P-piller paus?
Är det någon som har koll på hur det funkar om man vill ta en paus med p-piller? Har ätit dom varje dag i många år men mår inte så bra, så jag skulle vilja ta en paus och se om något blir bättre.
Vet att man kan sluta när man vill, men kan man bara börja igen sen? Eller borde man gå till en barnmorska innan man börjar?
En annan fråga; har ni tips på hur man kan lindra eller helt slippa mensvärk utan hormonella preventivmedel?
Vet att jag borde fråga en barnmorska, men tänkte att någon av er kanske vet :)
Jag tog paus från mina p-piller ett tag, och då både slutade och började jag utan kontakt med barnmorska. Tänkte faktiskt inte på att det kanske varit en bra idé. Men min barnmorska sa inget om det när jag berättade om det i alla fall. Men precis som du säger är det väl säkrast att fråga en barnmorska om det :)
//Jessie
När min mensvärk är som värst använder jag Pronaxen (eller Naproxen), vilket fungerat bra för min del. Har själv ibland otroliga menssmärtor men dom tabletterna har hjälpt mig med den värsta smärtan.
Jag brukar även ta hjälp av en vattenflaska med varmt vatten som jag lägger mot nedre delen av magen. Går lika bra med riskuddar eller liknande alternativ om man hellre använder det.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
De brukar snacka om upp till 6 månader innan pillerna gått ur kroppen.. Min erfarenhet är att vid 6 månader efter avslut fick jag massa bölder på kroppen och min kropp betedde sig "inflammatorisk" om man säger så, vilket också är vanligt…
/Anonymos