Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 500 ggr
[Höstregn]
0

Gravid trots hormonspiral?

Jag satte in en hormonspiral (Kyleena) i januari 2020 och har sedan dess haft regelbunden mens, den har varat mellan 4-9 dagar men minskat något i mängd.
Den har i princip alltid kommit på dagen det datum som appen säger att den ska komma, tills nu. Nu är min mens 9 dagar sen, vilket den aldrig varit tidigare varken med eller utan preventivmedel.
Vet att Kyleena kan få mensen att försvinna, men jag blir ändå nojig att jag kan vara gravid.

Förutom utebliven mens har jag känt mensvärk sedan dagarna innan mensen skulle ha kommit, hade då även ömma bröst (som har försvunnit nu), haft pms och huvudvärk sedan dess, kissar flera gånger i timmen, små hugg i äggstockarna och ont i underlivet. Det har vid två tillfällen kommit pytteliten brun/rosa blödning på pappret, men det är så lite att det typ inte skulle synas på ett trosskydd och det har försvunnit lika fort som det kommit.
Detta är mitt första preventivmedel så jag vet inte vad som kan förväntas riktigt. Låter detta normalt eller bör jag ta ett test? Hoppas att någon mer haft samma problem som jag!

Karmatarerskanise
0

Tycker du ska prata med gyn om det.

sp0ngeb0b
0

Jag tycker du ska ta ett test om du känner dig orolig. Det låter sannerligen lite märkligt att mensen bara försvinner. Är det negativt kan du ju vara lugn om samma sak skulle hända igen i framtiden :) Men man får ju även komma ihåg att "gravidsymtom" är normalt med hormonella preventivmedel.

Pyttelite
0

#2: Det troliga är att det är hormonspiralen som påverkat mensen och inte en graviditet.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

sp0ngeb0b
0

#2 Ja, förmodligen. Men finns ju ingen anledning att gå runt och vara orolig, det förbättrar ingenting. Och man förlorar ju inget på att ta ett test (mer än kanske lite pengar) så det är väl lika bra för att stilla sin oro tänker jag. :)