Mensvärk utsn mens
Mensvärk utsn mens Varför blir det så egentligen? 🤔 Riktigt jobbigt. Har det nu. Ingen mens på gång Är inte gravid
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Omöjligt att säga vad det är utan undersökning. Men det är ett av alla symptom på endometrios.
#1 Jag har inte endometrios, så är lugnt där :)
Klart det inte är - allt kräver inte undersökning - man kan ju ge exempel på vad det brukar kunna vara om det inte är ägglossning, graviditet eller mens på G :)
Kan du haft en stressig period? Då kan mensen försvinna men man har symtomen.
#3 Inte mer än tidigare, alltid stressigt inom hemtjänsten, jobbat med det i över ett år nu
Det kan vara cystor.
Ägglossning?
#6 Nix
Var i din cykel befinner du dig i nu?
#8 Min är inte helt regelbunden, går på minipiller
Cystor?
#2: Har du genomgått en titthålsoperation då du säger att du inte har endometrios? Det är nämligen oftast enda sättet att veta säkert om man har det eller ej. Min syster har endometrios och fick endast veta det genom en titthålsoperation och har sen dess fått genomgå flera operationer.
Sen kan man ha ont pga mycket annat så det är nog svårt att säga vad det beror på. Cystor som vissa har nämnt här är faktiskt inte så ovanligt så det kan vara något simpelt som det också. Jag får mensvärk nu som då och även då jag tog p-piller och jag var inte ens nära att ha min mens. Jag funderar dock inte desto mera över det utan tar värkmedicin om det är riktigt illa. Jag är van med att ha mensvärk oberoende om jag har mens eller ej. Som nu har jag haft mensvärk från och till i ett par veckor och enligt en check up hos gynekologen i fredags (ultraljud) så ska min mens först dyka upp om 3 veckor den här gången. Jag gissar på det är endometrios eller cystor i mitt fall som orsakar mina smärtor.
Är du orolig så kolla upp dig. Jag personligen har slutat bry mig om sådana smärtor för över 10 år sedan. Kanske inte så smart men jag orkar inte längre bry mig. 🙈 Jag har fullt upp hela tiden så den biten kommer längst ner på min lista
#11 Nej och kommer inte göra heller (och nej tänker inte diskutera varför), litar på de som kollat upp det (är mer än en).
Det är inte smärta, värk och smärta är för mig två olika.
Däremot var det molnande värk
Jag har ofta lite mensvärk då och då helt randomly i cykeln, speciellt nu efter barn.
/Surpan
#12: Jag menade ju inte att du borde genomgå en titthålsoperation om du trodde det. :) Ville bara kommentera att det är i princip omöjligt att veta om man har endometrios om man inte har genomgått en titthålsoperation. Min syster har endo men det har endast konstaterats genom titthålsoperation. Jag har det också högst troligen men pga att jag har färre symptom än min syster så vill jag inte genomgå en titthålsoperation. Endast om min symptom förvärras och blir olidliga så uppsöker jag hjälp.
Jag tror inte du behöver oroa dig alltför mycket om det endast handlar om lite molvärk. Vad det exakt rör sig om i ditt fall är nog omöjligt att säga men det låter ju inte särskilt farligt. Jag upplever molvärk lite nu som då även om ingen mens är i sikte. Det är inget jag har ens reflekterat desto mer över.
Det kan ju även vara tarmarna, och även stress. Jag jobbar också på hemtjänst och det är inte så stressigt. Och när det är stressigt så får man helt enkelt ta det lugnt, dels så syns det inte att det är stressigt dels mår både du och vårdtagarna dåligt. annars passar kanske inte yrket och man får söka sig på någon annan arbetsplats
#15 Bara för att du inte upplevr att det är stressigt betyder det inte att andra inte upplever det. På de flesta håll är det stressigt, många upplever det och många går in i väggen med pga det till slut.
Vårdtagarna mår inte dåligt om man sköter sitt jobb och inte visar att man är stressad utan är lugn där och inte stessar där. Det har jag full koll på.
Trivs mycket bra på min arbetsplats och hitta nytt jobb = jättesvårt. Då skulle dessutom de flesta inom många yrken få sluta. Nej jag trivs bra och kommer fortsätta inom hemtjänsten.
Men vet att det inte var tarmarna. Detta var som mensvärk och var i livmodern och det, kändes väldigt tydligt.
#16 det är just det! När ni stressar runt som galningar syns det inte utan det funkar ju ser ju arbetsgivarna! Om ni får skriva avvikelser och dessutom övertider jämt så lär det bli ändringar rätt så fort. Nu har jag ju jobbat inom det här i 12 år och Vissa stressar mer än andra helt klart
#17 Övertid blir det sällan som tur är. Men, ja det görs.
Ny chef från november, se hur det blir då.