Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1193 ggr
Vrilen
0

Insättning av spiral, sövas?

Hej!

Har haft hormonspiral i 3 år fram tills nu, då den ramlade ut!!🤪 Har trivts jätte bra med spiral så vill väldigt gärna sätta in en ny. Dock var själva insättningen den mest smärtsamma upplevelsen jag nånsin haft. Så undrar om nån här har blivit sövd när ni har haft er insatt? Finns ens den möjligheten?

Pyttelite
0

Du kan iallafall få smärtstillande/bedövning innan.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

MonicaLagerquist
0

Jag sövdes när den skulle tas ut, men det berodde på att jag skulle steriliseras och då plockade de ut spiralen samtidigt.

Stolt ägare till tre La permer

Vrilen
0

#1 Hade tagit smärtstillande tabletter, lokalbedövande salva och lustgas. Svimmade av smärta endån. 

Verkar som jag helt enkelt får härda ut då😟

Pyttelite
1

#3 Ge inte upp - berätta ditt problem och önskan -  du kan säkert får hjälp.

[Devya]
0

Jag måste fråga, har du satts under narkos förut?

Det är ju inte bara sådär att sättas under narkos utan det krävs förberedelser och utbildad personal och utrustning för just sådant här. Du måste också stanna kvar ett par timmar efter uppvaknandet och sen får du inte köra bil på någon/några dagar osv. Med andra ord så blir det genast en massa mer jobb för något man annars inte brukar sövas ner inför, så det låter inte särskilt troligt att de skulle gå med på något sådant här.

Om du upplever det som outhärdligt så kanske du måste leta efter ett annat preventivmedel? Det låter ju inte alls särskilt bra det du var med om så jag förstår ju varför du vill sövas ner men vet inte hur troligt det är att de skulle gå med på något sådant. :/

Pyttelite
0

#5?Låter inte som att du själv varit med om en liknande situation.

Själv fick jag ligga kvar några timmar och fick smärtstillande.

Jag tog mig inte till sjukhuset med bil men värken var så svår att jag knappast skulle kunnat köra hem så jag förstår inte dina synpunkter ovan.

[Devya]
0

#6: Min syster har blivit nedsövd många ggr men själv har jag bara varit med om det en gång .

Det var en hel del förberedelser och jag fick inte äta något på ett x antal timmar och efter hela proceduren så fick jag stanna kvar flera timmar på sjukhuset och jag kände mig trött och illamående i två dagar efteråt. Det var inte särskilt trevligt och jag vill aldrig sättas under narkos igen om jag själv får välja.

De ville sätta mig under narkos efter att jag hade fött barn då moderkakan inte ville åka ut men jag bad dem att göra allt de kunde för att få ut den istället de tryckte och masserade magen med all kraft de hade samt att gynekologens hela arm for in i slidan och upp för att få tag i moderkakan, så höll hon på och drog tills hon fick ut den. Föredrog det än att sättas under narkos igen.

Alla reagerar olika på narkos. Min syster älskade att känna sig sömnig och tung efteråt medans jag hatade det.

Karmatarerskanise
1

Tvivlar på att man sövd för något så litet som inte är nödvändig vård.

[Devya]
0

#8: Det är vad jag tror också, speciellt efter att ha själv jobbat inom vården. Narkos är något de försöker undvika så långt som möjligt. Det finns alltid en viss risk med att gå under narkos och det är risker man helst undviker.

Jag förstår dock ta varför hon vill sövas med tanke på hennes upplevelse vid insättningen! Jag skulle i hennes fall söka efter något annat preventivmedel om jag hade en så otäck upplevelse. :/

Pyttelite
0

#8 Tror inte att du kan bedöma vad som är nödvändigt eller inte.

Det finns olika anledningar till att använda spiral.

Karmatarerskanise
0

#10 p medel ingår inte i nödvändig vård. Det är vad vården meddelat, inte min bedömning.

Pyttelite
1

#11: Det gör det visst det beror på orsaken till varför spiralen sätts in.

Däremot ingår inte kostnaden för spiralen i högkostnadsskyddet utan du får betala själv för spiralen.

[Devya]
0

Åh, men varför inte gå privat? De erbjuder ju spiralinsättning under narkos då, även om det nu kostar mer än en vanlig spiralinsättning pga att det krävs anestesist och specialutrustning. Jag skulle välja den vägen om ta bestämt vill få spiral under narkos.

Karmatarerskanise
0

#12 Nej

Pyttelite
0

#14 Du vet inte vad du pratar om.

Ja, man kan få spiral av andra orsaker än p-medel.

Nej, spiralen i sig brukar inte ingå i högkostnadsskyddet för läkemedel men många landsting subventionerar speciellt för unga.

Kostnaden för själva spiralen är kring tusen kronor. Insättning hanteras som vanligt sjukhusbesök så har du redan högkostnadskort så ingår besöket i det.

Karmatarerskanise
0

#15: vi pratar inte om högkostnadsskydd? Jag vet precis vad jag pratar om.
Att vissa p medel ges av andra orsaker vet jag mycket väl om. Det räknas ändå inte till nödvändig vård på det viset att tex sövning ingår.

Pyttelite
0

#16 Det hanteras från fall till fall så det har du uppenbarligen ingen aning om.

Pyttelite
1

Här en berättelse om uttagning med lätt sövning. Inget besvärligt uppvaknande eller de komplikationer man kan få vid stark värk.

https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/experterna/20061003/varfor-maste-spiralen-tas-ut-under-narkos/

• Redigerat 2020-09-14 15:16 av Pyttelite
Karmatarerskanise
0

#17: du får tro vad du vill om min kunskap kring det.