Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettgynekologsnack
Läst 423 ggr
[Anonym007]
0

Cellprov med förändringar

Hejsan!

I februari var jag och tog cellprov och fick hem svaret att jag hade lätta cellförändringar med hpv. Jag var och tog prover en gång till och fick nyss hem svaret från den. Det står att jag har förändringar och ska kallas en gång till. 

Första provsvaret jag fick blev jag inte så nervös över dels för att det stod lätta cellförändringar och dels för att dom hade förklarat att det ändå var ganska vanligt och att det oftast hade läkt ut av sig själv tills nästa provtagning. Men nu när det fortfarande finns kvar börjar jag bli nervös. Är det någon som varit med om detta? I provsvaret jag fick nu stod det bara förändringar, betyder det då att det är mer förändringar än sist eftersom då stod det lätta förändringar? Någon som vet hur länge man måste vänta innan man får ny tid?

Jag ska ringa till sjukhuset i morgon och fråga, deras telefontid slutade 16.00. Tänkte bara skriva här i hopp om att någon kanske varit med om samma och för att stilla min oro lite.. Så att jag inte sitter och googlar ihjäl mig hela kvällen och natten tills sjukhuset har telefontid i morgon bitti.. Kanske värt att tillägga att jag är 23 år och detta är första gången jag tagit cellprover. Är orolig över att jag kanske gått med det länge och det är cancer.. Men då borde det väl kanske varit mer än lätta cellförändringar som det stod i första provsvaret..? Jag tog även det HPV vaccinet när jag var liten..

Förlåt det blev kanske lite rörigt nu är väldigt nervös och tankarna går i 100..

Jätte jätte tacksam för svar❤️

Åsa S
0

Det är jättevanligt med cellförändringar och i majoriteten av fallen är det inget farligt. Jag har haft både små förändringar och otydliga provtagningar man har just bara fått gå på lite fler kontroller  på sjukhus där de tar ett mer noggrannt test. Jag har även koniserat livmoderhalsen eftersom mina små cellförändringar inte läkte ut det var inga problem det heller. Hade de sett några större problem hade du nog fått nån slags akuttid

[Anonym007]
0

#1 Tack så jätte mycket!! Du har ingen aning om hur mycket ditt svar lugnade mig! Nu kan jag sova inatt

Denna kommentar har tagits bort.
mostermimma
0

Jag hade cellförändringar när jag var 27 år, det visade sig i samband med ett cellprov som togs när jag var nygravid. Jag fick ta två större prover till sen som fortsatt visade på förändringar som kom att behöva opereras bort, med sk. konisering. Det ingreppet var mindre läskigt än de två proverna som togs där emellan. Jag fick lugnande (som jag somnade av) och ingreppet var över på ca 20 min. 

Det här är nu 10 år sedan, och jag har ytterligare ett barn till. Inget av mina senare cellprov har visat på något.

Här finns mycket bra info hos 1177