Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1026 ggr
Rosen82
2020-03-23 08:14

Glömt p-piller

Precis börjat med minipiller efter många år. Träffat en man efter många år. Idag har jag kommit på att jag missat mitt mini piller igår och jag är på andra raden. Ska jag sluta och påbörja vid nästa mens köra kondom under tiden. Barnmorskan som jag träffade när jag skaffade mini piller sa att många kvinnor fick någon mens

Annons:
Fridaaaa
2020-03-23 08:21
#1

Om du missade igår, ta idag :) Det är spelrum på runt 12 timmar efter missad tid. Du behöver inte ha kondom mer än 7 dagar om det gått över 12 timmar sedan du missade pillret

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2020-03-23 16:27
#2

Jag rekommenderar att kolla FASS för just det minipillret du äter. Där brukar det stå hur man ska göra, hur lång tid man har på sig att ta ett missat piller och så vidare. 

(#1 har säkert rätt, men personligen föredrar jag att kolla upp vad som gäller för just det märket framför att ge allmänna råd)


//Jessie

Fridaaaa
2020-03-23 17:06
#3

#2 Brukar vara samma, sällan det skiljer

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2020-03-24 08:30
#4

Kolla alltid fass.se om du inte har kvar bipacksedeln.

Rosen82
2020-04-12 19:03
#5

Läste att man skulle ta det missade mini pillret dagen efter så det kunde bli två minipiller samma dag och sedan köra kondom i 7 dagar och det har vi gjort. Men eftersom det var flera år sedan jag hade minipiller så kom jag inte ihåg hur mensen var varje månad. Trodde den skulle komma i förra veckan för jag var väldigt öm i buken men det kom bara mycket flytningar. Sitter och funderar på att sluta men mini pillret och sedan börja om när mensen kommer men läst att det kan ta ett tag innan den kommer stämmer detta. Om jag har gjort som jag läste så borde allt vara bra och jag borde inte behöva tillfälligt. Man blir bara lite osäker när mensen inte kommer och man bara käkat 1 månad

Scorpio97
2020-04-12 20:24
#6

#5 Kontakta din barnmorska/verksamheten som skrev ut minipillren till dig och be om råd tycker jag :) Då får du råd av någon med utbildning, som har mycket mer kunskap än en random person på ett internetforum som jag. 

Men som sagt så är det inte alla som får mens varje månad eller någon mens alls på minipiller, så minipillren kan fungera som preventivmedel oavsett om du får mens eller inte. Även om du fick mens på minipiller för flera år sedan måste du inte få det nu, kroppen kan förändras och reagera annorlunda.
När man slutar med minipiller eller andra preventivmedel kan det ta ett tag innan den vanliga mensen kommer igång igen, ja. Jag känner personer där det tagit uppemot ett år men då har dom också gått på piller i många år. Sen vet jag inte hur bra det är att börja med minipiller, sluta ett tag och sedan börja igen (kroppen kanske inte mår så bra av så många omställningar på kort tid, jag vet inte) . 

Så jag rekommenderar som sagt att du kontaktar vården innan du börjar experimentera själv. Det går även att ringa 1177 men kan vara rätt lång väntetid där pga coronaviruset just nu. 

Det kan förresten vara bra att hålla sig i en tråd, på så vis blir det lättare för folk att hålla koll på vad som hänt innan osv :)


//Jessie

Annons:
Upp till toppen
Annons: