Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1932 ggr
Fridaaaa
3/24/20, 10:08 AM

Klåda/sveda och flytningar efter sex

Jag får ofta klåda/sveda och mycket flytningar under flera dagar efter sex
Förut kom det bara enstaka gång - nu kommer det oftare och oftare vilket såklart påverkar sexlivet väldigt negativt.

Någon som har varit med om samma sak?
Har inte Svamp - det har gyn kollar
Inga könssjukdomar och ingen ny partner

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
NoEnd
3/25/20, 9:05 AM
#1

Vad trodde gyn att det kunde bero på? Är det inte Svamp så låter det som Bakteriell vaginos tycker jag.

Fridaaaa
3/25/20, 11:57 AM
#2

#1 Borde inte gyn märkt det då?
Ärligt talat så var de inte mycket till hjälp - snabbt besök bara och bara vad det "inte är" typ

 bakteriell vaginos - vad kan man göra åt det och så det inte uppkommer efter sex?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
3/25/20, 1:04 PM
#3

#2 Dom märker det bara om de tar prover och kollar efter det. Så det är ingenting som syns om man bara gör en vanlig gynundersökning. Det behöver oftast behandlas med antibiotika så jag skulle vänt mig till vården igen om jag vore du. Det försvinner sällan av sig själv tyvärr.

Fridaaaa
3/25/20, 1:29 PM
#4

#3 Hade helst undvikit det då jag tycker det är sjukt jobbigt att bli undersökt och har svårt att få ihop med tider :( 

Finns det anitiotika som inte får magen att balla ur?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
3/25/20, 2:55 PM
#5

#4 Du kan alltid ta probiotika för magen om det är så att du får problem då du tar antibiotika. Jag själv har samma problem tyvärr och får dessutom efter en antibiotikakur svåra utslag över hela kroppen.😫

Fridaaaa
3/26/20, 6:59 AM
#6

#5 probiotika hjälper inte vidare, har IBS mage, och ja den pallar ur lätt :/ 

Men, se hur jag ska göra, hur tar de prov om på det? Hade helst undvikt gynundersökning till  :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Tippy-Toe
3/26/20, 10:59 AM
#7

Kan ju vara så enkelt att friktionen gör att du blir irriterad där nere.

Fridaaaa
3/26/20, 11:55 AM
#8

#7 Hur kan det ändras på dessa över 12 åren tillsammans?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Shettisar]
3/26/20, 7:07 PM
#9

Är inte så lätt att "gissa" orsak, men eftersom du har varit hos gyn och inte fick någon hjälp.Kanske prova ex Kry app och prata med dom? Låter som att du har någon form av rubbning i din bakterie flora och detta triggas efter umgänget. Är din sambo noga med hygien innan sex akten? Både händer och könet? Kanske läge att prova hjälpa ditt underliv med att återställa bakteriefloran? Men jag hade nog försökt få ordentlig hjälp genom Gyn igen eller någon läkare via app om man upplever det oerhört jobbigt med gyn besök (avskyr det också).

Tippy-Toe
3/27/20, 4:34 AM
#10

#8 Du sa det själv. 12 år. Kroppen åldras. Det är inte helt ovanligt att slemhinnorna blir lite torrare och mer känsliga.

[Devya]
3/27/20, 10:24 AM
#11

Något du kan testa hemma är att smörja in dig med kokosolja. Jag gjorde då det en gång började kännas lite där nere och vips så försvann det efter några dagar. Skadar ju inte att testa.

Fridaaaa
3/27/20, 4:46 PM
#12

#10 Slemhinnorna är inte torrare :)  Allting är som det brukar där nere.

#9 Kör inga appar eller liknande där det behövs videosamtal - så enbart om man slipper det. Ja han är alltid noga med sånt :)
Ja jag känner att det är jobbigt samtdå att man sedan inte får hjälpen :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tippy-Toe
3/27/20, 5:08 PM
#13

#12 Fast om allt var som det brukade så skulle du ju inte ha problem…

Annons:
Fridaaaa
3/27/20, 5:20 PM
#14

#13 Jag är inte torrare i alla fall och märks ingenting i övrigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Shettisar]
3/28/20, 8:56 AM
#15

#12 Jag tror man kan köra vanligt samtal. Att förklara symptom är ju lättare. Ser ingen anledning till att de ska kräva videosamtal😉

Fridaaaa
3/29/20, 7:34 AM
#16

#15 många appar gör det tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lona
3/30/20, 1:03 AM
#17

Hur länge har det varit såhär? Hur länge sedan är det du fick barn, märktes det någon förändring då?
Man märker inte alltid om slemhinnorna på något sätt förändras, även om det känns i princip likadant vid sex och man inte upplever att man har torra slemhinnor så kan det vara det som är problemet ändå.
Är du helt säker (testad) på att det inte kan vara en könssjukdom? Det är vanligare än många tror…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
3/30/20, 10:59 AM
#18

#17 Inga könssjukdomar

Detta var redan innan jag fick barn men kommit mer senaste året (fick barn för 2 år sedan) och allra mest nu senaste 2-3 månaderna. 

Jag har haft torra slemhinnor och vet hur det känns. Då gör det ont/svider under sex vilket inte detta gör.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
4/1/20, 11:57 AM
#19

Jag hade liknande besvär för några år sedan. Var hos gynekolog och inga fel hittades. Jag blev dock tipsad om att använda vårdande glidmedel (finns på apoteket) vid samlag och det hjälpte mig mycket. Så det är mitt tips. Även om du känner att du egentligen inte är behov av glid, så testa om du vill och se om det blir bättre.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fridaaaa
4/1/20, 4:34 PM
#20

#19 Vi använder inte glidmedel öht. Gillar inte det.  Det blir inte lika skönt (blir för kladdigt, även när man inte tar så mycket tycker jag)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
4/7/20, 7:07 PM
#21

Ringt där jag går och de har inga tider jag kan gå på, pga jobb  :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
4/7/20, 9:02 PM
#22

#22 Hör av dig till doktor.se så kan de hjälpa dig! De skickar ett test hem till dig som du sedan bara skickar tillbaka. Då vet du iallafall om det är Bakteriell vaginos (vilket det låter som) eller inte. Annars kan de säkert hjälpa dig vidare.

Fridaaaa
4/8/20, 7:55 AM
#23

#22 Måste man ha videosamtal? För måste man det går det bort.
Vad kostar det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
4/8/20, 8:11 AM
#24

#23 Det måste man inte. Säg bara till att du inte vill/kan så är det inga problem. Tror det är kostnadsfritt om jag minns rätt, annars är det säkert som för ett vanligt läkarbesök.

Fridaaaa
4/8/20, 8:19 AM
#25

#24 Ok vad bra, för sist så vägrade dem men kanske ändrat nu, får testa :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
4/8/20, 10:08 AM
#26

#25 För mig har det alltid räckt med att bara skriva, har inte ens behövt ringa upp dom som röstsamtal så det ska inte vara några problem. Har använt deras app flera gånger! 🙂

Fridaaaa
4/8/20, 10:17 AM
#27

#26 Hade appen och då ville de ringa upp, annars kunde de inte fortsätta sa dem. Men får testa ikväll :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Shettisar]
4/8/20, 11:36 AM
#28

#27 Står på deras sida : Det går oftast bra att prata på chatt eller genom röstsamtal i appen, men ibland kan videosamtal underlätta kontakten.

Fridaaaa
4/8/20, 1:15 PM
#29

#28 Jo vet att det står så men den gången vägrade de gå vidare om jag inte hade videosamtal vilket jag inte förstår eftersom jag ändå inte skulle visa något

Men ska skicka ikväll

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
4/8/20, 3:02 PM
#30

#27 Finns det något särskilt anledning till att du inte vill ringa? Jag har telefonfobi och förklarade bara det för läkaren direkt i chatten. Dom förstod absolut! Lycka till ikväll, hoppas du får hjälp! :)

Fridaaaa
4/8/20, 3:05 PM
#31

#30 Jag vill inte ha videosamtal - avskyr det och är inte bekväm med det.
Jag har problem att tala med i telefon om sånthär, jag vill prata bara med de jag har förtroende för kring det och känner mig bekväm med det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Shettisar]
4/9/20, 10:04 AM
#32

#31   Du är inte ensam att vara obekväm ang intima åkommor…

Fridaaaa
4/9/20, 12:22 PM
#33

#32 nej det vet jag men spelar ingen roll i detta fallet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Shettisar]
4/9/20, 1:18 PM
#34

#33  Var inte riktat som negativt.Jag är likadan.Tyvärr så är det ju bara en själv som drabbas när man drar ut på att söka vård *suck*. Men ja alla får vi gå igenom det någon gång. Inte alls bekvämt.

Annons:
Fridaaaa
4/9/20, 4:30 PM
#35

#34 Fungerar bra för mig utan att ringa så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
4/10/20, 12:50 PM
#36

Fick du någon hjälp? :)

Upp till toppen
Annons: