Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 616 ggr
Samida
0

Mini-piller, gravid?

Jag går på mini-piller, Exlutena. Har gjort det sen min yngsta var född, med undantag en kort period för några år sedan. Har iaf funkat bra. Hade en pojkvän nu i början av året, men tyvärr så tog det slut nu i början av April. Minns inte exakt när jag hade mens sist men tror det var runt v 12, vilket innebär att det är 5-6 veckor sedan. 25 mars så var mina piller slut och jag hade inte glömt hämta ut nya på apoteket innan dess så jag åkte och köpte de samma dag. Vilket i sig innebar att det pillret den dagen blev ett par timmar försenad. Brukar ta på morgonen mellan 6-9, beroende på om jag jobbar eller inte. På söndagen 31 mars så hade jag sex med min pojkvän. Så nu sitter man och funderar på varför min mens är sen? Kan jag ha råkat bli gravid den gången vi hade sex? Vet ju att man ska vänta en vecka efter missat piller. Nu var det 6 dagar. Kan jag oturligt nog samtidigt vara i rätt tid för att bli gravid? Som sagt jag minns inte exakt när jag hade mens sist men på ett ungefär. Saken är också att jag är närmare 40 år. Så om det skulle vara så att man är gravid så vet jag inte hur jag ska ställa mig till det. Har 2 barn tidigare och den yngsta är 12 år.

Livingthelife
0

Om du tagit samma dag så tror jag inte du är gravid och mensen kan vara sen för att du är stressad över situationen. Men de säkraste du kan göra är att ta ett gravtest :)

Samida
0

#1. Mini-piller är ju känsligare än vanliga p-piller. Vad jag förstått så kan man missa med 3 h utan att det ska vara någon fara. Men just denna dag så jobbade jag och då var det 6-9 h. Beroende på när jag tog det dagen innan.

Karmatarerskanise
0

Så klart finns risken

Sarafiaklara
0

Som #1 skriver: Ta ett gravtest. Då slipper du grubbla och noja.