Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: den-kvinnliga-kroppen
Läst 1390 ggr
nmn2961
0

sen mens efter akut p-piller

hej Jag hade oskyddat samlag 10.2 (för ca en månad sedan) han kom i mej så jag tog ett dagen efter piller nästa dag. Jag hade mellanblödningar 2 dagar efter att jag tagit pillret. Min mens brukar vara någotlunda regelbunden, den brukar börja några dagar senare än vad min kalender har räknat ut. Min kalender visade att min mens skulle börja 18.2, alltså en vecka efter att jag tagit pillret, men den började aldrig. Har inte fått den ännu heller, den är 19 dagar sen(vilket aldrig hänt mej förr) och jag har haft något som känns som mensvärk nu i 2-3 dagar men ingen mens. Har också varit lite illa mående och kissnödig mer än vanligt. Har tagit två hemma tester men båda var negativa. Jag börjar bli orolig, jag vet inte vad som händer. Vet nån vad jag borde göra? Känner någon igen sig? Hjälp

Bjallstal
0

Gå till ungdomsmottagningen eller gyn/barnmorska för gravtest. Mensen kan bli väldigt knäpp efter dagen efter piller, men gå och gör ett säkrare prov hos någon vårdinrättning

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
0

Gå till ungdomsmottagningen eller gyn/barnmorska för gravtest. Mensen kan bli väldigt knäpp efter dagen efter piller, men gå och gör ett säkrare prov hos någon vårdinrättning

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

AlvaU
2

Det är vanligt faktiskt. Tror min cykel var 72 dygn efter ett sådant piller och jag har normalt en cykel på 35! Det ska stå i bruksanvisningen har jag för mig att det är vanligt.. Det finns ju lite mer tillförlitliga test på Apoteket att köpa, eller som det redan är sagt - åka och kolla upp det :)

nmn2961
0

Är det vanligt att det värker i nedre magen som mensvärk också?

AlvaU
0

Jag får alltid mensvärk av och till en vecka innan mens, kanske är något sådant? :)

nmn2961
0

jag hoppas det är något sådant fast jag brukar bara ha mensvärk första dagen jag har mens:/

AlvaU
0

Det mest normala är att man har ägglossning 13-14 dagar innan mens, så om du skulle ha mensen den 18e borde ägglossningen varit den 4-5e. Spermier överlever upp till 5 dagar, men dör normalt efter några timmar upp till två dygn. Så jag tror inte du har något att oroa dig för. Dock kan jag nog tillägga att människor blivit gravida fast att partnern inte kommit i dem, eftersom det kan följa med spermier ut innan komningen. Så att ha oskyddat samlag och "dra sig ur" är ingen säker metod. Nu vet jag inte alls om omständigheterna runt detta, men tänkte att det kanske var bäst att säga ändå. Vill man köra oskyddat varvat med kondom kan jag alltid rekommendera Natural cycles. Det funkade jättebra för mig. Men som sagt, jag vet ju inte omständigheterna och är jag helt ute och cyklar hoppas jag du har överseende. Men, jag tror i alla fall inte du har något att oroa dig för. Jag hade en gång mensvärk men bara lite rosa i kisset. Ibland kan man ha ägglossning utan mens och tvärtom, och ibland spökar allt bara. Men om mensen inte kommer igång lagom till att du ska ha mens igen så ring och kolla med barnmorskan, gyn eller Umo. Hoppas allt löser sig!