Radikal hysterektomi
Hej Tacksam för kommentarer från er som gjort en radikal hysterektomi om hur ni upplevt operation och återhämtning Har tid inplanerad i mitten av nästa vecka och börjat nu bli minst sagt smått nervös Beslut om radikal har tagits efter att man upptäckt en förmodad borderlinetumör på ena äggstocken, samt att jag har haft ett stort myom som orsakat jätteblödningar, Just det radikala börjar kännas skrämmande, är det stor skillnad i läkeprocess med de olika hysterektomi operationerna? Känner mig mest förvirrad, tänk om man gör ett större ingrepp än vad som behövs? Och som kommer påverka en mer, mycket som snurrar i huvudet Tack på förhand
Tar du bort allt slängs du in i klimakteriet på stört ungefär som att hoppa utför ett stup för kroppen ifall du inte redan är i klimakteriet + finns viss risk bli inkontinent (som ofta går att fixa till senare visserligen) därför valde jag att enbart ta bort 1st äggstock vid min borderlinetumör och sedan fick de ta biopsier på allt annat och så går jag på kontroller i stället men jag hade inga blödningsproblem mm. så jag gick mjukt in i klimakteriet istället. I början sa det att de skulle ta bort allt men efter att de fick min lista på saker jag var orolig över mm. vid ett besök innan kallelsen till operation så kom de fram till att jag inte var en lämplig kandidat för en total hysterektomi och att det skulle funka med kontroller i stället. Så har du en massa frågor skriv ned dem och prata med din läkare om sånt som hur lång tid det tar att bli återställd mm. innan operation ta gärna med en anhörig och prata om alla risker som kan bli med operationer och alla problem man kan få av att bli inslängd i klimakteriet så kan du själv få välja ifall fördelarna uppväger nackdelarna. Man bestämmer själv över sin kropp men det är ofta man känner sig underlägsen läkarna och de bestämmer åt en. Och hur lång tid det tar innan man blir återställd beror ju även på om det ska ske via öppen bukoperation eller via slidan. Be att få en tid med en läkare på din klinik innan operationen ifall du är orolig ifall detta är rätt beslut för dig och du har massor av frågor du kan ju inte ångra dig efteråt.
Tack Åsa Det är som sagt mycket att ta in..mina blödningar har varit From Hell, med väldigt dåliga järnvärden å annan påverkan på kroppen som följd,är 51 år så med lite otur kan jag få dras med mens ytterligare ett antal år, känns just nu som om de kan få plocka ut allt bara jag blir av med ev spridningsrisk om borderlinetumören skulle vara av någon annan karaktär plus att bli av med mensen men det är ju mycket annat då som kan uppstå,
Jo det kan ju känna säkrast ibland ta bort allt., för mig tog de ut cystan vid en första operation och tittade vad det var innan de föreslog total hysterektomi, vid en andra operation men de fick ju göra biopsier vid en titthålsoperation istället. Jag kom i klimakteriet i alla fall fast runt 2år efter operationen vid 47års ålder fast jag var i förklimakteriet med värmevallningar till och från några år tidigare. Men har man haft rejäla blödningar kan det ju vara skönt bli av med det. Kan rekommendera en FB grupp som heter "klimakteriekärringar som pratar om allt" där diskuteras det vilt om allt som händer i kroppen vid klimakteriet och vad man kan göra åt det hälsokost, motion, hormoner etc. Jag har haft tur och verkar höra till de som får milda klimakterieproblem men hänger med där ändå så man får veta vad man kan göra åt olika saker som kan dyka upp.
Jag har gjort det för ungefär 3 år sedan. Man gissade på äggstockscancer då min mamma hade det och jag hade en stor förändring på ena äggstocken plus cancermarkörer i blodprov.
Ny visade det sig att det "bara" var ett myom tack och lov.
Jag är bara glad att de tog bort så mycket som möjligt när de ändå "höll på"😉
Jag hade redan kommit i klimakteriet innan så jag märkte inga skillnader såklart. Jag är 57 år idag.
Återhämtningen gick alldeles utmärkt. Hade lite ont efteråt alldeles i början.
/Maria