Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 7541 ggr
Ronjaaaaaa
0

P-piller dizmine/Yasmin?

Hej! För någon vecka sedan började jag med p-pillret yasmin främst mot min dåliga hud men även som preventivmedel, men eftersom att jag är ”minderårig” (dvs att p-piller är gratis i min kommun iaf) så fick jag något slags fake märke av yasmin? Det heter ”dizmine 28” (dock står det på den där lappen som sitter på förpackningen att det ska vara som Yasmin) och som jag fattar det ska det vara samma som yasmin fast billigare för kommunen eller vilka det nu är som betalar. Frågan är om det kommer göra samma sak mot huden som det originala Yasmin och annars, går det att byta till vanliga yasmin eller måste man börja betala för dom då? Ni som går/gått på dizmine 28 kan jättegärna berätta era erfarenheter då jag inte hittar något annat forum eller liknande om dom:(

Karmatarerskanise
1

Dom får bara byta till annan medicin med samma egenskaper. Så det är samma medicin bara annan tillverkare.

Annielle
1

Ja, det är alltid samma verksamma läkemedelssubstans när man får ett annat märke av en medicin och där med fungerar det likadant som den dyrare sorten, det enda som kan skilja läkemedlen åt är olika tillsatsämnen i tabletterna, bindemedel och liknande, men det brukar de flesta inte märka någon skillnad på.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kirnzy
1

Som de andra säger så är det samma sak, bara ett annat märke. Jag har Rosal utskrivet, men får ibland tex Dizmine för att Apoteket bara har de inne. I början hade jag Yasmin (som inte ingår i läkemedelsförmånen, och inte är subventionerat= man måste betala (vet inte om det beror på kommun/region?)) och märker absolut ingen skillnad över huvud taget på något av de tre märkerna eftersom de innehåller samma aktiva substanser.