Trött varje morgon
Jag går vanligtvis upp 08:00 på morgonen, men det går inte längre. I två veckors tid har jag varit dötrött på morgonen. Innan har det gått hur bra som helst att gå upp 08:00, jag gick upp direkt när jag väcktes. Nu somnar jag om direkt och sover till 11:00, jag kan inte ens öppna ögonen. Jag går och lägger mig samma tid som vanligt, men ändå kan jag inte komma upp. Jag har börjat drömma varje natt i två veckors tid. Det är inte mardrömmar, snarare bra drömmar. Kanske det är drömmarna som gör att jag inte får sova ordentligt. Jag har ingen aning om vilken grupp jag ska sätta det här inlägget i.
Vad gör du efter du gått upp? Är du bara hemma eller går till något jobb/jobbar hemma eller annat?
Jag funderade också på hur det påverkar ditt liv.
Har man något som man "måste" som jobb, skola eller annat så brukar man få ta sig i kragen men är man ledig så handlar det oftast om självdisciplin.
/Maria
Tvivlar starkt på att det har med självdisciplin att göra när man är så trött att man knappt orkar hålla ögonen öppna. Att då säga att man behöver ta sig i kragen är ett rent hån mot den som är drabbad.
Det är en annan sak om man inte går upp för att man tycker det är skönt att ligga kvar i sängen och slöa, men är man så trött att man inte orkar ta sig ur sängen är det något annat.
Drömmarna kanske kan ha något med det att göra, om du drömmer så pass mycket att det påverkar djupsömnen, eller om du vaknar oftare än vanlig på grund av dem.
Om inget särskilt har hänt utan tröttheten bara har kommit plötsligt, så behöver det kollas upp. Beställ tid hos läkare för en undersökning.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Om du inte sover tillräckligt bra som ovan säger så kan de påverka väldigt mycket. Man påverkas också av ljuset i rummet, luften, sängen, täcket, kudden, maten.
Drömmar kan för mig iallafall göra så jag blir trött på morgonen, att man inte sover tillräckligt bra.
Har man järnbrist eller brist på annan vitamin så blir man också jätte trött och då hjälper de inte att sova.
Vad jag menar med självdisciplin är att när man är ledig så är det ju jättelätt att känna hur trött man i själva verket är och då sova vidare medan när man har en tid att passa så får man gå upp varken man vill eller inte.
/Maria

Så där trött blir jag av min allergi.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Jag är ledig, så jag har ingen tid att passa. #3 Tröttheten kom på en dag, så det är inget jag märkt av tidigare. #4 Jag har börjat äta mindre. Jag äter inte alls lika mycket grönsaker som innan, nästan inga alls faktiskt. Och det är för att vi inte har grönsaker hemma just nu. Jag kanske har brist på något, hur vet man det? #6 Vad har du för allergi? Jag känner inga symptom på allergi, så det är nog inte problemet.

#7 Hund, katt och pollen.Hund och katt allergin håller jag under kontroll med medicin men pollen allergin göt mig trött och jag måste trappa upp medicineringen. Det är främst tröttheten som jag har problem med.
Stolt ägare till tre La permer
Föreslaget är att du börjar göra något på morgonen när du går upp för att vakna till, annars är det väl bara att sova längre och inte bry sig eftersom du är ledig
#9 Jag tycker inte om att sova bort dagen. För något år sedan sov jag till 15 varje dag, men nu får jag ångest av tanken. Senast 8:00 vill jag gå upp, men nu går det inte. Jag går ut till kaninerna när jag vaknar, så jag måste vakna på morgonen.
#10 Okay jag förstår! Är lika själv om jag sover för länge. Försök att hitta något att gå till på förmiddagen så du är aktiverad. Hur gammal är du?
#11 Jag är 16 år :/
Just nu sover jag hysteriskt dåligt på grund av värmen. Sover bäst vid 19 grader ungefär, men just nu blir det 30 i sovrummet. Är så sjukt trött varje morgon och hela dagen, men det regnar ju aldrig där jag bor.
Hur varmt är det hos dig? Kan vara dags för dig att köpa lite grönsaker också kanske?
#13 Jag har en fläkt, så det är svalt. Ja, jag ska köpa grönsaker :D Innan åt jag grönt till varje måltid, och väldigt mycket.
har du kollat upp att det inte är någon typ av matalergi? vet att min syster var dålig på att äta när hon blev mjölkallergiker. Men vad gjorde du innan du blev såhär trött? jag tänker alla klarar inte av att gå hemma utan dom kan bli deprimerad och då kan det hjälpa att ta sig i kragen och faktiskt gå upp och kanske ta en morgonpromenad osv. men det är ju bara om detta beror på deprition.
men sen är du bara 16 år då händer mycket i kroppen och det kan ju vara så att din kropp behöver vila helt enkelt men pröva och gå upp ta en promenad kl 08,00 äta, duscha och gå och lägga dig sen. tänker att det kan göra under att få komma upp och göra sig i ordning.
tror inte det kan vara brist på grönsaker om det bara är 2 veckor du ätit dåligt men en bra kost gör alltid att man känner sig piggare.