Menskopp, erfarenheter?
Är det några här som kör menskopp? Vilken har ni? Trivs ni?
Är det någon som är "liten", men som ändock blöder mycket - har ni hittat något som funkar för er?
Jag köpte en mini från menskoppen.se. Den är i ett lite styvare material och har bara 2 hål. Den passade bra men började sen läcka och den vecklar heller inte ut sig lika bra som min nya. Jag köpte en större storlek (normal) från menskopp.se (monthlycup) som är mjukare men själva ringen är ganska styv. Den har 4 hål och vecklar ut sig såååååå mycket bättre än vad min mini gör.
Jag blöder onormalt lite, har en lågt sittande tapp (de flyttar sig ju dessutom något under mensen) så min mini funkar helt enkelt inte längre då det läcker de sista mensdagarna.
Köpte en blå normal kopp från menskopp.se och är jättenöjd so far. Den vecklar ut sig som en ballong inuti så den sitter ju iaf bra för mig. Jag är väl ganska "liten" så jag har fått klippa av alla kulor och piggar. Man får ju dessutom byta storlek inom 6 månader om det inte passar (även om du klipper) så du skulle ju kunna testa en storlek och sen byta?
Jag vet som sagt inte riktigt vad mycket blödning innebär då jag knappt har någon mens själv.
Jag har en menskopp från menskopp.se och har haft den i ca 7 år. Är verkligen supernöjd. Jag blöder mycket och har en mindre storlek och den har aldrig läckt. Det tog ett tag att vänja sig vid då jag hade svårt att få den att veckla ut sig. Men när det väl funkade så är den fantastisk. Ett stort plus är att den tar bort udden av min ganska svåra mensvärk som knappt tabletter rår på. ☺ är dessutom så skönt att bara behöva tömma den en gång om dagen. 😊
Jag har lunette modell 1 ( Den mindre iallafall) förut blödde jag rätt mycket första dagen. Läckte bara om jag legat väldigt konstig på natten så läckte det när jag steg ut säng3n på morgonen. Samt har jag ganska mycket slemhinnor som lämnar blod så när jag sätter tillbaka koppen ligger det någon droppe blod utanför den som kan göra ynka fläck i trosan. ( bara i början) Tycker inte det är större problem till skillnad från annat. Nu när jag inte blöder lina mycket är det aldrig något problem:)
Jag har en Lady cup som jag haft i kanske tre år snart. Kommer aldrig byta till något annat mensskydd! Känner mig så sjukt trygg med den! Har väl läckt en två tre gånger någonsin när jag haft den, för att jag glömt tömma den. XD Blir så bekväm så jag ibland glömmer att jag har mens ens. I början av mensen får jag tömma den 3 gånger om dagen. Sedan morgon och kväll och i slutet behöver jag bara tömma en gång om dagen,
Har MeLuna i olika storlekar och hårdlekar, verkar som att det fungerar lite vilket som (för mig). Oavsett älskar jag dem. Man kan i princip glömma att man har mens mellan tömningarna.
Har också MeLuna, en Shorty Small och en vanligt Small, båda är medium hårda. De fungerar bra för mig om jag ska vara ute, lagom hårdhet så de kan öppnas men inte för hårda. När jag är hemma så ligger jag ned och slappar ganska ofta, då kan koppen hamna snett och läcka, så jag har hellre tygbindor hemma.
Har haft en Lunette 1 (liten modell) också men den var för lång för mig.
Jag använder främst OrganiCup trots att den egentligen är för stor för mig. Den är ganska styv i materialet vilket gör att den håller sig på plats. Med den behöver jag aldrig oroa mig. :D Mitt tips inför natten är att trycka lite på koppens sida så att den inte är helt och hållet utvecklad. Det gör att det blir lite bättre vakuum och risken för läckage minskar.
Jag har haft en menskopp (minns tyvärr inte märket på den) i över 10 år och är supernöjd! Kan ta några försök i början innan man lär sig hur man bäst sätter in den (jag övade lite när jag inte hade mens i början). Har väl råkat ut för läckage kanske en-två gånger under alla år och då enbart för jag haft lite bråttom och inte kontrollerat att den suttit ordentligt.
Numera har jag inte jättemycket mens men under den period när det var rätt mycket tömde jag den helt enkelt bara lite oftare.
Edit: Var tvungen att kika på min och det är en Mooncup jag har
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu