Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 1310 ggr
Duvethon
0

Sjuk kort tid?

Hej,

Förra 2 veckor sedanblev jag ordentligt sjuk under dagen och misstänkte att jag fått influensa. Jag hade ont i halsen, 38.9 i feber och mådde väldigt dåligt. Dagen efter mådde jag betydligt bättre och ingen feber. Igår förmiddag mådde jag illa och spydde från 09-15.00. En familjemedlem spydde två dagar tidigare så vi misstänker magsjuka(?) eller liknande.  Idag mår jag som vanligt?! Något trött men annars inga symptom. När jag var mindre var jag ordentligt sjuk i minst 5 dagar när jag var magsjuk, och inte tidigare har jag haft feber och varit dålig i enbart 1 dag. Detta kanske är vanligt bland andra men inget jag har erfarenhet av, är detta normalt? att vara extremt dålig en dag för att sedan vara "frisk"? Och kan magsjuka verkligen te sig i en dag?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[Wijnja]
0

Min mamma blev magsjuk i natt jag har klarat mig

Novachan
0

Är väl möjligt att du åkte på två olika sjukdomar på väldigt kort tid. Man kan också spy när man får influensan men det är inte alla som får det symptomet. Hade du fortfarande ont i halsen eller andra influensa- eller förkylningssymtom dagen du spydde?

Duvethon
0

#2 Nej, jag hade inga andra förkylningssymptom :) en familjemedlem uppvisade samma symptom som mig, kräkningar, illamående och ledsmärtor. Därför tror jag att det var något kortvarigt magvirus…??

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

tiger tok
0

Jag kräks nästan alltid bara under en dag.

Karmatarerskanise
0

Angående kräkningar hoppas jag ni höll er hemma minst 48 timmar efter sista symptom. Även om det var kort period.

Just eftersom din släkting uppvisande de symtomen. 

Kräksjukan brukar nan ha ett till tre dygn men det kan vara kortare också. Så det är vad gissar på. Och var det det hade du väldig tur med några få timmar.

Nu är detta ju bara gissningar. Nen jag hade hållt mig hemma minst 48 timmar oavsett mängd kräkningar och varaktighet. Det är hemskt smittsamt.

Duvethon
2

#5 På mitt jobb gäller 36h, nu har jag visserligen varit ledig en dag så tror jag uppkommer i 40h. Även fast jag haft en lindrig variant så följer jag givetvis de rekommenderade timmarna :)

Karmatarerskanise
0

Ojdå. Jag har alltid hört MINST 48h från sista symptom aldrig 36. Vad jobbar du med?

Duvethon
0

#7 Jag arbetar inom vården. Om jag har förstått rätt följs 48 timmars främst när det gäller barn då de har svårare för att sköta hygien. Hmm nu börjar jag fundera på om det stämmer, jag halvsov då jag sjukanmälde mig men är tämligen säker på att hen sa 36 timmar…

Karmatarerskanise
0

#8 Det kan nog stämma angående barn.

Men är inte många patienter svåra att se till ordentlig hygien på.  Tex dementa, psykiantrin?

Minns när en psykiatriavdelning med äldre fick kräksjukan. Patienter sjuka och stor del av personalen. Jag hade inte klarat det 😁

Duvethon
1

#9 Jag tänker att det viktigaste är att smittbäraren sköter hygienen. Om jag tvättar händerna med tvål och vatten är risken minimal att jag för smittan vidare till patienten (gällande kräksjuka) kan tänka mig att många barn glömmer att tvätta händer etc vilket gör att smittor sprids enklare. Arbetar inte inom de områden så kan tyvärr inte uttala mig om det men tror absolut att det är svårare… många äldre som är klara i huvudet är väldigt noga med hygien.

Oj usch… måste varit kaos på arbetsplatsen :P

Karmatarerskanise
1

Många barn vill smita från handtvättning av någon anledning haha. För att det är ett "måste" kanske.

Kanske är det olika rekomendationer på olika avdelningar. Min farmor glömde om hon hade ätit, duschat osv.

Jag övertvättar mig. Så fort har rört något på platser där andra än jag vistas blir det tvätt upp till armbågarna.

Lättare nu pp vintern när man har vantar och jackärmar. Ändå väljer folk att använda sitt finger för att plinga och håller med bara händer på kundvagnar.

Skäller alltid på mamma. Men nu tvättar hon alltid händerna nör hon kommer hem.

Duvethon
0

#11 Ja, jag tror att det skiljer sig åt från dagis, äldreboenden, psykiatrin osv… är dock inte 100 på vad som gäller.

Känner igen det där. Min förälder förstår tyvärr inte vikten av att sköta handhygien vilket gör mig väldigt irriterad. Hen skyller på torra händer och att tvål torkar ut. Jag har blivit väldigt noga med hygien sen jag började arbeta inom vården, tvättar händerna med handsprit + tvål flera ggr om dagen. Man kan tycka att det är en sak som alla vuxna bör klara på daglig basis men det verkar tyvärr inte gälla alla😈

Karmatarerskanise
0

Fast handsprit har jag läst äronödigt hemma?

Duvethon
0

#13 Anledningen till att jag tvättar händerna med handsprit och tvål flera gånger dagarna är för att jag arbetar på dagen 😉

Karmatarerskanise
2

Jaha ja min fråga blev fel. Stämmer det att det är onödigt att ha i ett vanligt hushåll?

powerade
0

Mina 2 senaste magsjukor har varit kortvariga. Vilket dom för det mesta är. Tror Jag kräktes 3-4 gånger på 5h så sov jag däremellan sen så mådde jag bara illa och hade diarré hela dagen men inget kräkande. Det är oftast så för mig. Samt så är jag trötter dagen efter och mår illa stundvis.

Granja Del Toro
0

Ja, magsjuka kan gå om innom en dag…inget ovanligt alls…

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Duvethon
0

#16 och #17 Tack för svar, det verkar vara vanligt med kortvarig magsjuka. Är van med att kräkas åtminstone 5 dagar så det kändes väldigt konstigt att "bara" vara dålig en dag🙂

Karmatarerskanise
0

såvitt jag vet kan kräksjukan också vara kort just med det intensiva. så hur vet man skillnaden?