Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 840 ggr
emeliiiiieee
1

sätta i spiral, vågar inte

Ska med samråd med barnmorskan sätta i en spiral som ett komplement till min pstav. Men jag vågar verkligen inte sätta in spiralen. Ska ringa till barnmorskan igen och säga att jag inte vågar men måste ju få i spiralen men vet inte hur. Nån som har tips på hur jag ska tänka?

Sparven88
2

Jag var lite orolig också inför insättandet, men det gick snabbt och smidigt. Det stack till vid något tillfälle, och sen var det klart. Jag är gravid nu, men tänker absolut sätta in en ny spiral sen. Barnmorskan rådde mig till att ta värktabletter ca 1 timme innan insättandet. Man kan få som lite mensvärk efteråt.

Fien
2

Jag har satt i spiral två gånger. Det känns lite som mensvärk under kanske 30 sekunder, sen är det klart. Har tagit en Ipren och en panodil en timme innan. Ta ut den känns ännu mindre! Jag blev förvånad över hur lätt det var! Rekommenderar verkligen spiral!

emeliiiiieee
3

Nu får jag inte äta ipren så det funkar inte med ipren och alvedon innan.

[HundochKatt]
2

För de flesta så känns det inte nämnvärt att sätta in spiral. Man kan dock få en känsla av lindrig mensvärk efteråt, så jag tycker inte att du ska behöva vara rädd för att sätta in spiral. Finns ju så många fördelar med spiral så det är värt den lilla smärta som ev. kan komma. Det går ju också väldigt fort!

emeliiiiieee
2

Har gjort det 2 ggr tidigare och jag vägrar göra om det känner jag. Aldrig vart med om sån smärta nångång

[Thiah]
4

Varför ska du även ha spiral i?

[HundochKatt]
2

Jaha, det framkom inte att du gjort det förut. Tråkigt att du upplevt en sådan smärta båda gångerna.

emeliiiiieee
1

#6 äter blodförtunnande och blöder för mycket vid mens med bara pstav

Fien
1

Aha, ta två alvedon då? Men vågar du inte så vågar du ju inte….

Derp
1

Jag är ju hispigheten själv så jag fick utöver ipren och alvedon också ta 2 cytotec vaginalt innan samt att spiralen sattes in då jag hade mens för att vara som mest öppen. Fick även en stesolid på det. De föreslog remiss vidare för sövning men då blir det ju ganska lång väntetid och det kändes faktiskt lite jobbigare att behöva bli sövd. 

Tyckte det gjorde brutalt ont ändå att mäta och sätta in spiralen  men de flesta gynbesök för mig gör ont vilket kanske inte är helt normalt. Så stesoliden var verkligen till stor hjälp. Prata med din barnmorska så kan ni säkert komma på en lösning. :)

[Thiah]
2

#6 ska en hormonspiral hjälpa? Alltså tar den bort blödningen? Har själv kopparspiral och den hjälper inte mot sånt.

Karmatarerskanise
2

Vågar du inte d.så låt bli

Aleya
1

#11 vissa gynekologer har någon hipsighet att man ska kombinera många olika medel. Jag som inte får blöda hade minst 6 olika tabletter. Men kroppen blev bara sur då.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katti
2

#11 Ja, hormonspiral minskar blödningen. Många, däribland jag, har inga blödningar alls. Hade min sista mens 2002 😂.

Kopparspiral däremot gör ofta att man blöder mer…

[Thiah]
2

#14 aha. För mig kvittar det med lite mer blödningar bara jag slipper hormoner.

emeliiiiieee
1

#14 äter ju blodförtunnande och har blödit i sen jag satte i den så dom vill testa och se om spiralen + pstav kan lugna blödningarna.