AKUT-TAMPONG HAR FASTNAT
Hej! Jag sitter just nu inne i duschen och vet ej vad jag ska göra. En tampong har fastnat i mig?! Den är nära öppningen, jag ser den och den är lite ute. Jag hällde olja i fiffin för att hjälpa den på traven, då tampongen inte är blöt. Den är torr. Höll på att dra ut den men tvingades skynda därifrån, så den satt halvvägs ut, men nu kommer den varken ut eller in. Gör ont att dra i den. Snöret ÄR KVAR i tampongen. Ska jag sätta på duschen och försöka fylla tampongen med vatten? PS. Första gången jag använder tampong, hade bara haft i den i ca. En timme innan jag skulle dra ut den. Har kanske haft den i 2 och 1/2 timme nu.
Man kan dra ut en torr tampong också. Jag tror inte den sitter fast, du får bara dra lite hårdare. Testa en mindre storlek nästa gång och framförallt kan du ha den i längre än en timme.
jag vet inte vad du ska gör mej jag tror inte att vatten är lösningen men som jag har förstått det så är det först efter ca:8 timmar som man har någon stor risk för problem men det är ju självklart obekvämt och jag hoppas du får hjälp av någon som har stött på problemet snart.
Ja att blöta den med vatten kan hjälpa.
Varför hade du den inne så kort tid? Den måste ju vara torr då du inte får ut den(?)
Okej jag tog mod till mig och drog mer uppåt denna gång, samtidigt som jag slappnade av, och den kom ut med ett plopp! Tack för hjälpen var livrädd ett tag.
Det finns ingen orsak till att bli rädd. Det är ju nog meningen att den ska sitta i bra mycket längre än 1-3h. Minst 6h (beroende på hur mycket man blöder förstås, om man blöder mycket så märker man ganska snabbt när man behöver byta). De ska ju bli fulla av blod och sen är det bra mycket lättare att ta ut dem. Så länge snöret sitter kvar lär du nog alltjämt få ut den. Man kan också krysta ut dem.
I fortsättningen hoppas jag att du inte sätter in någon tampong om du bara planerar att ha i den så kort tid. :) Det kan göra ont att dra ut dem då de är torra och inte hunnit bli blodiga.
Ska bara tillägga till svaret i #5, ”krysta” innebär alltså att man trycker på likadant som när man bajsar. Det underlättar faktiskt om man de facto skiter, förutom krystningen så hjälper avföringen till att så att säga trycka ut tampongen, om vi nu ska tala klarspråk. ;-P
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#6 Haha, jo, ett par gånger så har nog tampongen farit ut just på grund av det där. :D
Ta för vana att alltid hålla snöret i handen när du sätter in en tampong!