Undvika svettlukt utan deo?
Jag försöker dra ner användandet av diverse produkter att ha på huden så jag har försökt att klara mig utan deodorant och liknande produkter när jag har lugna dagar. Dvs dagar jag bara är hemma och gör lugna saker, inte är fysiskt aktiv.
Men jag får svettlukt under armarna när jag inte tar på deodorant efter jag duschat. Använder jag en bra deodorant klarar jag mig lätt en hel dag så där är inget problem. Men är det normalt att lukta svett om man på morgonen duschar och tvättar sig ordentligt med tvål och vatten under armarna? Jag kan ta det lugnt och sitta i soffan och läsa när jag inser att jag luktar svett under armarna ett par timmar efter dusch.
Det kanske är ett måste att använda deo för att slippa svettlukt?
För mig blir det så när jag normalt använder deo. Då dröjer det bara några timmar innan det börjar lukta om jag glömmer den. Men om jag låter bli deon några veckor så går det bra att tvätta på morgonen och sedan gå luktfri hela dagen.
Ett undantag är om jag är stressad eller om jag ätit något konstigt (väldigt stora mängder rå lök exempelvis), då är det bara deo som fungerar för att slippa svettlukten.
Ålder kan ju också påverka, är man i tonåren har man normalt sett mer kroppslukt som jag har förstått det (och märkt både på mig själv och andra).
Skulle någon form av hemmagjord deo eller kristalldeo kunna vara ett alternativ? Det är ju fortfarande produkter, men kan ju vara mildare eller "mer naturligt". Men det beror på varför du vill dra ner på produkter.
//Jessie
Av vilken anledning vill du inte använda deo? Om det är innehållet du vill undvika så finns det ju naturlig deo, det går också att göra sin egen. Men du kanske inte vill använda något alls?
Du kan prova att efter du tvättat och torkat torrt, ta lite bikarbonat i handen och gnugga lite lätt med det. Tycker det fungerar lika bra som deo.
Tack ja jag kan absolut tänka mig något hemmagjort, jag har bara inte kollat upp hur man i så fall gör och jag har väl fått för mig att det skulle vara väldigt omständligt. Men så behöver det ju inte vara. Och bikarbonat ska jag testa!
Har en här hemma som stinker svett även om han bara tar de lugnt en dag. Alla deosar funkar inte heller. Men Nu har vi hittat en som funkat. Tror det beror på vem man är.. men om man försöker hålla torrt kanske det luktar mindre såsom puder eller något
Talk