Hormonspiral, ännu en gång.
Jag är snart 47 år. Jag har bokat en tid för att byta min Jaydess hormonspiral som jag haft i 3 år, och som jag varit mycket nöjd med. Och då är frågan - vad ska jag välja nu?
Jag har kommit fram till att jag vill ha en hormonspiral igen. Och då finns det tre att välja på. Eftersom Jaydess bara håller i 3 år väljer jag bort den. Återstår Mirena och Kayleena.
Jag har testat att sätta in en Mirena. Det gick inte. Det gjorde så förbannat ont, det svartnade för ögonen och jag blev illamående. Det försöket fick avbrytas. Jaydess gick slutligen in efter att läkaren hållit på och grävt i en halvtimme, medan jag låg där och led (nej, jag har inte fått barn och därför är jag säkert känsligare). Därför lutar det åt Kayleena, eftersom den har samma storlek som Jaydess men håller i 5 år.
Så långt är allt ganska klart, men det är ju min ålder som ställer till det. Det är endast Mirena som är godkänd som gestagent tillskott om man behöver östrogenbehandling under klimakteriet. Mirena är också ganska känt för att ge hormonell akne. Det fick jag nog av när jag hade Implanon, så det är ju nåt som talar emot Mirena.
Får man räkna med en massa spotting igen när man sätter in en ny spiral när man haft en innan och varit i stort sett blödningsfri?
Hur skulle ni göra? Ja, jag vet att jag borde ställa de här frågorna till sjukvården, men de är så väldigt upptagna och har nog bara bokat in en halvtimmes tid till mig. Jag gissar att den tiden lär gå åt till att få in ***skapet 🤔
Hmm, jag hade nog funderat på Jaydess igen, trots att den bara håller i tre år. Då är du dessutom 50 och kan ha helt andra önskemål - eller inte behöva den alls. Du vet att den är någorlunda (hrm) ”lätt” att sätta in (det går iaf) och att du funkar bra på den. Det är alltid lite knepigt, det där hur man svarar på hormoner, så har man hittat ett preparat/metod man trivs med så hade jag hållit fast vid den. Testade Mirena i höstas - total katastrof! Förutom konstanta blödningar och värk/kramper så mådde jag förjävligt psykiskt. Den åkte ut efter en månad, i synnerhet som varken läkaren eller bm kunde svara på om biverkningarna skulle gå över på ”en, tre eller tolv månader”. Tur att fanskapet gick på högkostnadsskyddet åtminstone, hade varit surt med en tusenlapp i sjön… Nu kanske det är olika mellan olika landsting(?) men här får man iaf ett recept och får hämta ut och betala spiralen själv så sätter de in den.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja, idag var det dags. Jag har gruvat mig för den här dagen, med tanke på hur det gick förra gången. Min sambo följde med till sjukhuset, han brukar ha en lugnande inverkan på mig i jobbiga situationer. Det började med ett samtal med barnmorskan, och vi kom fram till att Kyleena var det bästa valet. Hon ville dock inte själv göra bytet utan hämtade en mer erfaren kollega, som tydligen fick ta hand om de "krångliga fallen" som hon uttryckte det. Hon började med att fråga om jag inte ville att min sambo skulle vara med. Jotack gärna, sa jag, så han fick sitta vid huvudändan och hålla mig i handen ☺️ Jag frågade efter bedövning, och fick det också. Uttaget av den gamla spiralen gick lätt. Jag kände bara en lätt ilning, och så sa hon att här har vi den gamla spiralen. Sondningen gick också lätt, lite kraftigare ilningar och tryck, men klart uthärdligt. Och sen kom det som jag var mest rädd för: införandet av den nya spiralen. Men - jag trodde att hon fortfarande höll på med sondningen när hon sa "nu sitter spiralen på plats. Jag ska bara klippa trådarna så är det klart". Va?! Hur kan det vara så stor skillnad på hur det känns att sätta in en spiral? Denna gång var bara en liten västanfläkt jämfört med förra gången. Om första gången var en 9:a på en 10-gradig smärtskala så var denna gång 2-3. Nu har jag lite lätt molvärk, men det står jag ut med. Det blöder ganska mycket, men det gick över rätt fort förra gången så jag är inte orolig för det. Jag är glad för att jag vågade göra detta.
#2, Vad bra att det gick såpass smidigt!👍
Håller tummarna för att det funkar bra.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3: tack. Lite inside information till er yngre tjejer som kanske funderar på en hormonspiral: eftersom fertiliteten är högre när man är ung (enligt BM är man som allra mest fertil vid 23 års ålder) och de just på denna klinik varit med om flera graviditeter med Jaydess, så är de väldigt restriktiva med att sätta in Jaydess på yngre kvinnor. Men det finns ju ett par andra att välja mellan, personligen tycker jag att det är en mycket bra preventivmetod.
Sådärja, nu har jag haft spiralen i en vecka. Jag är fortfarande jättenöjd. Inga kramper, ingen som helst smärta efter första dagen, inga blödningar efter första dagen, känner inte av den på något sätt. Den har varit så omärklig att jag var tvungen att kolla att den sitter där den ska, och det gör den.
Fem plus av fem möjliga!