Nackspärr (eller liknande)
En morgon när jag duschat och skulle klä mig brände det till något fruktansvärt i nacken på höger sida. Jag gjorde inget speciellt alls. Jag skulle bara dra tröjan över huvudet. I alla fall så har extremt ont när jag gör någon rörelse med huvudet annat än att titta rakt fram. Titta åt vänster går någorlunda bra men uppåt/neråt och till höger då är det tvärstopp. Jag försöker töja lite försiktigt men det gör för ont helt enkelt.
Jag har flera gånger vaknat och haft liknande smärtor tidigare men då har det blivit bättre på 2-3 dagar. Idag är det den åttonde dagen detta hållit i sig och jag är så himla stel så jag undrar lite hur länge man kan ha så här.
Det känns lite motigt att boka tid hos en läkare. Jag har ju trots allt inte gjort något speciellt när det hände. Och tittar jag bara rakt fram så känner jag ingen smärta. Men är det risk att jag får sämre rörlighet i nacken permanent om det går lång tid utan att jag kan titta upp/ner och till höger?
Jag tycker det borde börja gå till sig snart. Jag försöker lindra med värme men det är inte mycket det hjälper.
Boka tid hos en naprapat.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
ja håller med, jag har bokat tid till sjukgymnast när jag fått nackspärr och efter att dom vridit till så brukar det bli bra på en gång - eller det värsta har i alla fall släppt, och så är det så gott som helt bra dagen efter :)
Du ska kontakta sjukgymnast. De kommer troligen med rådet att du ska äta maxdos värktabletter (2 Alvedon och 1 ipren eller ibumentin, 3 gånger per dag) ett par dagar för att "mjuka" upp och släppa på det spända, plus lättare stretching. De tipsen brukar jag få när jag ringer.