Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 1801 ggr
Anonym
0

Fria som kvinna?

Behöver nog mest få skriva av mig och eventuellt få lite hjälp mer tankarna. Lite bakgrund, vi har varit tillsammans ett antal år och har barn ihop, vi äger även hälften var av vårt gemensamma boende. Jag har aldrig tyckt att det känts speciellt viktigt att gifta sig men nu med barn så börjar jag ändå se att det finns många födelar med att vara gift. Jag har därför funderat på om jag ska fria då jag inte tror att han kommer att göra det. Han tycker inte heller att det är så viktigt med att vara gift och så tycker han att hans äldre syskon ska gifta sig först.. hmm… Jag har tagit upp det några gånger och får väl inga direkta vinkar åt något håll om vad han tycker. Men han är ju inte överväldigad över att gifta sig. Detta gör mig också lite tveksam till om han kommer säga ja (han kan vara rätt så principfast). Samtidigt så tror jag att han skulle bli både överraskad och glad om jag frågade. Jag är inte så romantisk av mig (enligt både mig själv och honom), men nu har jag funderat på att slå in en ring i julklapp och så får han öppna den på morgonen innan släkten kommer, och så helt enkelt bara fråga. Men några praktiska saker, jag har ingen aning om vad han har för ringstorlek, så i så fall tänkte jag köpa någon billigare variant med tanken att vi skaffar riktiga om han säger ja. Vad tänker ni, hur hade ni gjort? Först och främst, ska jag fråga och om ja, hur ska jag göra det?

Annette
2

Strunta i ringen, fråga bara om han vill gifta sig med dig. Finns många tryggheter med att vara gift när man har gemensamma barn och boende. 

Fria kan man göra hur som helst. Min man friade till mig i pannrummet 🙂Passade mig bra för jag är heller inte så mycket för traditionell romantik. Vi har nu varit gifta i 21 år.

vendelay
4

Jag håller med om att strunta i ringen - fråga först och sedan kan ni tillsammans gå och köpa ringar. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarafiaklara
2

Om du vill ge en ring kan du väl chansa på storleken? Om den är billig kan det bara bli en kul grej och han kan ha den på lillfingret tills ni skaffar de riktiga ringarna. Ett annat alternativ är att köpa en skämtsam ring från typ Glitter eller HM som ser ut som en riktig amerikans förlovningsring med bling-bling. Om du kör på att köpa ring hade jag nog gett paketet först och frågat efter att han öppnat det.

Maria
3

Eftersom han inte är överväldigad inför att gifta sig så skulle jag nog tagit det lite lättare och inte ett plötsligt frieri.

Prata igenom fördelar och nackdelar nu när ni har barn och försök att komma fram till något gemensamt beslut.

/Maria

Anonym
0

#1 och #2 tack för råd, har funderat på att kanske skriva ihop någon dikt eller liknande istället, får se vad jag kan åstadkomma… #3 ja det var något sådant jag hade tänkt i så fall. #4 vi har pratat om det så det kan inte komma som en total chock. Känns mest som att varje diskussion bara rinner ut i sanden. Dessutom har vi inget avtal skrivet eller så och vi har sagt att vi ska fixa det i flera år….

OlgaMaria
0

#5 Under hur lång tid har ni pratat om det? Att samtalet rinner ut i sanden KAN också betyda att han vill fria ordentligt och han vill liksom inte att ni kommer överens om att gifta er innan det. Sen om det är så att han är lite tveksam kan det nog vara bättre att bara prata om det. Säg att du verkligen vill gifta dig och att det är viktigt för dig. Men kanske ska du ge honom lite mer tid först?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
1

#6 i ca 3 år, så jag tycker han har haft rätt många chanser. Eller ska han få ännu mer tid? Som jag skrev i första inlägget så har han någon gammaldags ide om att de äldre syskonen ska gifta sig först. Sen är han själv skilsmässobarn så ligger nog något där under ytan också.

OlgaMaria
0

#7 Okej… ja, men då hade nog jag valt att bara prata om det ordentligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mollyt
1

Jag hade nog "tagit tag i saken" och friat själv. Som du skriver finns det fördelar när man delar bostad och har barn ihop. OM du gärna vill ge en ring så kan du såklart köpa en silverring på Ur&Penn för en billig peng som symbol och att ni sedan går och köper ringar tillsammans? Annars om du tror att det blir en för stor grej av ringarna så kan du ju slå in en dikt eller något annat symboliskt. Men jag tyckte det var fint att göra det som morgon-julklapp så att säga. Han uppskattar nog att du gör det när ni är hemma och inte inför hela tjocka släkten så att säga.

flocken
1

Vi hade inget frieri. Egentligen var droppen för mig när sonens gympalärare frågad vem jag var efter en lapp från mig. Inte Samma efternamn som sonen. Mannen satt i en fåtölj, barnen pratande runt oss. Jag stod upp. Sa att nu tar jag inte detta mer. Beställer hem papper på namnbyte. Detta var i november. Han godtog allt men vi gifte oss 1 augusti. På vår 10 åriga förlovningsdag. Smekmånad? Nej. Vi tog med oss barn & hund till en camping på Öland ett dygn .

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Kaoskaos]
1

Hur gick det :) ?

Anonym
1

Jo det gick bra. Vi har diskuterat litegrann men inget datum bestämt än :).