Hemma pga mensvärk.
Hejsan.
Vaknade imorse innan klockan ringde av att jag hade sån mensvärk. Meddelat jobbet att jag inte kommer idag men känner mig larvig som är hemma bara på grund av det. Men jag har jätteont och känner inte alls att jag hade kunnat jobba lika bra om jag hade gått till jobbet med mensvärk.
Detta är alltså första gången jag är hemma pga mensen.
Hur har det varit för er? Har ni någon gång vart hemma pga mensvärk? Borde jag känna mig dum?
/Anonymos
#1: Det känns bra att veta! Jag känner mig jättedum att inte gå till jobbet men har som sagt ont längs magen och ryggen. Jobbar fysiskt och känner att jag inte hade orkat med det idag.
/Anonymos
Det är olika för alla. När jag var yngre brukade jag behöva en dag sängliggande. Annars kräktes jag av smärtan. Så det är inte larvigt.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#3: Tack för svar! Jag har som sagt aldrig behövt vara hemma annars men idag kände jag att jag vart vungen.
/Anonymos
Du är absolut inte larvig eller fånig för att du har svåra menssmärtor! Mensvärk kan vara förödande ibland (för vissa mest hela tiden). Du är inte ensam om att behöva stanna hemma pga det.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Det finns folk som har spräckt sin blindtarm för att de trodde att det "bara" var menssmärtor, så det ska du absolut inte känna dig fånig för. ;)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Det finns ju värktabletter som man kan ta. Jag har väldigt svåra menssmärtor, så pass att jag har även spytt av smärta men jag går alltid till jobbet/skolan oberoende. Hittills har jag aldrig skippat jobbet eller skolan pga mensen.
Jag vägrar låta min mens bestämma alltför mycket över mitt liv. Men jag förstår mycket väl att de finns de som har värre menssmärtor än vad jag har/har haft (mina menssmärtor har blivit lindrigare sedan 29 års åldern). Endast du känner av dina egna begränsingar. Kunde du inte jobba idag pga mensen så kunde du ju inte. Det vet du bäst själv och ingen annan kan säga att du borde ha gått till jobbet!
Att vara hemma en gång pga mensen är också ingenting. Lite värre blir det om man är hemma varje gång man har mens och flera dagar i streck. Det är inte meningen att man ska lida så pass mycket, även om det tyvärr finns de människor som har det så pass svårt.
Ta det lugnt och chilla idag så att du kan åka till jobbet imorgon istället. :)
#9 Därmed skrev jag att det finns de som har värre menssmärtor. Jag avundas verkligen inte de som har så pass svåra smärtor. Min syster är en person som har fått lida otroligt mycket tack vare sin mens. Hon har fått gå igenom ett par operationer och en masssa olika mediciner och inget hjälper. Det kan verkligen vara en mardröm för vissa människor.
Jag tycker att om du tagit värktabletter och det fortfarande gör så ont att du inte fungerar så är det inte konstigt att sjukskriva sig. Men jag tycker man ska testa värktabletter först (om man tål dom).
/Surpan
#12 Jag antog att ts hade tagit en värktablett. Oo
Man är hemma från jobb/skola om man mår såpass dåligt att man inte klarar av arbetspasset. Då är ju orsaken av mindre intresse.
/Maria
Har varit hemma vissa gånger ja. Med det jag jobbar med är det svårt iaf för mig att göra det jag ska med värk både i mage och rygg. Skolan har jag varit hemma ifrån då jag känt att det inte ger något att vara där. Ibland har det varit ont så man inte kunnat fokusera och då är det ju inte givande att vara där man behöver det.
Jag har varit hemma några gånger p.g.a. det, men det finns hjälp att få för man ska ju inte behöva ha det så. När jag gick i skolan så fick jag ta ipren och alvedon ett par dagar före mensen skulle komma så att mensvärken aldrig hann börja, det var det enda som hjälpte fram till att jag fick p-piller mot mensvärken.