Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1854 ggr
Lona
0

Spiral och hormoner - igen...

Satte in en Mirena (hormonspiral) för en månad sedan och mår skitdåligt psykiskt. Smärtorna hade jag väl kunnat stå ut med om jag mått bra för övrigt, men att ha ont (i upp till ett år, enligt gynekologen, även om de vanligaste är 1-3 månader!) när jag ändå inte mår bra av den är ju ingen mening med. Jag ska ringa i morgon och boka tid för att ta ut eländet igen, det borde väl en bm kunna göra eller behövs det en gynekolog? Brukar det göra ont? Det var inte direkt trevligt att sätta in den men ut är väl lättare? Sen kommer kruxet - jag vill ha tillbaks mina p-piller (Zelle) ELLER få något annat hormonpreparat som får ordning på min PMS, oregelbundna mens och annat relaterat. Det måste ju finnas NÅGOT läkemedel som är ok att ta fast man är över 40 och överviktig?! Gynekologen lät för all del inte som att det var absolut tvärnej till Zelle men det känns bra att vara lite påläst och veta olika alternativ. Jag behöver inget som preventivmedel utan vill åt hormoner som stabiliserar (eller tar bort) mensen, PMS mm.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fien
1

Kan svara på att det inte gör alls ont att ta ut en spiral. Låter ju inte bra om du har ont av den, kan den ha hamnat tokigt? Jag har min andra mirena och jag känner den inte alls. Du behöver inte en gynekolog, en barnmorska kan ta ut den. Önskar dig lycka till!

Lona
0

Tack! Nej, den ligger rätt men tydligen är min livmoder i minsta laget för den, samt att äggstockarna och livmodern inte riktigt "gillar den".

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

OlgaMaria
0

Det är lättare att ta ut än in. När det gäller p-medel kan jag inte ge några råd. Det enda du kan göra är väl att säga att du önskar få Zelle och se om det går.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus