Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 2030 ggr
Anonym
0

Från cerazette till hormonspiral?

Hej!
Jag har ätit cerazette i 10 år och det funkar bra, bortsett från lite små biverkningar som liite minskad sexlust, och att jag svettas mer. Jag har ingen mens, slipper kondom och tycker livet är sjukt bekvämt. Men på senaste tiden (åren) tycker jag att dessa biverkningar ökat mer och mer, antar att det beror på att kroppen blir äldre och östrogen minskar och det i kombo med att äta p-piller med endast gulkroppshormon ger troligen ett nästan klimakterietillstånd… Känner mig mer deppig och konstig fast jag har det bra. Svettas floder på natten och är sällan sugen på sex, fast jag vill och är attraherad.
Jag har börjat överväga att iaf minska ner på hormonerna och då testa hormonspiral som då är samma sorts hormon i, men mycket mindre och lokalt. 
Någon som gått från cerazette eller liknande direkt till spiral? Jag vill helst inte sluta med p-piller i mellan.
Och hur fungerar det egentligen med sex? Min fästman har en 22cm lång och jag blir lite orolig att han ska skada mig eller sig själv när det sitter en smått vass (?) grej där inne. Dessutom orolig att den skulle hamna snett, bli något fel på eller stötas ut, det är verkligen inte läge för barn! P-piller känns mer som att jag har kontroll, nu ska jag lita på en pryl.
Sen det där med att få dit den, hört historier om hemsk smärta och att den hamnar fel osv.. och för långa eller för korta trådar. Men för många verkar det ju funka toppen.
Snälla, berätta allt! ❤️

Fien
2

Jag åt cerazette och kände som du att det kom mer och mer biverkningar i samband med att jag blev äldre… slutade med dem och hade uppehåll på preventivmedel ett tag. Jag har däremot haft hormonspiral mellan mina barn och har satt i en ny nu igen. Tycker att den är superbra, skönt att slippa tänka på piller vareviga dag, mindre biverkningar etc. Att sätta i den känns lite som mensvärk precis när de för in den (ta en Ipren och en alvedon innan). Man blöder lite (för mig har det räckt med trosskydd i ett par veckor). Därefter har jag haft mer sparsamma blödningar vid mens. Känner inte alls av spiralen och upplever färre biverkningar med den. :)

Anonym
0

#1 Tack för svar, det låter som det kan vara något för mig! 🙂Vilken sort har du? Jag har mest läst om Jaydess som verkar rekommenderas till de som inte fött barn.
Skulle verkligen vara skönt att minska ner på hormonerna, lite mens bryr jag mig inte så mycket om så länge det skyddar och jag mår bra!
Det enda som gör mig nojig är ju de där trådarna som vissa säger är vassa (och alla verkar tycka olika om hur korta de ska klippas!) och även smärta i livmodern av själva spiralen. Både orolig för sex (som sagt) och träning, t.ex. så rider jag ju och det kan ju skumpa rätt ordentligt i sadeln ibland.

Fien
0

Jag har mirena men har också hört att den du nämner rekommenderas innan man fött barn. Min sambo har aldrig sagt något om trådarna och jag känner inte av spiralen vid sex. Är också hästtjej och känner inte av den när jag rider heller. Om man börjar känna den så bör man kontakta sitt mvc och få den kollad så den inte hamnat snett eller är på väg ut, speciellt vid smärta! man får en tid för återkontroll en månad efter isättning för att se att trådarna är lagom långa och att den sitter som den ska.

Anonym
0

#3 Tack, det låter jättebra. :-) Jag ska boka tid på mvc för rådgivning och se vad de säger.