Tips på epilator
Jag har börjat epilera benen igen och funderar på att köpa mig en ny epilator. Min gamla känns lite trög, som om den inte riktigt får grepp om håren utan bara drar i hårstråna utan att på med sig dem. Dessutom laddar den ur efter ca 30-45 min och i och med att den är ganska ineffektiv så har jag hunnit långt ifrån klart på den tiden.
Jag är lite lost i världen av epilatorer, så jag undrar om ni har några tips på vilka som är bra och vad jag borde titta på?
Jag har Braun Silk-épil 9 Wet & Dry och tycker att den är jättebra. Den är vattentät och kan även användas i duschen, vilket är skönt för det gör mindre ont. Den har bredare epileringshuvud och har en lampa inbyggd vilket gör att även super små hårstråna syns.
Den har dessutom flera olika olika delar, för exempelvis rakning eller om du vill trimma hår. Det finns också ett epileringshuvud för den som är van vid epilering där huvudet roterar snabbare och ett för den ovana (eller den som inte epilerat på ett tag). Det gör alltid mer ont i början, sen känns det knappt vid regelbunden användning.
Det som jag tycker är speciellt bra är att huvudet är mycket bredare än på de epilatorer jag haft och sett tidigare. Men också att jag inte behöver dra över samma område flera gånger. Den är väldigt effektiv. En annan sak som jag tycker är bra är att den tar upp väldigt korta strån. Den tar upp de allra minsta strån du kan tänka dig, när de precis börjar synas, vilket så klart är jättebra. Då kan du epilera på nytt utan att någon annan än du (troligen) märker några hårstråna.
Jag gillar den verkligen och rekommenderar den. Det är denna:
https://se.braun.com/en/female-hair-removal/electric-epilators/silk-epil-9-epilators
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Säger som #1 . Braun silk epil 9 är den bästa jag testat. Mina strån är väääldigt mjuka och de flesta epilatorer kan inte dra dom utan att dom går av och jag får köra flera gånger över samma ställe. Men har aldrig varit så len som jag är nu med denna.
#1, #2; Intressant att ni rekommenderar just den, för det är en föregångare till den som jag har, nummer 7 i serien. Har ni testat någon äldre variant i serien och vet hur stor skillnad det är mellan dem?
Har 7an också. Men den tar inte mina mjuka strån. Tycker inte om 7an. Sen tar batteriet slut på 20 för mig
#3 Nej, jag har inte testat någon tidigare variant. Mina tidigare elpilatorer har jag köpt för jättemånga år sedan, typ 15 kanske. De var inte bra. Smala huvuden plus att jag fick dra på samma ställe hur många gånger som helst. Det tog evigheter att epilera sig vilket gjorde att jag tröttande på det och använde inte några epilatorer alls på många år och återvände till rakning.
Men nu är det bara roligt att epilera sig. Det går fort och resultat är bra och håller sig länge.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi