Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sexualitet
Läst 1062 ggr
Anonym
1

Normalt sex intresse??

Heej! Jag går i högstadiet och har börjat reagera på ett visst beteende av främst killarna i klassen. De är extremt intresserade av sex, och det är ju normalt i sig, men det börjar kännas överdrivet.. De kan sitta och låtsas onanera under bordet, sitta och jucka ut i luften samtidigt som dem stönar högt (de överdriver), fråga tjejerna på skoj om de gillar att suga kuk, bara allmänt sitta och stöna, rita penisar på tavlan, improvisera en tjej röst som stönar "aj, det är för hårt" (och verkar tända på det??!!). Är detta verkligen normalt?

Zadie
10

#0 Låter som väldigt omoget beteende, men jag skulle nog säga att det är "normalt" i den meningen att det är rätt vanligt i den åldern. Så höll killarna på när jag gick i högstadiet oxå. Dock borde de verkligen inte fråga tjejerna sådana saker, det är inte okej.

oh-la
17

alltså, att vara intresserad av sex är, precis som du skriver, normalt i perioder i livet. tonåren är väl en sådan ålder när intresset för sex väcks till liv. att vara nyfiken på sex och kanske börja utöva sex av olika slag, eller börja undersöka, fundera över och fantisera kring sin egen sexualitet är inget konstigt.

däremot är det inte ok att dra in andra i sin egen fantasi, och utöva sin nyfikenhet på sex på personer som kanske inte alls är intresserade. sex är inget som ska kastas i ansiktet på personer i omgivningen. det får inte slängas ut frågor om andras sexualitet och andras preferenser så som jag tror att det ibland görs i skolan. ofta viftas killar bort med att de är just killar, men det är verkligen inte ok! alla måste lära sig att om man blandar in andra i sin egen sexuella värld måste det vara på grund av ett ömsesidigt intresse eller en önskan. att fråga tjejer om dom gillar att suga kuk är INTE ok. att på något vis försöka skoja om, eller normalisera att tjejer skulle behandlas i sängen så att de stönar att det gör ont och tycka att det är kul är rent vidrigt! detta är, i min mening, sådant som vuxna i skolan ska ta upp och jobba emot! tjejer ska inte objektifieras, sex är inget som ska ske på ens villkor. det är nu man behöver gå in och visa grabbarna att man inte får behandla tjejer, eller andra kollar för den delen på det här viset! 

hade detta varit på en arbetsplats hade det kunnat anmälas som sexuella trakasserier, men av någon anledning är det ok i skolsammanhang! hur ska killar som beter sig såhär kunna lära sig att det aldrig är ok, om det ena stunden, i skolan, viftas bort, och andra gånger, som i arbetslivet, kan bli fråga om anmälningar.

OlgaMaria
3

#2 Sant, detta hade lätt varit skäl för anmälan om det var på en arbetsplats, men skolan är er arbetsplats och man ska inte behöva känna sig obekväm där.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus