Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1314 ggr
Rebelyell
0

Vi som ej får äta Östrogen..

Ni som ej får äta kombinerade piller (med östrogen) : Vad använder ni för skydd?? Jag blev lite chockad igår när jag var hos en bm och ville ha utskrivet p-ring men blev nekad pga min pappa fick en stroke (blodpropp) för ett par år sen. Tidigare har både andra bm och gyn sagt att det är ingen fara, du kan äta p-piller ändå trots att din pappa haft stroke. Jag äter Vinelle minipiller just nu men har noll sexlust (sex är t.om äckligt nu) och mitt humör är häxa. Fick förslag om att gå till läkare för att få utskrivet typ antidepressiva/humörhöjande för att kunna fortsätta med Vinelle.. känns dock märkligt att behöva ta medicin mot en medicin. Vinelle är mellandoserat minipiller så jag funderar på byta till lågdoserat minipiller (Mini-Pe) men dessa är inte fullt lika säkra som Vinelle vilket känns lite läskigt. Som sagt, ni andra som ej får/kan använda p-medel med östrogen - vad använder ni?

JoannaLi
0

Vi har också propp-historik, så jag fick hormonspiralen. :)

Rebelyell
0

Hormonspiral vore toppen om det kunde fungera, jag testade det i 1-2 månader men tog ut den då det var så grymt obehagligt med något i livmodern. Att sätta in och ta ut var en mardröm för mig. Likadant med kopparspiralen som jag hade i ca 1 år och fick infektion av direkt jag bytte partner.

[AnimeV4]
0

Jag får ta östrogen men vill inte ha det. Jag äter istället Gestrina, vilket är samma som Vinelle och Cerazette.

Zadie
0

Kopparspiral använder jag :)

AnWa15
1

Åt gestrina förut, funkade prima, men är en glömsk person så glömde ta dom väldigt ofta. Bytte till P-stav och det funkar sådär, valde att försöka trots att jag i princip inte hört något bra om det. I början var det kaos med stav, men stabiliserade sig efter 2-3 månader, det enda jag fortfarande "lider" av är att jag är mycket mer jämn i mitt humör- har inga extrema toppar och dalar, är mer jämn hela tiden. 

Hoppas du hittar något som funkar för dig!

[Thiah]
1

Jag får enbart ha spiral eller minipiller pga migrän. Något jag fick veta först för 2 år sedan… Åt cererazette innan jag blev gravid. Vet inte vad jag tänker göra efter denna graviditet men det lutar åt sterilisering då min kropp inte borde bli gravid mer.