Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 1563 ggr
Anonym
2

Ärstörning? Få tillbaka matlust

Hej! Jag började gymnasiet i onsdags och med tanke på att jag är väldigt introvert har jag svårt att prata med folk och skaffa vänner. Det har gjort att jag kände mig väldigt ensam den första och andra dagen, och gett mig oro, ångest och stress. Och det har "i sin tur" gjort att jag tappat matlusten, jag vill nöstan spy när jag ätit några tuggor och jag vet att detta inte funkar i längden. Grejen är den att jag redan är väldigt undernärd, jag hade kämpat i veckor för att nå 42kg men imorse vägde jag mig och det stod 38,9 (notera att jag inte vägt så lite sedan 2015) och det är så illa. Har alltså gått ner flera kilo under loppet av några dagar. Vet inte vad jag ska göra. Det sista jag vill är att få en ätstörning, jag vet att jag är sjukt mager men eftersom jag inte längre har någon matlust kan jag inte äta mycket för att få tillbaka mina kilon. Jag är hungrig och magen kurrar men när jag försöker äta får jag inte i mig mer än några tuggor, plus att magen känns spänd. Någon som varit med om samma sak pga stress & oro? Och har tips om vad jag ska görd för att få tillbaka matlusten? (Än vill jag inte uppsöka läkare då det endast gått några dagar.) Råd mottages tacksamt.

[134643]
3

Jag kan vara likadan, dock har jag aldrig varit undernärd vilket jag förstår stressar dig ännu mer. Jag gjorde i alla fall så att jag åt ofta, så fort jag kunde trycka i mig något så gjorde jag det. Några tuggor åt gången bli ändå en hel del mat om man äter ofta. Sen hade jag också lättare för viss typ av mat, vet inte om det är samma för dig? Men isåfall, ät mer av det om det går bättre. Se till att äta sånt med mycket kalorier, behöver inte vara speciellt onyttigt, utan nötter, avokado, extra smör, olja eller grädde i maten till exempel. Sen kanske det är dags att prata med någon om stressen?

-Aida-
3

Börja långsamt med sånt du vet att du gillar, det behöver inte vara en hel måltid men kanske lite ris och sås tillexempel, eller olika typer av soppor, gillar du frukt så gör en fruktsallad.
Har själv råkat ut för ätstörning i stress, ångest och oro, jag levde på risgrynsgröt en hel vecka, man får ta de långsamt och hitta de man känner fungerar att äta och sedan utöka.
Om du äter på skolan så kan du ta med matlådor eller bara ta lite potatis och grönsaker exempelvis eller köpa en flaska yoghurt, baguette, ostmackor etc.
Jag tyckte personligen det hjälpte väldigt bra att äta mat som inte jag hade lagat, brukade äta hos familj eller vänner.

Anonym
0

#1#2 Jag har svårt att äta trots att det är något jag tycker om. Men tack så mycket för era svar, jag ska tänka på det iallafall! Jag har pratat med mina föräldrar om stressen, men de ber mig bara att sluta oroa mig för allting - vilket jag försöker.

2Sirius
0

Det glädjer mig att du har en så positiv inställning till situationen, att du vill göra något åt det, innan det blir ett problem av det. Hittade en blogg, där det beskrevs att magen kan svälla upp för att man samlar på sig vatten… http://soelas.se/svaltmagen/ Av egen erfarenhet vet jag hur mediciner och energi drycker kan ge minskad matlust… Det känns jobbigt att Tvinga i sig maten för att man inte är hungrig. Men även Stress, Oro och Ångest, kan ju ge minskad matlust. 1. Precis som energidryck och mediciner, så skapar Stress/Oro, kemiska obalanserad, som ger minskad hungerkänsla. 2. Man talar ibland om simultan kapacitet, och vem som kan göra flest saker samtidigt… Kroppen gör färre saker "samtidigt" än vad man lätt kan tro… Att rida Tex, har många del moment, det är benen och armarna, hållningen, samtidigt som man ska planera ridvägen… Det kan då kännas som att man gör 10 saker samtidigt, då man i själva verket kanske bhar gör 2 eller 3 samtidigt, men hjärnan skiftar blixtsnabbt mellan de olika händelserna, ju mer man tränar på en viss rörelse/manöver, ju färre Tusendels sekunder går det åt för den processen, och man kan klämma in fler del moment, och man blir då bättre och bättre ryttare. För att återgå till ämnet, så då man har Stark Oro/Ångest, så fokuserar kroppen mer på det än hungerkänslan… 3. En uppsvälld mage, skapar i sig en mättnadskänsla. * Sjön suger: att bada är en av de mest hunger skapande, moment som jag känner till. Samtidigt som man får hel kropps gymnastik, så tränar man både kondition och muskler, vilket alltid är bra att ha ☺ * All form av, gång, rörelse och tankemässiga aktivitet, skingrar fokuset på oron, och förbrukar energi, vilket också påverkar kroppen att känna, att det är dags att fylla på med energi… * Vetekli, är en produkt som jag har börjat gilla mer och mer, den innehåller flera olika Vitaminer, Mineraler och Aminosyror. Man kan ha det i mat, fil/yoghurt, på macka eller bara ta en sked lite då och då. Vetekli är väldigt mycket Fibrer, vilket i sin tur får tarmarna att arbeta igenom maten och utvinna så mycket som möjligt av näringen i den… * Äter du Mycket Salt? En viss mängd salt är bara nyttigt, och nödvändigt för kroppens olika funktioner, men med allt mer salt i olika produkter man köper, så får man lätt i sig tillräckligt, för mycket salt i förhållande till vad man gör av med, binder även det vätska i kroppen… Skickar en STOR KRAM, och önskar dig all lycka med att komma till rätta med dina besvär 💟

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ