Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 32654 ggr
[Devya]
5

Finnar på ryggen

Jag har helt plötsligt fått en massa finnar på ryggen och jag förstår inte varför. Jag brukar ha kanske 5 stycken där men nu har jag helt plötsligt ett trettiotal finnar där och de är jättestora och flammande röda samt kliar enormt mycket. Jag håller på att bli tokig och snart deprimerad för det ser ju hemskt ut och de börjar nu krypa upp mot nacken. 

Jag ser till att skrubba min rygg ordentligt vilket leder förstås till att huden värker litegrann. Borde jag istället låta dem vara ifred eller vad gör man?

Jag ser till att äta hälsosamt så då det gäller kosten vet jag inte riktigt vad jag ska ändra på just nu. Det här är nog jättekonstigt. Tidigare hade jag finnar i ansiktet men det problemet blev jag av med men hur vet jag inte. Nu verkar det som om problemet har smugit iväg från mitt ansikte till min rygg. Lättare att gömma men det känns obehagligt och jobbigt då det kliar.

Någon annan som har/har haft samma problem?

[kerstinthemilklover]
0

Hej och välkommen i gänget med hormonella finnar på ryggen.
Det positiva är att de går att dölja och det negativa är att det är fett obekvämt med bh.
Jag skulle antingen byta lakan i sängen. Byta till mindre skavande kläder.
Tvätta med milda saker. Det som fungerat bäst för min hud har varit tjärtvål i duschen.
Men ja försök att låta bli och irritera huden mer, tvätta inte för ofta.

[Devya]
0

#1 Jaadu, jag skulle sagt tack om det hade varit en trevlig sak! Jag är ju ändå just 28 år och trodde att sådant här behöver man inte tas med i den här åldern men ack så fel man har. 

Jag tror ju starkt på att det har att göra med någon brist av något. Jag tänkte börja med mina vitaminer igen och hålla tummarna. Jag byter sänglakan varannan vecka så där är det väl ingen större problem. Jag ska kanske testa med tjärtvål.

Är det riktigt fel att skrubba ryggen då? Jag tycker om att skrubba mig ren speciellt då jag nu har finnar på ryggen som känns så ofräscha. =/

molam
0

Aldrig haft problem med finnar, men min bror har haft väldigt jobbiga, väldigt mycket finnar på ryggen Han har Tvättas med Clerasil och finnarna ser mycket bättre ut och det har bara gått ca 1½ vecka sen han började med det.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Åsa S
0

Om det är hormonell akne kan du tvätta hur mycket du vill men det kommer inte hjälpa för det är dina hormoner som bråkar inte att du är smutsig eller har ätit fel saker. Har alltid haft lite hormonella finnar nu och då. Lite på halsen och på ryggen ungefär när man får mens och nu när jag är 43 och börjar komma i klimakteriet så börjar ju såklart hormonerna ställa om sig och allt hamnar i obalans = lite finnar här och var.

[Devya]
0

#3 Hmmm kanske man kan testa det. 

#4 Men det är så grymt många finnar som har kommit på ett och samma ställe och ingen annanstans. Inte här och var utan endast på ett speciellt ställe, övre delen av ryggen… Jäkla hormoner om det är det.. Blir riktigt ledsen för nu lär jag aldrig fara på massage igen.. =p

-Aida-
0

Petar du på dom blir de bara värre, klorhexidin funkar faktiskt nåt otroligt bra mot finnar, min syster som upptäckte de, hon fick jätte fin hud efter hon tvättat med varmvatten och sen duttat på med klorhexidin.

[Devya]
0

#6 Försvann hennes finnar helt och hållet? Kanske man borde testa

Karmatarerskanise
0

Plötsliga utbrott på det viset hade jag kontaktat läkare för.

[Devya]
0

#8 Hurså? *nyfiken*

IceTee
0

Det kan inte vara någon typ av allergi? 
Jag håller med #8, om du plötsligt utan anledning får massor av smärtsamma finnar bör du nog kolla upp det, för att vara säker

Medarbetare på Skor iFokus

Karmatarerskanise
0

9 Det är uppenbarligen något som hänt i kroppen eller utanför när du plötsligt fått ryggfinnar i den åldern.  Kan finnas hjälp att få.

[Devya]
0

Hmmm, jag borde kanske kolla upp det. Kan det bero på att jag har stressat något enormt mycket den senaste tiden?

Karmatarerskanise
0

Ja det kan man få finnar av. Men kolla upp för säkerhets skull :)

Babastina
0

Hej, jag hade stora problem med acne i många år. Jag provade precis allt som finns, för att försöka bota dem. De uppstod, när jag var ca 14 år och började avta vid ca 35 års åldern. Idag är jag femtio. Och får främst finnar i nacken och på ryggen. Vilket jag inte hade då de var som värst. För mig har de varit hormonellt. Men numera är de stress.

Fransu
0

Jag hade precis så för ca 2-3 år sedan. Jag var hos min läkare i något annat ärende och han såg finnarna på min rygg och reagerade på dom. Han ordinerade hormonprov på mig vilka visade sig vara helt normala. Finnarna försvann efter ett tag och jag vet fortfarande inte vad dom berodde på. Kan ha varit stress.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annielle
0

Du beskriver ju att de kliar enormt mycket, finnar kliar ju inte, så finnar är det ju inte i så fall. Kan ju absolut vara en reaktion på stress, men kolla upp det hos läkare om det inte försvinner snart.

Var försiktig med huden, om du skrubbar gör det väldigt lätt och undvik starka grejer som i stället kan göra att det blir värre.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Scorpio97
0

Gammal tråd, så jag hoppas du hittade vad som orsakade finnarna :)

Personligen har jag märkt att jag får finnar på ryggen pga mitt balsam. Så jag ser numera till att luta huvudet framåt när jag sköljer ur balsamet, så att "balsam-vattnet" inte rinner längs ryggen. Det räcker för att jag ska slippa finnar där.

På andra ställen brukar det vara stress eller fel kost (för mycket socker/kolhydrater) som orsakar finnar för mig.

//Jessie

Sammet1
0

Kan passa på att tipsa om att prova zinktillskott mot finnar. Jag får finnar/blemmor/rosacea-liknande utbrott i ansiktet vid zinkbrist, och tar jag zinktillskott då så försvinner de igen.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Fransu
2

Jag missade helt att tråden var från 2014… 😊

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annielle
0

Det gjorde jag också! 😃

Var dig själv, det finns redan så många andra.