Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3918 ggr
AnnaFo
0

Rakat eller inte?

Vad är egentligen vanligast, att ta bort håret där nere eller att spara lite? När jag bodde i Spanien ett år gick jag till badhuset några ggr på vintern och de flesta tjejer hade rakat fram nån liten "frisyr". Jag kände mig ovanlig som tog bort allt även om jag inte var ensam om det. Något år senare var jag i England och de gånger jag var och simmade där såg jag typ INGEN med något hår, i min ålder alltså (20-25). Nästan alla rakade bort allt. I Sverige verkar de flesta också köra på helrakat men inte som i England för jag ser ändå de som är i min ålder i Sverige som visserligen rakar sig nedtill men ändå sparar lite högst upp. Obs! Jag dömer ingen. Alla får göra precis som de vill. Men jag förstår inte vitsen med att raka bort NÄSTAN allt. Om man ändå ska ner med hyveln där och "rensa upp" är det väl lika bra att ta rubbet, eller vad tycker ni?

Elsa
0

Kan bara svara för mig själv, men om jag rakar tar jag bort allt. Gillar dock inte när det växer ut men jag tycker det är så skönt när allt är borta. Nu som höggravid blir det dock inte lika ofta, haha.

[Devya]
2

Trimmar endast då jag ändå inte har mycket hår där nere. Min sambo vill absolut inte att jag rakar bort allt då han tycker det är fult plus att han vill inte att jag ska se ut som ett barn (han blir äcklad annars). Så jag har slutat raka bort allt för jag vill ju inte att min sambo blir äcklad. Trimma lite är dock ok så inget sticker ut om jag ska ha på mig en väldigt minimaliskt liten bikini underdel. :) om jag har på mig en normal stor bikini underdel så behövs det dock inte. Jag tycker det fungerar bäst för mig för jag gillar inte stubben som växer ut efteråt.

Veronicans
8

Nej förstår inte vitsen att raka öht. Får verkligen känslan av att vara "liten flicka" då och inte kvinna så det får växa fritt. Undantag när jag har bikini så vill jag ju inte att det ska sticka ut hår så jag rakar bikinilinjen då.

Scorpio97
3

Jag gör olika. Ibland rakar jag helt, ibland spar jag lite och ibland låter jag allt vara. Jag gillar att vara helt eller delvis rakad så det är därför jag gör det, det blir känsligare för beröring och jag tycker helt enkelt om känslan av att vara hårfri. Har aldrig känt mig som ett barn bara för att jag rakar mig, jag tycker det är uppenbart att mitt underliv är ett vuxet underliv även när det är hårlöst. 

Inför mens rakar jag oftast helt för att jag tycker det är enklare att hålla rent då, när blodet inte har något hår att fastna i. Annars brukar jag oftast spara en tofs för att jag helt enkelt tycker det ser snyggare ut. Men det händer att jag rakar helt även när jag inte ska ha mens för att jag är för lat för att fixa "frisyr" eller bara känner för att helraka just den gången.
Om jag inte orkar raka eller inte har lust att raka, så låter jag bli och så får det växa tills jag vill raka igen, efter en vecka eller någon månad. Någon gång har jag klippt av det värsta med en sax om det har gått lång tid, så att det inte ska sticka ut alltför mycket från baddräkten (jag simmar flera gånger i veckan nästan året om). Ibland orkar jag inte ens det så då får det vara som det är bara.

//Jessie

Gaara
0

Jag vet inte. Själv så rakar jag bort allt. Förr ansade jag i stället så det var hår men väldigt kort. Men föredrar nu att raka bort allt en gång i veckan typ.

vendelay
4

#2 Men det är väl ändå upp till dig hur du vill se ut mellan benen. Nu hoppar jag verkligen att så är fallet och att du bara uttryckte dig klumpigt men om det är så att du väljer att inte raka pga din sambos åsikter om din kropp hoppas jag att du vågar be någon om hjälp och stöd för att stå upp för dig själv. Det är bara din kropp och bara du har rätt att bestämma över den. ❤️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
2

#6 Åh, såklart! Då jag slutade raka bort allt där nere var det för hans skull men samtidigt så insåg jag hur mycket skönare det var att faktiskt ha hår där nere. Nu slipper jag den fula stubben som växer ut redan efter en dag. :) Plus inga mera röda prickar som ibland kunde dyka upp. Jag tyckte de var så otroligt fula även om högst två kunde ploppa upp efter rakningen. :) Och trimmandet och rakandet gjorde jag alltjämt för killens skull och för att se snygg ut. Samma sak med de kläder, make up och parfym jag köper. Jag gör det för att både känna mig fin och för att vara fin i andras ögon. Så fungerar jag vare sig det är medvetet eller omedvetet. Jag tänker sällan på orsaken men då man börjar reflektera lite så inser man hur djupt rotat det sitter.

Veronicans
5

Jag tycker inte det behöver vara fel att göra något för att det är något som ens partner gillar. Så länge man inte går helt emot sin egen vilja förstås. Man ska ju inte gå och må dåligt såklart. Men om min partner gillar något så är det ett nöje för mig att göra det som jag vet att han tycker om. Så skulle han börja tycka att det "ska vara" slätrakat så skulle jag ta bort håret för hans skull.  Men om jag själv inte skulle må bra av det i längden så skulle jag låta det växa ut igen.

sp0ngeb0b
2

Jag håller med #8. Ens partner är ju ofta den enda som ska titta där nere och då tycker jag det kan vara kul att ta till sig av vad hen tycker är fint. 

Jag rakar mig inte jätteofta, men när jag väl gör det så tar jag bort allt. Vet inte riktigt vad min partner tycker om det då vi inte riktigt har pratat om det, mer än att han har sagt att han inte bryr sig om hur jag ser ut. Det jag tänker på mest är att det inte kan vara särskilt trevligt att gå ner på mig när jag har massor av hår där, men han gör det gladeligen ändå haha. Så det är mest för att jag själv inte känner mig bekväm i full hårväxt, men jag har ingen trimmer så det får bli rakning.

-Aida-
5

Förstår inte vitsen men att raka sig, för normalt gör jag inte det, min partner insisterade och tyckte de är mer hygieniskt, så jag provade för jag hade ju inte gjort de förut.
Kände mig otroligt liten, osexig, flickig efteråt och besvären gjorde ingenting värt det.
Fick skavsår när jag var ute och gick, var tvungen att använda trosskydd för att undvika det så det blev mjukt. Huden va så ömtålig att bara jag nuddade med rakhyveln så började det blöda. Vi som skulle ha såååå mycket sex när jag va rakad, jo tjena, de blev ju inte mer sex för det, så nu skiter jag i detta med att raka och går med hår, känns mer kvinnligt och jag slipper skavsåren.

Veronicans
3

#10 Att han påstod att det är mer hygieniskt med rakat tycker jag är fel. Hår eller inte har ju inget att göra med hur man sköter sin hygien. Men jag har också hört det där hygiensnacket från vissa.

Tufftuff
0

Det kan vara snyggt med en liten sparad tofs men själv väljer jag det enkla alternativet och tar bort rubbet. Sist jag var i simhallen och duschade var jag ensam med helrakat så det kanske håller på att vända, vad vet jag.

Kalli
0

Jag tycker inte att det är estetiskt tilltalande med helt rakat men kan ibland tycka att det är skönt att slippa hår mellan benen vid ex. mens. Så jag rakar delvis ibland, ibland inte alls men aldrig helt och hållet eftersom jag inte gillar det.

[Devya]
0

#8 Exakt så tycker jag! Du beskrev det helt perfekt. ;)

Anonym
0

Jag tycker det är skönast med rakat/trimmat (rakar medhårs så slipper man irritation men får inte det lika lent som mothårs). Jag är singel och gör det för min egen skull, precis som med rakade ben.  Det är inte estetiskt tilltalande med för mycket hår enligt mig och det kliar som fan. Sedan så är könsorgan i sig inte vackra haha… svårt nöt det där. Lagom kort är väl bäst.