Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 843 ggr
Eda
4

Hygien på resor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här följer några prylar som kan vara praktiskt att känna till att de finns nu när många snart har semester.

Hårtvätt utan vatten med ”Hårtvättmössa”.Mössan är mjuk och tygfodrad och innehåller sköljfritt schampo och balsam och man behöver vare sig handfat eller vatten. Det går till så här: Mössan sätts på huvudet och allt hår stoppas in. Efter ett par minuters massage låter man huvan sitta på ytterligare c:a 1 minut. Sen torkas håret med en handduk och mössan slängs bort.
Säljs av bl.a. _Tena-Butiken _………………………..

Fickdusch en liten medtagbar dusch man kan ta med till t.ex. sommarstuga om dusch saknas eller om man inte kommer in i befintligt duschrum (t.ex. om man är rullstolsburen). Kan hängas upp i t.ex. ett träd. Duschtid 7-10 minuter.
Säljs av Smarta Sakers hemsida

………………………..

Tvätthandske förfuktad, kan också vara ett alternativ till tvål & vatten. Men de säljs endast i 5-pack i en icke förslutbar förpackning (är tänkta för helkroppstvättning).
Säljs av Tena
………………………..

När toa saknas eller är svåråtkomlig kan man använda t.ex. Pipinettepottan, den finns även som Travel Kit, en engångsvariant som tar minimal plats t.ex. i handväskan, ligger i ett fodral och fungerar som en resepotta. Den består av en ring som man trär en plastpåse över, i påsen har man en liten kudde av superabsorberande material som omvandlar vätska till en fast och droppfri massa. Påsen kan sen knytas ihop och slängas bort vid tillfälle.
Tips och användningsområden för Pipinettepottan.**Klicka här
**………………………..

Gogirl kisstratt för kvinnor fungerar både sittande och stående. Den är gjord i medicinsk silikon som är ett mjukt material som gör att den är lätt att förvara i exempelvis handväskan. Säljs av: PlusvardagSvedin Rehab m.fl. 
………………………..

Är det någon som har fler restips, när det gäller hygien?

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Karmatarerskanise
0

Intressanta saker!

Pytteliten
0

Vilka finurliga saker det finns!

Istället för nämnda tvätthandske (som säkert kostar massor och kan vara svår att få tag på!) brukar jag använda vanliga tvättservetter/babyservetter. Har alltid det i väskan samt i bilen. Perfekt om man varit tvungen att byta ett däck eller fylla på olja till exempel!

Eda
2

Ja, stora mjuka babytvättlappar och våtservetter gärna med plastlock är också jättebra och säkert billigare!
Speciellt de våtservetter som är avsedda för underlivshygien kan man också använda för helkroppsrengöring på tågresor och på andra platser där det är dåligt med tvättmöjligheter, ingen avsköljning eller torkning behövs efter användning heller. 

Om tvättmössan som syns på bilden har jag skrivit om i min blogg i ett inlägg som handlar om att tvätta sängliggande i hemmet, men eftersom jag var rädd att medlet som mössan innehöll skulle klia när håret torkat testade jag själv produkten innan jag skrev om den. Den kliade inte och jag tänkte att den kanske skulle kunna vara praktisk också på resor m.m.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.