Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 811 ggr
Snuffles
0

Börja med tampong

Har alltid haft binda men tänkte börja med tampong nu eftersom jag hört att det känns fräschare, och jag känner mig alltid så obekväm med binda. Hur vet man vilken storlek man behöver ha?

Bill&Bull
3

Det beror lite på hur mycket du blöder, vid mer mens kan man ha en större sen när det börjar avta kan man byta till en mindre. Kom ihåg att en tampong inte ska kännas att den är där :)

||My Love For Animals Is Immortal||

powerade
2

I början kan di ju ha en tunnare binda samtidigt som tampong för att hitta rätt. Blöder man för mycket så läcker dom ju och bra å börja med mindre och prova sig uppåt så det inte blir för torrt:/

sp0ngeb0b
0

Jag började med den minsta storleken eftersom det kändes läskigt med de stora, haha! (Var dock rätt ung) Då var det också tillräckligt, men sen märkte jag att jag behövde byta alldeles för ofta så då började jag köpa normalstora och sedan även de större varianterna. Sen kan det också behövas olika storlekar beroende på var i menscykeln man är. Det enda sättet att veta är ju att prova sig fram.

Snuffles
0

Hur gör man så att det inte känns att den är där? Tog minsta storleken när jag badade bara för att testa men det kändes som att det inte gick att få in den så pass mycket att det inte kändes.

[Devya]
0

#4 Därför använder jag tampax, de med införingshylsa. Har aldrig lyckats med de där små tampongerna. De är jättesmå och jobbiga att föra in! Får dem aldrig att sitta så att jag inte känner av dem för jag får inte dem tillräckligt långt in.

powerade
0

^ samma här. Men jag använder menskopp nu sen något år tillbaka och de funkar superbra :)

Bill&Bull
0

#4 Då ska den längre in. Vinkla tampongen lite bakåt när du stoppar in den, in i slidan sen lite bakåt. Då borde den kunna tryckas in längre. Man får prova sig fram lite vad som funkar :)

||My Love For Animals Is Immortal||

Snuffles
0

#5 Hur funkar det då? Med införningshylsa menar jag.

Snuffles
0

Förresten är det normalt att få yrsel, suddig syn, hjärtklappningar, svettningar och illamående när man har satt in tampongen? Det har hänt 2 gånger idag och det är väldigt obehagligt.

Karmatarerskanise
0

#9 nej det är inte normalt. Är säkerligen en slump.

[Devya]
0

#9 Absolut onormalt och det har nog att göra med något annat, kanske dåligt blodvärde under menstruationen?

sp0ngeb0b
2

#9 När jag använde tampong (slutade för 1,5 år sedan pga ingen mens när jag har hormonspiral) kunde liknande också hända mig ibland. Inte alls så som du beskriver det, men kunde få en riktigt konstig och obehaglig känsla i kroppen precis när jag tryckte in den längst in. Fick för mig att det berodde på att jag stötte emot något där längst inne. Det försvann dock lika snabbt som det kom så det var inget direkt problem. Men ditt låter långt ifrån normalt, det kanske bör kollas upp.

Katarina97
0

#9 Skulle gissa på att det bara beror på att du är lite ovan och blir nervös/stressad av att försöka få in tampongen när du känner att det inte riktigt fungerar med en kombination av att du kanske står med huvudet neråt för att se och får för mycket blod i huvudet typ och kanske järnbrist eller något sådant i samband med mensen? Men svårt att säga säkert vad det beror på. 

Angående storlek skulle jag säga börja med de minsta tills du fått in tekniken ordentligt och ha en binda/trosskydd också och byt oftare bara. De små är ofta enklare till en början. Jag brukar använda långfingret eller pekfingret och föra upp den så långt jag når liksom, då sitter den bra utan att jag känner den alls. 

Sen kommer du märka vilken storlek som fungerar bäst, jag varierar storlek beroende på vilken dag av mensen det är eftersom mängden mens varierar. Brukar ta en storlek så att jag kan ha inne samma tampong i 5-6 timmar tills den är full. Om jag ska göra något speciellt kan jag ta en större så den kan sitta inne ett par timmar till och jag inte behöver oroa mig för att det ska läcka.