Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: off-topic
Läst 1547 ggr
Fransu
1

Vad gör ni för att koppla av?

Stress är ett vanligt problem idag och jag tror väldigt många skulle må bra av att aktivt börja planera in vila/avkoppling. Själv har jag väldigt lätt för att stressa så jag har den senaste tiden börjat tvinga mig att bara ta det lugnt ibland. Jag brukar lägga mig på spikmattan och vila och försöka släppa allt runtomkring. Många säger att motion och träning är bra sätt att stressa av med. Jag motionerar varje dag, men för mig är det inte alltid så avkopplande utan snarare ett "måste" Jag önskar jag kunde se det på ett annat sätt. Men som sagt, just nu är min avkoppling en stund på spikmattan.

Hur gör ni för att koppla av?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tlover
2

Det är olika beroende på vad jag är sugen på men det kan vara tex att göra och dricka te (det kan göras medvetet eller mer eller mindre att man inte ens tänker på att man dricker te, jag syftar då på att dricka te och vara medveten om vad jag gör), löpning, yoga (annan träning är dock mer ett måste och löpning och yoga kan vara måsten ibland), meditation och att läsa.

Mest dricker jag väl te och minst mediterar (tyvärr men det blev ett måste och därför nästan stressande)

l'm back

Karmatarerskanise
2

Lagar mat. Eller gosar med katterna. Deras spinnande får mig lugn.  Tänder levande ljus.

[Devya]
2

Jag gör lite som Hera - gosar med kissekatten. Jag har blivit så mycket mindre stressad sen vi skaffade katt. Hon är min lilla gulleplutt som alltid lyckas lugna ner mig. ;)

Scorpio97
1

Simning för mig är väldigt avkopplande (i alla fall om det är lite folk, bäst är om jag får vara själv i min bana). Jag kan välja att fokusera helt på simningen - upprepa antalet längder i huvudet tills jag når nästa vägg eller låta simtagen ta upp hela min tankeverksamhet och verkligen följa kroppens rörelse med tankarna så att jag inte kan tänka på något annat än det jag gör just då, eller så kan jag låta simtagen gå på automatik och använda tiden till att fundera över något annat medan kroppen ändå är aktiv. Båda är avslappnande på olika vis, beroende på vad jag behöver just då. Sen sätter jag mig gärna i bubbelpoolen en stund efteråt.

På morgonen ligger jag ofta kvar i sängen en stund (har just nu inga tider att passa, när jag gick i skolan blev det på helgmornar) och bara stirrar upp i taket och tar det lugnt. Låta tankarna gå vart dom vill utan att försöka styra över dom. Läsa böcker är också avkopplande för mig, då får man "försvinna" lite ett tag, och hamna i någon annan värld. Att umgås med familjen eller med husdjur är också avstressande.

Sen är jag inte särskilt stressad som person, och när jag har tänkt efter så tar jag ganska ofta spontana vilopauser i vardagen och har nog alltid gjort. Jag har alltid kunnat sätta mig ner och göra "ingenting" utan att känna mig stressad eller tänka på vad jag borde göra istället, även i perioder där jag faktiskt har haft saker jag borde göra. Behöver jag en paus tar jag den, även om det är mitt i ett skolarbete eller liknande. Sen är ju inte det alltid positivt heller (jag har väldigt lätt att skjuta upp saker jag inte borde). 
Jag har dock aldrig gjort det medvetet eller aktivt, jag har inte ens funderat så mycket över det förrän min mamma gick en stresskurs och började prata om det. Hon är stressad ibland och behöver aktivt lägga in vila, så hon kör bland annat med en meditations-app någon gång om dagen. Personligen tror jag inte jag behöver det, i alla fall inte just nu, för jag verkar vila spontant utan att behöva tänka på det. Däremot tror jag absolut att folk i allmänhet skulle behöva tänka mer på det.

//Jessie

Maria
6

Jag klarar inte av minsta stress numera så jag undviker allt jag vet kan göra mig stressad till att börja med.

Jag tycker det är skönt att läsa. Då flyr man in i en annan värld.

/Maria

tlover
1

Jag kommer på att jag dagdrömmer ju också. Har väl hundratals historier i huvudet som jag håller på med

l'm back

[SonjaG]
1

Jag pysslar med mina blommor och fiskar. Det är måbragrejor!

pyromanen
3

Skogspromenad med eller utan musik i hörlurarna. Och i lugn takt och utan sluttid.

tlover
1

Ja där sa #8 något, att vara ute i naturen är ju nästan bäst (förmodligen därför jag gillar löpning som avslappning kom jag på)

l'm back

Pytteliten
1

Badar (i badkaret) och solar solarium. I solariet somnar jag alltid. Nackdelen är ju att det bara tar en kvart, men små powernaps ska ju vara hälsosamt 🙂! Läser gör jag också. Vilket går utmärkt att kombinera med badandet! Läser jag inte i badet så somnar jag där också 😴.

[rumelle]
1

Sover.

Zadie
1

Skogspromenader med hunden, ta ett bad eller läsa en bok brukar jag göra för att koppla av. Har nu även börjat att meditera vilket ger avkoppling på en helt annan nivå än de andra "aktiva avkopplingsmetoderna" så som jag ser det. Har även en spikmatta jag borde använda oftare.

Herveaux
1

Mina bästa sätt för att få koppla av och stressa ner är
att ta en skogspromenad med hunden runt sjön vi har i närheten
att spela datorspel (framförallt Star Stable Online)
att virka och lyssna på ljudbok
att leta inspiration till, och rita mönster till virkade pixelfiltar

// Harley

Annielle
2

Jag är extremt stresskänslig och skulle behöva lägga in pauser under hela dagen egentligen med typ mindfulness, men har jättesvårt att få till det.

Men har i alla fall en inplanerad paus varje eftermiddag då jag ligger på spikmattan och lyssnar på kroppsscanning samtidigt, detta kan jag inte strunta i sen jag blev allvarligt utmattad för många år sedan för då får jag svåra symptom som både är fysiska och psykiska redan samma dag (beror säkert en hel del på mina sömnproblem också)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Bamse100]
2

Jag tål inte stress för att då reagerar min mage ( har IBS) så jag försöker ibland släppa alla måsten och bara tex glo på tv samt andas och käka något jag tycker om i kanske 2-3 timmar. Sen ta tag sakerna när energilagret är på fyllt samt lugnet finns :)

[langtan09]
1

Jag har en stor docksamling jag ofta ägnar mig åt när jag behöver koppla av/få bort oro. Det är väldigt avslappnande för mig att få sitta och sy kläder till dem, ta kort eller så =) har ett eget register för min samling jag gärna sitter och uppdaterar också. Annars brukar jag ta långa promenader med min hund, det hjälper också väldigt mycket eller bara att sitta och klappa henne i soffan. 🙂

[Thiah]
1

Jag läser. Det är egentligen det enda som helt får mig att slappna av.

sp0ngeb0b
1

Jag tycker om att träna - gärna hårt - för då blir jag så trött i kroppen att jag inte orkar annat än att koppla av. Gärna framför teven med någon god mat eller en kopp te då. Annars har jag ofta svårt att släppa mobilen eller datorn trots att TV:n är på vilket gör att jag blir helt snurrig av allt som jag håller på med samtidigt.

Jag har nyligen upptäckt yoga, det är faktiskt riktigt avslappnande. Trots att jag egentligen är den som gillar att svettas när jag tränar, jag trodde att yoga skulle vara tråkigt och göra mig rastlös. Men det är riktigt skönt. Idag började jag dagen med en promenad till gymmet, en god smoothie när jag kom fram och ett yogapass innan jag promenerade hem igen. Riktigt skönt faktiskt!

MissClue
1

*Ligger på spikmatta varje kväll

*kör yoga vid riktiga stressreaktioner, finns många bra avslappningspass på youtube

*tränar hårt, typ boxningspass

*ser på serier

*går ut och går 

*städa tycker jag är avslappnande ibland

*Och favoriten är att packa matsäck å kaffe och sätta sig ute i naturen i några timmar. Har favoritställen där man kan studera olika djur osv, då brukar tankarna lugna sig.

I love not man the less, but Nature more…

Effie
1

TV, dator, mobil och padda är sådant jag ska undvika om jag känner mig stressed. Det hjälper inte; snarare tvärtom. Även om det är lätt att ta till.

Vad jag behöver är snarare promenader, natur, böcker, träning… Vill jag ha något som är roligt och kräver full concentration (=släppa tankarna på allt annat) så dansar jag squaredans. Men känns det stressande att ge sig iväg till en aktivitet, när jag borde xxx…så är det ingen bra idé. Annan kul aktivitet som kräver concentration kan funka också.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

tlover
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man blir ju lugnare bara av att se något så underbart

l'm back

Effie
1

Ja, att sitta och njuta av skönhet - vackra saker, vacker natur… - I lugn och ro, är säkert nyttigt.

En annan sak jag glömde: att sjunga. Man ska inte bara, som alltför manga gör, att man inte kan sjunga. Man kan lära sig. Och sjunger man för att må bra är det ju måendet som är viktigast.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Tuulikki]
1

Lyssna på podd/ljudbok i ett kolsvart sovrum. Pyssla om mig själv - måla naglarna, lägga ansiktsmask, ta ett bad/duscha & skrubba kroppen, raka benen osv om man vill göra det. Läsa böcker. Sätta mobilen på "stör ej" och kolla på nån bra serie.

Sen gör jag mindfulnessövningar flera gånger om dagen. Det kommer automatiskt efter att jag gick i DBT och vi lärde oss att göra det typ… jämt🤪

Annielle
1

Gud så bra att du verkligen har fått in det där med mindfulness flera gånger om dagen! 👍

Hur får du till det?  Har du påminnelser om det eller någon typ av rutin som gör att du lyckats få in det?

Vilken/vilka typer av mindfulnessövningar gör du?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[SonjaG]
2

Jag glömde oxå en sak. Jag läser Bibeln, ber och mediterar över det. Ger ett oerhört lugn åt sinne och hjärta.

[Tuulikki]
1

#24 Det kommer av sig självt efter nötande😉I början hade jag som mål att göra det 1 gång i timmen så jag försökte göra det varje jämn timme. Nu behöver jag inte det lika ofta så det kanske blir varannan - var tredje timme🙂

Det finns mängder med appar och youtubevideor med övningar men mina favoriter är:

1) Spänn varje muskel i kroppen - 1 i taget. Jobba från fötterna & uppåt. Eller bara känna in kroppen. Kanske värker magen lite, ryggen ligger konstigt, axlarna är spända.

2) Känn 5 grejer (hur rumpan känns mot stolen, hur solen värmer kinden, hur ACn blåser i ansiktet)
Hör 5 grejer (ACn susar, fåglarna kvittrar, någon spolar på våningen över osv)
Se 5 grejer och beskriv dem för dig själv i huvudet (Vad som helst. Pennan framför mig är grön, den är spetsig och har blått bläck. Blommorna på bordet är lite vissna, vattnet ser grumligt ut, vasen är rosa)

Hoppas du förstår hur jag menar🙂Jag föredrar övningar som är "fysiska". Det finns många som är typ att man ska föreställa sig att man går på en äng/sitter i en båt/osv. Men det är lättare för mig att fokusera på fysiska saker.

Skogsväsen
1

Sitter eller ligger ner på tomten och andas, vilar. Inomhus så ligger jag i min säng och har relaxing music på eller ingen musik alls. 👍 (Lite som vilostunden på dagis)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[Shia]
1

jag rider och tävlar ganska mycket(å följ med på tävlingar, hopp, dressyr, och trav) har mycket i skolan, och hjälp till i fyra stall, rider 1-2 hästar/dag plus måste hinna plugga(går i 7 an) Så har fullt upp hela tiden och blir lätt så att jag håll igång hela tiden ist för att slappna av, så är jag ledig en hel dag är jag dödstrött. Men, är jag ledig dagen efter blir jag jätteutråkad XD

Men det som får mig att "bli lugn" och andas, och njuta är att rida en skogstur på någon travare och allt funkar prima. Alt ett perfekt dressyrpass. även att putsa upp selar inför tävling:)

gickan87
1

Packar en korg med något gott att fika och kaffe sen tar jag fiskespöt och drar till sjön och sitter och njuter av naturen, vågskvalpet och bara är.

Får jag fisk är det bara ett + :)

MVH Erika :)

lallana
1

Jag har intresse för fåglar. Bara genom att titta på dem blir vardagens bekymmer mindre. Fortfarande måste allt som tynger göras men det känns lättare. Jag kan rekommendera onani som avkoppling. Själv gör jag det när stressen får mig att inte kunna prioritera. Efteråt brukar prioriteringarna bli mer klara.

Carrosh
0

För mig är det nog till största delen träning som blir min avkoppling, vare sig det blir en löptur, en lång turf-runda, en skogspromenad, styrketräning eller simning.
Efter träningen har jag inga problem med att bara vara och läsa en bok eller se en serie eller något annat lugnt. Emellanåt blir det en del pysslande också.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tk1971
1

Jag läser (och då gärna i liggande ställning under en filt med mina två hundar sovandes bredvid mig, en på vardera sida), ser en bra film, eller tar en promenad med en eller två hundar.

powerade
0

Medans jag rider är jag rätt avkopplad. Dock så när jag alla andra sysslor i stallet känner jag mig lite småstressad för jag vill hem typ. Brukar försöka se till att jag inte har en stor anledning till att åka hem så går det bättre. Annars bara lägga sig i soffan pilla lite på telefon eller spela nått kan vara rätt skönt också. All disk åså hemma löser sig i slutändan, tar det när lusten finns xD