Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 750 ggr
Anonym
0

Alltid denna kvällsångest...

Varenda kväll går ut på ångest.. de känns som att ja glömt något, någon väntar på mig, jag har sårat någon, jag kommer såra någon, det var något jag skulle göra, känner mig otillräcklig osv. 

Det är helt sjukt jobbigt, och jag kan verkligen inte släppa de. De tar tid att somna och jag vaknar ofta på nätterna av konstiga drömmar. Jag har tabletter jag kan  ta för att bli tröttare, men då blir jag helt dåsig dagen efter och jag får mjölksyra i benen av att gå 100m så jag undviker dem helst i samband med sömn. Dom funkar bättre då man är vaken och behöver "lugna ner sig"… 

Har någon tips på vad jag kan göra? Jag får panik, jag orkar inte ha skuldkänslor varenda kväll :(

LilliesKanin
0

Hej, gå till en doktor och prata, psykiatri. Jag gör det. Har gjort det nästan 2 år nu och det funkar jättebra. Allt handlar om att hitta rätt doktor. Vissa kanske inte tycker det låter bra men ge det ett försök och gå några gånger.

Anonym
0

Jag ska till läkare i slutet av maj.. men jag tror inte att jag kommer bli tagen på allvar..

Lona
2

Vad är det för medicin du får? Just för att sova är jag väldigt nöjd med Melatonin/Circadin som många upplever som en "lättare" medicin. Man får oftast inte den där tunga, konstlade sömnen och hang over-effekten som i alla fall jag får av t ex Propavan. Melatonin är dessutom inte beroendeframkallande vilket många andra insomnings/sömnmediciner kan vara. Be i så fall om Melatonin AGB, det går till skillnad mot Circadin på högkostnadsskyddet. Om du tycker att det är svårt att bli tagen på allvar av läkaren så kanske du har möjlighet att ta med någon anhörig (förälder, vän, partner…?) som kan stötta dig? Eller om du har lättare att uttrycka dig i skrift, skriv ett "brev" dom du ger läkaren. Jag har, efter att ha gått inom psykiatrin i över 30 års tid, lärt mig att framhålla att jag t ex ser väldigt pigg och glad ut även när jag mår skit och att de ska lyssna på hur jag SÄGER att jag mår, inte hur jag VERKAR må. Kika gärna in på t ex ifokus-forumen "Ångestsjukdomar" och även "Depression", inte för att du är sjuk utan för att det finns många med liknande upplevelser där. Det kan hjälpa lite att inse att man inte är ensam om att känna så här, man kan dela erfarenheter, tips osv. Lycka till nu med doktorn och allt! <3

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

2Sirius
0

Skriv en checklista med vanliga punkter du är rädd att du glömt.. Tex låsa ytterdörren, då du checkat av den så har du några tankar mindre. Prova skriv dagbok, eller liknande… Skriv allt som kommer upp i huvudet. Dels avlastar du dig ifrån tankar. Och dels så vet du att "Denna tanken vill jag inte glömma", då är det sparad. Drick vatten! Lyssna på lugnande, glad musik. Om du själv eller får hjälp, massera/smörj långsamt med någon hudkräm: Svanken, Ryggen, Skuldror, Axlar, Hals och Nacke ända upp till huvudet, kan även ta, tinningar och mellan ögonbrynen/näsroten.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Mia-45]
0

Jag tar Lergigan 25 mg. 
Ångestdämpande och fungerar bra för mej när jag ska sova. Sover lugnare och vaknar inte med en massa ångest-tankar i huvudet. 
Kan sitta i en stund på morgonen men släpper ganska snabbt. Inte beroendeframkallande.

Anonym
0

#3 jag äter hydroxyzine EQL vid behov

Jag är så blyg, törs nästan aldrig ta för mig… 

#4 Tack för tips, musik funkar inte då jag koncentrerar mig för mycket då. Önskar jag hade någon som kunde massera mig dock