Spiral-undringar
Hej! För cirka en månad sen satte jag in en Mirena-spiral. Jag har nu nästan sen dess blött lite hit och lite dit. Ofta är det mest bruna flytningar (vilket jag får för mig är torkat blod?). Blev ni av med mensen? Försvann den direkt eller tog det liksom ett par månader innan den försvann? Hur gör ni med tampomger? Använder ni det? Min bm sa att jag skulle vara försiktig i början med tamponger, just för att trådarna kunde fastna i den.
Jag har ju en Jaydess, men det är ju samma sak som Mirena fast lite mindre hormondos.
Ja, det var lite blödningar hit och dit i början, och det är väldigt vanligt att det blir lite hipp som happ. Jag har haft den i ett år snart och det har stabiliserat sig, mensen är väldigt sparsam och kommer någorlunda regelbundet.
Man kan använda tampong. Jag frågade gynekologen om det och hon gav klartecken för det. Tycker inte det är några som helst problem med det.
Har hört att man kan ha mellanblödningar i ett halvår.
Ja, stänkblödningar nästan hela tiden första månaden, därefter mindre och mindre tills det försvann helt i flera år. 👍
Tack för svar! Men att ha bruna flytningar är inget konstigt alltså? För visst är det lite blod som torkat bara? Mensen har jag knappt sett till den här månaden, eller blöder som sagt lite hit och lite dit. Men mest är det bruna flytningar. Skönt om den kan fungera, tills det är dags att börja försöka på bebis nr 2 :)
Jag satte in min 25 sept förra året (snart 4 månader sen).
De första 3 månaderna var väldigt konstiga för mig med mellanblödningar i en vecka, mens 3 dagar, uppehåll en vecka och mellanblödning 3-4 dagar igen innan 'mensen' kom tillbaka i 4 dagar och sen började det om med mb i en vecka osv.
Nu i januari har jag haft mens en dag 🤔 och haft typ rosaröda flytningar i ca en vecka efter det. Troskydd behövs inte för det är så otroligt lite som kommer åt gången (är ingen tampong-tjej) så det är nog väldigt varierande från person till person.
Jag har heller inte haft några biverkningar i form av molande smärta, fått sämre hy eller gått upp i vikt (vilket andra kan få "problem" med), så du får nästan bara vänta och se hur din kropp reagerar och anpassar sig till spiralen.
Hoppas ditt blödande lugnar ner sig i alla fall och att du blir nöjd med den 🙂
-
Nu har det gått 2 månader sen jag satte in spiralen. Tycker det funkar bra. Blödde i typ 3-4 veckor men sen gav det med sig. Ska ha mens i veckan, ska bli intressant att se om det blir så, eller om jag slipper den. Har dock börjat få blodblandade flytningar, så den är väl på ingång.. Upplevde dock för första gången i helgen att det gjorde ont att ha sex. Vi fick avbryta och har en provat sen dess. (Inte det lättaste med en 5 månaders bebis som aldrig vill sova…;p) Men pratade med mvc,som sa att om jag upplever smärta igen så ska jag ringa igen och så får de undersöka saken :)
#6 Ojdå, låter inge kul alls med att få ont. Är det du som känner den stötas emot då eller? :o
#7 Vet inte varför det gjorde ont. Men har aldrig upplevt det innan och vet som sagt inte om det gör ont fortfarande. Kanske bara var då av någon anledning. Var inte direkt så att det stötte emot spiralen, men kändes bara oskönt :p
#8 Okej, ni får väl testa igen och se om det försvinner eller inte :)
I går fick jag en väldigt liten blödning (på dagen för beräknad mens) , räckte med trosskydd i princip. Blödde lite under några timmar. Och det var det. En väldigt liten mens , så tack spiralen för att du funkar! Vad gällde smärtan jag kände under sexet sist, så är den borta. Tack och lov! ;p
#10 Gud va bra, då var det väl bara någon engångs grej :)
Hej! Förra veckan var mensen beräknad. Jag hade typ bara bruna flytningar. Glad blev jag över att mensen var historia. I måndags dock, hade jag mensvärk. Blödde lite, vilket jag har gjort till och från sen dess. Men jag har även mycket bruna flytningar, nu runt menstiden. Ni vet när man har ÄL,kan man ju få sega flytningar? Så har jag hela tiden, bruna. Är det någon som känner igen det eller bör jag ringa och kolla upp det? Lika så att mensen var sen, är det något som jag bör kolla upp eller kan det vara så här från och till i början?
Det kan definitivt vara lite till och från och hipp som happ med mens och småblödningar de första månaderna! Jag tror jag hade först mens och sen stänkblödningar nästan hela tiden första månaderna, sen mindre och mindre och efter ett halvår var det helt borta och höll sig borta i flera år (tills det började bli dags att byta spiralen).
#13 Blev så förvånad då mensen ändå kommit regelbundet föregående månader sen spiralen sattes in. Men känner du igen de här blodiga/bruna "äl-flytningarna" (ursäkta för äckelsnack..)
Den här månaden har inte mensen alls dykt upp. Inte en bloddroppe. Jag var hos BM för två veckor sen för att klippa trådar och den satt där den skulle sa hon. Trots det kan jag inte sluta nojja mig över mensen. Jag vet att den kan försvinna helt, ni som blivit av med den; slutade den bara sådär? Ska jag behöva göra ett gravtest?
Sätter en tass här. Satte in en själv i början på mars. Blöder i princip hela tiden också. Var väl ca en vecka som jag var utan helt. Brukar ni också få "bruna flytningar" eller blödningar efter sex? Tycker flytningarna beter sig annorlunda. De är liksom helt annat konsistens och färg. Gjorde ju de man egentligen inte ska göra. Googla runt på saker. Blev skrämd som attan över vad jag hittade om den där spiralen. Att den vandrar iväg och kan göra hål igenom kroppen och försvinna osv. Känner mig inte ett dugg tryggare med den än vad jag gjorde med kondom. Ville ju slippa delen med mensen och mensvärken. Sen var ju skyddet ett plus i kanten bara. Samt att min mamma tjatade på mig att sätta in den för att jag inte ska bli gravid tycker hon. Men jag känner mig som sagt inte trygg med den alls. Den ger mig snarare mer oro. Men jag kan inte använda andra hormon preparat för min kropp blir ett rent kaos utav det. Så de är ju bara kondom som finns annars. Men då är ju problemet kvar med oregelbunden mens samt mensvärk. Får även konstiga stickningar i "tjejmagen" som folk kallar den för. Vilket är väldigt obehagligt. Får även molande värk till och från. Satte in en spiral första gången 2015 i februari den hamnade fel från början så den fick jag sån fruktansvärd värk av så den fick jag ta bort lika fort igen.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
#16 Jag har oxå annorlunda flytningar jämfört med innan och ja, bruna lite trådiga flytningar. Jag har också varit orolig att den ska flytta på sig, men har varit å kollat den två gånger så nu har jag släppt den oron. Nu har jag lite lite ljusrosa flytningar hipp som happ, är väl mellanblödningar innan allt stabiliseras. Däremot har min mensvärk nästan försvunnit och mensen har minskat.
Blöder ganska ordentligt till och från. De är mer än såna där mellanblödningar. De är mer åt menshållet när de gäller mängd. (Utgår ifrån hur mycket bindor jag behöver byta hur ofta). Så de känns inte normalt. Och dessa huggande känslor jag får i magen. Böjer jag mig framåt så jag typ viker magen så känns de som att jag känner vart spiralen sitter.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Ring BM och säg att du är orolig och vill kolla så att den sitter som den ska.
Jag blåser liv i den här tråden igen. Nu har jag snart haft spiralen insatt i ett år, inte haft någon direkt mens på ett par månader. Lite brun-röda flytningar vid tiden för mens. Däremot har jag upplevt mer smärtsamma ägglossningar nu sen spiralen sattes in. Ungefär varannan månad får jag smärta vid äl. Idag har jag haft molande värk i magen mer eller mindre hela dagen, igår hade jag ÄL-flytningar. Men vad som fick mig lite fundersam var att jag även haft lite ljusrosa flytningar. Ungefär så jag får vid mens, fast mycket mer svaga i färgen. Jag tror mig kunna känna trådarna så den bör ju sitta kvar där den ska, när jag hade känt efter dem hade jag lite klarrött blod på fingrarna. Men det har liksom inte blivit något mer utav det. Får väl avvakta och se hur morgondagen blir annars kanske det är lika bra att ringa mvc?