Ang vävnadsprov på livmodertappen
Tog ett i förra veckan. (Skapade en tråd om detta då jag är orolig) Men folk förstod inte mitt inlägg och är ledsen för det. Hade för ett tag sedan en psykos som tagit ganska hårt på skrift och kognitiva grejer, så blev ledsen när folk verkade så hårda mot mig. Iallafall. Tog ett i förra veckan, slutade blöda dagen efter. Nu under helgen har blödningen kommit tillbaka. Främst bruna/blodblandade flytningar och det trycker långt ner i magen på höger sida. Någon med erfarenheter utav vävnadsprov och läkning? Hoppas jag formulerat mig ok denna gång…
Fick du ingen information om läkning efteråt?
För att svara på din fråga så är det helt normalt att ha mindre blödningar eller flytningar i upp till några veckor efteråt. Efter en-två veckor kan sårskorpan som blivit på livmodertappen ramla av och orsaka en större blödning någon dag. Det är även vanligt med kramper eller mensvärksliknande smärtor och känningar under läktiden. Hur länge sex och tampong användande bör undvikas ges det olika råd om har jag märkt, men jag fick rådet att vänta minst två veckor.
Själv hade jag mensvärksliknande känslor i magen i ca två-tre dagar, samt blödde ungefär lika länge. Jag hade nån svagt färgad flytning då och då i ca en vecka. Så för mig gick det otroligt lätt efteråt.
#1 nej de sa bara "inge bad eller sex på några veckor".. Hur var svaret på din biopsi?
#2 Du kan alltid ringa och rådfråga kliniken om du är osäker på om läkningen går som den ska, men om du inte får rikliga blödningar som inte ger med sig eller svåra smärtor och feber så är det sällan några problem.
Mina förändringar visade sig ha gått tillbaka av sig själv och har tagit ett vanligt cellprov sedan dess,fick då beskedet att allt är lugnt och jag numera kommer kallas som normalt vart tredje år.
#0: Har du tagit bort cellförändringar på livmoderhalstappen eller bara gjort ett vanligt cellprov?
Har du tagit bort cellförändringar vid en operation så kan man blöda under en längre period och man bör undvika sex, bad, tampong under den tiden som det tar att läka.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#4 Har inte tagit bort nåt. Bortsett från biopsin de ska skicka till lab. Ett cellprov görs alltid före en biopsi. Ej genomgått en konisering.
#5: Har skickat ett PM till dig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.