Lång blödning efter akut p-piller
5 dagar efter att jag tog ett akut p-piller så kom min mens, och det har hållt i sig i snart 14 dagar nu.
Jag har inte tagit akut p-piller förut och vet inte om detta är normalt. Enligt bipacksedeln skulle mensen komma precis som vanligt, men det har den inte gjort för mig.
Nån som har erfarenhet och vet om det kan ställa till blödningen?
Kontakta vården! Jag vill inte skrämma upp dig men det kan sluta illa.
Det är nog ingen fara, det jag inte skrev är att jag blöder jätte lite, så jag klarar mig med trosskydd.
På vilket sätt kan det sluta illa menar du då?
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
#1 Vadå sluta illa? Man får ha lite belägg om man skriver så.
#2 Ring 1177 och kolla. Om inte annat så kan dom kanske råda till tabletter som kan få stopp på det.
*2-3. Jag har belägg för mitt påstående att det kan sluta illa men jag ville inte skriva ut det av hänsyn till den som ska läsa det. Jag skrev mitt svar en kväll kl 22.49 och då har inga barnmorskor öppet. Det kändes bara onödigt att skrämma upp någon som inte kan göra något åt det just då. Hur skulle du kunna sova den natten om jag skrev att jag vet en tjej som dog av samma sak? Hon var ensam hela tiden och kontaktade inte någon. Nu vet jag ju av förklarliga skäl inte hur mycket hon blödde. Det finns säkert tidningsartiklar om henne djupt i något arkiv (det var länge sedan). Kan leta efter det senare.
#4 Finns ju en liten ökad risk för att få blodproppar om man tagit akut p-piller. Kanske var nåt sådant hon dog utav också.
Men blöder man bara lite så är nog inte risken så stor.
#4 Det är inte speciellt svårt att ringa 1177. Dessutom blöder ts lite. Så lite löjligt av dig att skriva som du gjorde utan att berätta mer. Precis som "det kan sluta illa" är bättre. ;)
*5. Jag vet bara att den förklaringen vi fick var att hon inte slutat blöda så jag vet inte om det kan ha funnits blodproppar med i bilden. Av det första inlägget i tråden framgår inte att ts bara har en liten blödning, så jag tror som du, det är nog ingen större fara i det här läget. Jag blev bara orolig för hennes (eller din, jag vet inte om du är samma anonym som skrev det första inlägget) skull när jag vet hur det gick för en annan person.
*6. Mängden blod framgick inte av det första inlägget. Vad du tycker om min rädsla när jag ser en person som skriver att den inte slutat blöda och jag vet en som avlidit av samma sak, det får stå för dig. Något du kan fundera över är ju hur människor ska känna sig välkomna att skriva på sajten du är värd för, när du använder uttryck som "löjlig" för att beskriva någon som är genuint orolig för någon annan medlem.
#7 om hon blödde så att hon dog undrar man ju varför hon inte åkte in akut. Man måste blöda väääldigt mycket för att dö så. Låter otroligt.