Tabletter för finnar?
Jag har finnar och börjat få allt mer och mer. Tror att det beror på att tidigare har jag använt foundation men gått över till mineralpuder och ska se hur det blir men tror att finnarna beror på i jämn täppta porer, hormoner osv. Men jag har läst att man kan köpa tabletter som ska hjälpa ens hud, förebygga finnar från insidan för att den ända vård som vi ger den är när vi tvättar den är från utsidan. Någon som har testat det här eller vet om man kan köpa något sådant på exempel Apoteket? Tacksam för svar.
Det finns väldigt många olika tillskott som kan hjälpa, men ofta är det som en bieffekt. Har inga bra tips. Men ofta kan man komma tillrätta med finnar genom att ändra i kosten.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Okej tack för svar:)
Finns också p-piller just mot finnar om du nu skulle kunna tänka dig det :)
Hur gammal är du? Tänkte om du är ung och det beror på hormoner så kanske det inte är mycket att göra förutom att försöka att behandla. Beror det på tilltäppta porer så skulle jag råda dig till att hitta en bra hudrengöring som passar din hud. Eventuellt exfoliera huden en gång i veckan för att få bort död hud bland annat. Se även till att inte använda något i ansiktet som täpper till porer.
Sen jag började dricka aloe vera-juice har min hy blivit bättre. I början blir det kaos i ansiktet men det lägger sig efter ett tag, bara att "skiten" måste ut innan hyn kan bli bättre.
Dom enda pillren mot finnar jag känner till är Roaccutan, och det är receptbelagt, och har väldigt många otrevliga bi-effekter, så det ska man se som en sista utväg.
Aloe vera är jättebra mot finnar! Man kan både dricka men också spraya med det i ansiktet. Holistics har ett aloe vera-destillat som passar väldigt bra som ansiktsspray. Finns att köpa små sprayflaskor här och där som man kan använda.
#7 Jag använder Forever Livings produkter. De har också en spray, kanonbra!👍 Aloe vera är bra mot det mesta😃
Det viktigaste är att man rengör ansiktet varje dag med bra produkter samt återfuktar. Och om man får mer finnar av ett märke makeup ska man byta.
Hm ja jag började också plötsligt få några blemmor och så men det var inte direkt som finnar, man kan ej trycka på dom, då blir de bara en större blemma, brukade ej sminka mig jätteofta men slutade helt och sen gick jag till hudterapeut som rekommenderade peeling och några dyra krämer som jag dock ej köpte men började iaf peela och använda la roche posay men det blev bara värre så kom till hudläkare som sa att jag absolut inte ska peela och hålla på med några krämer alls. sen fick jag prova alla konstiga starka kortison krämer som finns som läkare skrivit ut och sen började jag med tetralysal, det gick inte bra. Nu äter jag Oracea men vet ej om de hjälper tycker bara de blir värre. Lutar åt roaccutan..
Så om de blir värre eller så så sök dig till en hudläkare.
#10 Det är väldigt viktigt att allt man använder är rent när man peelar och använder krämer, och det förutsätter ofta att man har aktiva ingredienser som är antibakteriella. Testa att spraya med aloe vera och/eller tvätta med saltvatten - båda är antibakteriella.
Jag tar Differin (kräm) som jag fick utskrivet, fungerar bra 🙂
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Jag tror inte särskilt mycket på tabletter, åtminstone inte sådana man kan köpa från vilken affär som helst utan recept. Däremot tror jag att aloe vera kan hjälpa. Min syster dricker någon sorts aloe vera dryck från foreverlivingproducts och hon har otroligt felfri hy. Kanske det kan vara värt ett försök?
Jag själv kör på med tea tree oil då en finne börjar göra sig välkommen på mitt ansikte. Efter en dag så har den försvunnit helt och hållet så det tycks ju fungera. Sen igen har jag inte särskilt stora problem med finnar utan det kommer bara nu som då ett par stycken här och där.
Pröva tvätta ansiktet med Äpplecidervinäger! 1 del vinäger och 3-4 del vatten.
Detta funkar väldigt bra på mig och har bättrat min hud avsevärt, ibland brukar jag även dra en citronskiva på huden innan läggdags och tvättar av när jag vaknar :)
OBS! Öppna sår och citron = svider något oerhört. Men vill man vara fin får man lida pin 😃
Ja jag är väldigt noga med att allting ska vara rent och tvättar alltid allt jag använder i ansiktet noggrant, smink borstar rena handdukar och bra produkter hela köret, Har provat det mesta. Har lagt otroligt mycket pengar på både medicinerna och krämerna jag fått utskrivet då de står utanför förmånen. Hade aldrig börjar med en massa kortison skit och mediciner som gör att jag kräks om det var så lättlöst för mig att jag gjorde fel när jag peelade, sorry om jag låter sur men har tampats med det väldigt länge nu och inget hjälper. #11
Saltvatten tvätt håller jag fortfarande på med, för det är iaf en sak som jag får göra som inte gör det värre. #11
Tabletter mot akne - http://derminax.se Började ta den när jag hade hemska akne utslag, dom började försvinna och sen dess har jag använt den som förebyggande.
Det jag har funderat på är om vi kvinnor använder alltför många hudprodukter. Vi tycks inte få bättre hud av det ändå. Sen titta på män som inte använder alls något men har ändå underbart vacker felfri acnefri hud. De män jag har träffat har nämligen aldrig haft något problem med acne eller porer, vilket har fått mig att fundera.
Sen jag sluta med alla hudprodukter som peeling, tonic water och en massa andra konstiga grejer som skulle vara bra för min hud, så har min hud blivit mycket bättre. Det enda jag gör är att tvätta mitt ansikte med vatten om morgonen och kvällen och sen sätta på bepanthen eftersom min hud är ganska torr. I dagsläget får jag bara någon pyttelite finne i veckan om ens det. Knappt man ens märker av det.
#18 Både min pappa och bror har stora problem med akne. Min pappa har haft sen tonåren och är nu snart 50 och har fortfarande problem. Jag tror visst att vissa använder för mycket produkter i ansiktet. Men sen också att det är individuellt. Jag själv fick svårt akne i tonåren som inget bet på, förutom p-piller, alltså hormoner, var det som hjälpte mig. Är nu helt aknefri och har varit det i flera år. Så i mitt fall är det ärftligt tror jag.
#19 Låter som om det beror på hormoner i ert fall isåfall. Någon sorts hormonobalans och det hjälper det nog inte vad man använder eller inte använder gällande hudprodukter. Helt klart stor skillnad om det handlar om hormoner.

Jag fick en massa acne när jag blev vuxen och fick stora ömmande bölder. Inte förrän nu gick jag till doktorn eftersom det blev öppna blödande sår och fick då diagnosen rosacea. Fick äta tetralysal i 2 månader och smörjde med två olika krämer och nu är det helt borta. Dock är det en kronisk sjukdom så jag kommer aldrig att bli helt av med det.
Kanske värt att kolla upp hos en hudläkare så det inte är något annat än just acne.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar