Alopecia Areata
Jag upptäckte idag en otroligt stor kal fläck på huvudet, nära nacken.. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här. Jag stressar inte alls vad jag vet av, utan har det otroligt avslappnat och bra. Så stress låter ju inte som om skulle vara fallet för mig, men jag hittar ingen annan förklarning.
Är det någon annan här som har råkat ut för det här? Vad gjorde ni? Kom håret någonsin tillbaka?
Det här känns som den mest onödiga sjukdomen någonsin.
Min mamma blev diagnostiserad med alopecia. Hon fick en kal fläck i skallen. Men håret kom tillbaka och hon har då fortfarande kvar sitt hår. Och hon verkar inte ha nå problem med det. Jag säger prata med läkare om du inte gjort det och är diagnostiserad med denna sjukdomen. Man kan ju tappa hår av andra skäl. Brister exempelvis.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#1 Jag är helt 100% säker på att det är alopecia areata. Jag tror absolut inte att det har att göra med några brister för jag äter numera så otroligt hälsosamt och väldigt varierat. Då skulle det i sådana fall bero på det, att jag äter alltför hälsosamt. Tidigare i mitt liv åt jag aldrig grönsaker. Numera äter jag grönsaker varje dag och inget onyttigt. Jag har slutat med pizza, hamburgare, godis, läsk osv. Jag har aldrig levt så hälsosamt som jag gör nu. Det enda jag skulle tänka mig är att jag får i mig för mycket vitaminer tack vare alla grönsaker som jag numera stoppar i mig. Jag ska prata med läkaren och be honom att ta alla sorters prover.
Men efter vad jag har läst så visar allt på att det är alopecia areata. Det finns absolut inget hår på den kala fläcken som jag har, inget som kan antyda att det någonsin har växt hår där. Det är så otroligt lent och mjukt, vilket får mig att tvivla på att det någonsin kommer att växa något hår där överhuvudtaget.
Jag ska ringa till läkaren imorgon och beställa tid. Men jag är nog redan säker på vad det är för något, tyvärr.

Jag fick vid ett tillfälle en kal fläck i nacken. Den var som en femkrona i storlek och som du säger så var det otroligt lent där, inte ett spår av minsta lilla fjun. För min del blev det aldrig mer håravfall och efter kanske ett halvår eller ett år började håret växa ut igen. Jag har aldrig mer haft problem av det slaget och detta var för kanske 20 år sedan.
#3 För mig är det inte alls lika lite, det är lika stort som ett äpple. Det ser jätteknasigt ut och alla blir helt förfärade då de ser det. Det är med andra ord otroligt stort och det syns jättebra. =/
Nåja, där for min anonymitet…. Skitsamma.. =p
Imorgon så ska jag till läkaren så får se om hon har något att säga om saken.
Jag har nu märkt flera ställen där håret har tunnats ut. Dock bara på ena sidan. Som tur är så vet jag vad jag ska göra om det blir värre - raka hela ena sidan.