Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 1793 ggr
powerade
0

Tips mot fotsvett?

Har typ fotsvett 24/7 även när fötterna är kalla får jag det? Men det är bara i skor som det är problem.. Haft mina nya skor 2 dagar nu och dom börjar redan lukta dåligt? Så i mina arbetsskor blir det extrem ( inte så konstigt) Men finns det någon som har något bra tips mot detta så det blir bättre åtminstone?

Sabinan
0

Jag tror faktiskt det finns deospray för fötter, att byta strumpor ofta (flera gånger om dagen) är mina tips.
Det positiva med fotsvett är ju att fötterna hålls mjuka och fina 🙂
 (jag har omvänd problem, med torra fötter som spricker lätt)

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sindri
0

Vad har du för strumpor? De flesta innehåller mer eller mindre syntet och det är det värsta fötterna vet.
Det är inte lätt att hitta strumpor i 100% bomull, men det går. (Såg häromveckan på en affär som heter Massimo Dutti, tunna fina som inte var så dyra) Silke är ett bra alternativ, men inte så lämpligt i arbetsskor. Vid kyla ull utan syntet.
Sedan är också många skor idag i syntet, och en del i riktigt dålig sådan.
Naturmaterial så att huden kan andas är alltid det bästa för kroppen.
Är det bara om fötterna du svettas? Om du svettas även på andra ställen utan att vara varm, kan det vara din ämnesomsättning som inte är optimal. Du kanske skall höra på vårdcentralen om de kan hjälpa dig.

powerade
0

#1 hmm mja men vill gärna inte ha äckliga sockar i ryggsäcken ( inte för dom luktar så mycket men ofräscht ändå) #2 hmm vet inte, så det underlättar om man har så mycket bomull som möjligt? Ja typ bara om fötterna ibland om händerna oftast när dom är kalla. ( har i princip kalla händer å fötter jämt) annars svettas jag inte mer än nödvändigt. Kallsvettas gör jag ibland typ, men inget jag tänker på oftast på mornar men då känner jag mig inte 100% fräsch så kan ju vara lite feber eller något?

[lillelull]
0

Som sagt ovan finns de deosprej till skorna, sen kanske du kan prova med det klassiska bikarbonat husmorstipet som funkar mot de mesta som har dålig lukt. Har använt det till städning en del och ja de kan funka att strö lite av det i skon. 

Ev frysa in skorna? 

Jag har fryst in byxor som jag inte velat tvätta som luktat illa och jag tyckte iaf att de luktade  mindre efteråt. 

Hade jätteproblem med svett och har väl lite problem fortfarande men nu äter jag en medicin som gör att jag svettas mindre vilket är skönt, för annars brukade mina händer va så svettiga att jag fick torka av de på byxorna innan jag skulle skaka hand med någon och det är inte kul att ha ett svettig handslag.. 😞

powerade
0

#3 ska kolla, kan testa i med bikarbobat i arbetsskorna då ser vi om det hjälper något:) ungefär så illa att alla i närheten dör om man tar av dom å blir blöta märken när man hoppar ut dom så gott luktar dom då inte just nu xD

[Devya]
0

#4 Måste bara fråga, varför tvättade du inte byxorna istället?

Jag vet av en som gjorde likadant. Han ville inte tvätta sina dyra märkesbyxor för ofta vilket ledde till att han fick konstiga utslag på benen istället efter en tid. =P

Karmatarerskanise
0

Talk

Sindri
1

Naturfiber är alltid bäst till allt som är nära kroppen. Huden måste ju andas och syntet hindrar det och då svettas man ju mer. Dessutom luktar ett svettigt syntetplagg värre än ett svettigt plagg i naturfiber.

Om man vill bli av med lukter och annat så är det inte kyla som gäller - det konserverar. Bättre är fukt och värme. Man kan t ex hänga ett ofräscht plagg (eller ett som inte tål vatten) ovanför ett badkar eller i en duschkabin  och spola hett vatten så det ångar runt plagget.

Till dina skor kan du prova bikarbonat. Ättika är också bra för lukt. Det får dock inte bort den egentliga svetten som skorna sugit i sig. Den innehåller ämnen som så småningom kommer att bryta ner skorna.

Kan du ha vanliga gympaskor på jobbet så går de ju att tvätta i maskin och tumla torra.

Det kan också vara idé att ha två par skor och låta ena paret vila varannan dag.

Men jag skulle i alla fall söka vidare på nätet om extrem fotsvett, och eventuellt fråga vårdcentralen. Har du svårt att ringa dit direkt kan du ringa 1177, de svarar 12/24 och kan hänvisa dig vidare.

powerade
0

#8 tyvärr får jag inte ha andra skor på jobbet./ praktiken. Bryter bikarbinat också ner skorna eller är det ättikan?

Sindri
0

Nej, det är svetten som bryter ner skorna. Den innehåller en del garvämnen (förr garvade man skinn med urin).
Bikarbonat är ett pulver och du kan "pudra" skorna invändigt med det, och sedan försöka borsta bort så mycket som möjligt.
Med ättika så ställer man in en liten burk utan lock i skon och ättikan drar ut svettlukten.
Kanske kan du åtminstone ta ut sulorna och vädra och kanske tvätta.
Men ingen av de metoderna får ju bort själva svetten, så garvämnena i den finns kvar och kommer att på sikt bryta ner skorna.
Vad är det för skor du har?

powerade
0

Jo juste, sulan går ta ut hela ur skon, men vill inte tvätta då det alltid blivit förstört när jag gjort det:/ Det är Nike ( pringsko)

Annielle
1

Potatismjöl kan man också testa att pudra fötterna med.

Själv svettas jag i princip bara vid tårna och brukar linda pappersservetter runt tårna så att det sugs upp och jag slipper bli frusen sen 🙂

Sen om du skulle byta strumpor flera gånger om dagen kan du ju lägga dem i en plastpåse och knyta igen så att det inte känns äckligt i väskan 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
1

Nikes joggingskor borde gå alldeles utmärkt att tvätta i maskin. Sulorna tar man ut innan och vädrar. Blir de för sunkiga kan man köpa nya i sportaffärer. Ofta mycket skönare än originalen.

powerade
0

#13 provade tvätta ett par skor å dom gick ej använda sen:( Har provat lägga tepåsar i, läste nånstans de kan hjälpa. Don luktar då iallafall te istället nu:p

Annielle
0

Tepåsar, intressant! 🙂

Har jag aldrig hört, enbart mot att skorna luktar illa eller även mot fotsvett?

Låter väldigt obekvämt om man ska gå runt med tepåsar i skorna 🤔

powerade
0

#15 men typ att man slänger ner dom när man tagit av sig skorna. Då borde ju en del av fotsvetten sugas upp?:3 Prövade i mina arbetsskorna en gång men det blev inte nån skillnad men dom går knappt ha inne xD

Annielle
0

powerade
0
Annielle
0

Ok, låter ju i och för sig rätt trevligt med teluktande skor! 🙂

Går ju att välja vilken doft man vill ha beroende på te också!😉

obstitant
0

Kan det vara så att du har fotsvamp också? Det är lätt att få om fötterna är fuktiga hela tiden, och det kan lukta rätt äckligt.

Det finns deospray (eller kräm eller rollon)  för fötterna och antiluktspray för skorna, men det är svårt att rädda riktigt stinkiga skor.

powerade
0

#20 det borde väl synas? Är inte fuktig om fötterna så mycket ändå:)

frejaspluto
0

Jag tvättar alltid skor. Oavsett tåsvett eller inte. Scholl har helt underbara proudukter för fötterna min MSN hade det innan och han bestämde sig köpa .luktar fräscht ! Dyrt men bra!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜