Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 1561 ggr
drakenbeerg
0

Yasmin och andra p-piller

Jag åt Yasmin för några år sen och tyckte dem funkade helt okej förutom att jag gick upp i vikt. Jag slutade med dem efter ett tag och gick över till pstav då jag rasa i vikt men mådde mycket bättre i mig själv. Problemet var att sexlusten försvann helt så efter ett år tog jag ut den. På um nu tyckte dem att jag skulle ge Yasmin en chans till så nu har jag ätit Yasmin i 2 månader och jag känner ju att jag aldrig blir mätt och går därför upp i vikt. Mina frågor är: hur fungerar det om jag utesluter den sista veckan med piller då mensen ska komma, jag brukar gå upp i vikt precis innan mens men om jag hoppas över dem pillerna, hur blir det då? Kan ni rekommendera något annat p-piller som man inte får ökad hunger av osv?

[Tisstassen]
0

Jag hade prionelle, gick typ ett par kg under det året… Tog tid innan jag insåg att de va pillernas fel… Nu tar jag eloine, har inte märkt nå bieffekter :)

drakenbeerg
0

För jag vill verkligen inte gå upp i vikt , eller få ökad hunger

smellcaramell
0

Vill påpeka att man inte går upp i vikt av några p-piller/minipiller, men man kan få ökat sötsug/hunger av p-piller.

Fortsätt äta som du gjorde innan du började med dina p-piller, är du ändå hungrig så byt ut de kaloritätare delarna i kosten mot något som är mindre kaloritätt (då kan du äta större mängd utan att gå upp i vikt). Tror även att mycket av "jag går upp i vikttänket" sitter i huvudet, man vet att man en gång gått upp i vikt av att äta piller (något som kan bero på något helt annat så som att man ätit mer/onyttigare av olika anledningar under en period) och det sitter kvar när man provar nästa gång = man förväntar sig att gå upp i vikt/bli hungrigare och då ökar man chanserna att det blir så. :) Tror jag iallafall, inga vetenskapliga belägg för att det faktiskt är så alltså.

[Devya]
0

Man behöver ju inte fortsätta att äta bara för att man känner att man inte blir mätt. Så länge du inte är hungrig så är det bra. Se till att äta likadant som tidigare för du behöver inte äta mer än det. Gör det till en vana så blir det bättre.

Jag tar yasmin och ser till att endast äta tillräckligt så att jag inte är hungrig. Jag känner mig i princip  aldrig mätt men så länge jag inte är hungrig så är allt ok. :)

[kanskemenbarakanske]
0

för mig var det tvärtom. Började på Yasmin och i samma veva blev jag vegan och gick ner 10kg