Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 1366 ggr
Hundtassens
0

sätt in p-stav

Hej, jag slutade för tre månader sen med mina p-piller. Jag skulle sätta in en p-stav men barnmorskan på vc var sjuk sen så träffade jag henne pratade igenom allt men kände mig inte alls trygg med henne. Hon var väldigt otrevlig och ifrågasatte en utredning som gjordes utan att jag ens tagit upp något om det. Så jag hörde av mig till um istället. Bokade en tid men barnmorskan blev sjuk så vi bokade om. Veckan efter var hon fortfarande sjuk och skulle tydligen bli sjukskriven så de kunde inte hjälpa mig… Så nu sitter jag här förtvivlad och rädd. Jag har haft p-stav förut men då bedövde de mig med lokalbedövning. Nu ska man tydligen sätta emla plåster själv. Jag har en mindre bra erfarenhet av de plåstren och jag är otroloigt rädd för nålar och injektioner men jag skulle hellre bli lokalbedövad med spruta än det här… Nu har jag alltså varit utan preventinmedel i 3 månader vilket också gör mig nervös. Vart ska jag vända mig nu? vill verkligen inte till den otrevliga barnmorskan på vc.

Zolah
0

man ska väl kunna be om en annan sköterska?

Dom jag fick var jätte duktiga, dom gav mig emla påster först så jag inte skulle kunna känna nålen för lokalbedövningen. Vilket hjälpte mig lite extra då jag också är nålfobiker.

sedan så bad jag dom också att inte prata om nålen , visa nålen, eller säga när dom skulle sticka.

Undertiden så svamlade min pojkvän med mig så jag skulle kunna koppla bort att dom skulle sätta in den, vilket hjälpte lite extra. Låt oss säga att jag var bara 30% rädd än utan den hjälp jag fick

Hundtassens
0

dom har tyvärr bara en…. De ska inte alls ge mig lokalbedövning med nål utan bara plåster och nu för tiden sätter man dom längre ner i gäddhänget… Därför jag är nervös. Sist fick jag lokalbedövning med nål vilket gick bra men nu ska det bara vara plåster och det känner jag mig ej bekväm med. Frågade om jag kunde få med nål men nej… Känns ju drygt att behöva gå utan preventinmedel. Förra gången kände jag mig super bekväm men har ju bytt flyttat och bytt vc nu :(

Zolah
0

har dom inte gjort nåt som kallas val av vård så man kan be om lov att vara någon annanstans? för det är ju inte bra att du ska behöva uppleva sådan ångest inför detta . Jag vet själv hur VIKTIGT det är att ha rätt person när man är rädd, för annars kan det som sätta spår xP
( en gång så tyckte dom det var jätte bra ide att prova hålla fast mig )

smellcaramell
0

Jag fick absolut inte ha plåster då jag skulle sätta in p-staven då det var för svagt utan jag skulle ha krämen med täckförband. Barnmorskan applicerade det på mig för att det skulle bli rätt, men beskrivningen i bipacksedeln är väldigt detaljerad så man kan göra det hemma om man får hjälp (svårt att komma åt på det ställe där p-staven ska sättas in. 

Sedan känner man inte alls när de sätter in p-staven och jag förklarade även för barnmorskan som satte in min p-stav att jag inte ville se eller höra vad hon gjorde, jag låg och tittade in i väggen medan hon satte in den och jag kände typ ingenting (förutom att huden kändes 10203 gånger tjockare än i vanliga fall;))

Tycker dock du ska gå till en barnmorska du känner dig trygg med, prova att höra med en annan vårdcentral, kvinnoklinik eller liknande om det bara finns en barnmorska på din vårdcentral/umo.

Rekommenderar även att man tar det lugnt precis efter man satt in p-staven då man kan drabbas av blodtrycksfall och eventuellt svimma när adrenalinnivån sjunker efter man satt in p-staven (hände mig när jag piercade mig trots att jag inte var nervös).

Hundtassens
0

plåster är exakt det de vill att jag ska  ha och det är därför jag är så nervös… inget täckförband utan vanligt emla plåster. Kände inte heller något alls sist dom satte i men nu med plåstret och så gör det mig nervös som fan… Var inte ens rädd förra gången men nu…. Jag har hört att man kan söka till vårdcentral i annan kommun även fast man inte är skriven där är det sant? i såfall skulle ju det vara en lösning. känns skit det här med min vc så vill nästan byta eftersom jag kände mig så illa behandlad.

Zolah
0

Jag har för mig det - hade en SÄMST vårdcentral med en läkare som gjorde mig illa - så då fick jag ett papper att skriva under för att byta

smellcaramell
0

#5 finns det inga andra barnmorskor på din vårdcentral? Om inte annat brukar det finnas fler vårdcentraler i kommunen som man kan gå till. Hur vida man kan gå till en vårdcentral i andra kommuner när det inte är "akut" vet jag inte tyvärr.

Edit: man kan byta vårcentral på mina vårdkontakter (1177.se) tror jag om jag inte missminner mig.

Hundtassens
0

får kolla hur allt det står till, annars kanske man kan söka um i annan kommun?  Som jag skrev tidigare finns det bara en barnmorska på min vårdcentral. Dessutom har jag upplevt de i receptionen som väldigt otrevliga när man frågar grejer och kände mig väldigt illa behandlad så tror nog jag ska byta vårdcentral.

smellcaramell
0

under "välja vårdcentral" står det att man kan välja vilken vårdcentral man vill som drivs av/har kontrakt med något landsting.

http://www.1177.se/Tema/Patientlagen/Valja-vard/Valja-vardmottagning/

CaptainBunchie
0

Måste inflika att jag skaffade p-stav för runt en månad sedan, hade bara bedövningen av emla-plåstret som man själv fick sätta på två timmar innan. Kände inte ett skvatt av nålen, bortsatt från det minsta lilla svidet precis millisekunderna den drogs ut. Tappade nästan hakan i golvet så förvånad var jag hur bra det fungerade. (Hade en jättego tant på umo, visserligen blev besöket kanske 30min försenat pga minssförstånd/glömska från hennes sida, men det fungerade ju kanon ändå.)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_