Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettskönhet-och-mode
Läst 817 ggr
vendelay
0

Skänka hår

(Detta inlägg postas på andra sajter också)

Jag tänkte spara ut mitt hår och skänka det, så att det blir en peruk till exempelvis ett cancersjukt barn. Jag rakade av mig håret för några år sedan och tänkte inte på att skänka det men ja, bättre sent än aldrig antar jag. Är det någon som har gjort det eller vet någonting om det? Typ hur långt håret måste vara och sådant?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Rhodugune]
1

#1 Jag skulle inte rekommendera locksoflove, de har ett väldigt dåligt ryckte, dels så säljs det mesta håret de får in som extentions osv, det finns en massa kritik emot dem om man googlar locksoflove.

http://abcnews.go.com/Health/locks-love-accused-failing-account-million-hair/story?id=19192601

http://www.snopes.com/politics/business/locksoflove.asp

vendelay
0

Bra att du har koll #2! Tack för tipset i alla fall #1 🙂

Maria
1

#2 Fast även extensions används av cancerpatienter.

Jag själv tappade allt hår utan uppe på huvudet och fick då "löshår" i mitt kvarvarande hår. Då kunde jag dra allt till en knut långt ner i nacken och det fungerade riktigt bra.

/Maria

[Rhodugune]
2

#4 Visst kan de det, men lockoflove säljer inte extentions speciellt till cancer patienter så är man intresserad av att ens hår ska gå till någon som verkligen har glädje av det så är locksoflove inte rätt organisation.

De lyckades  ett år med att få in tillräckligt med hår för 2000 peruker men endast 137 st tillverkades och såldes till cancer patienter, resten slänges eller såldes till tillverkning av extentions. 

En bra sak att veta att de också säljs väldigt dyrt till de som behöver dem, plus att syntetiskt hår oftast fungerar bättre om man behöver en peruk. 

Kolla upp den organistion du väljer noga och vad de har för krav, mångder av hår slängs för att de dels inte uppfyller kraven och det är inte säkert att det hår som kommer in ens kommer att användas eller säljas till någon med cancer eftersom det inte är de enda som kan få köpa peruker hos många organisationer.

Biancaa
0

#5 Oj! Visste inte allt detta, har sett flera på youtube, mest specifikt en jag följde förut som har donerat till dem, och kände igen namnet. Men då borde man verkligen välja en annan organisation. Att de bara gjorde 137 när de kunde ha gjort 2000 är verkligen sjukt lågt gjort av dem.

TatsuOni
3

Håret ska vara i bra skick och obehandlat. Alltså ingen färgning alls eller t ex permanentat. Resten av kraven får du läsa på hos den organisation du bestämmer dig för att skänka till🙂

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

vendelay
0

Tack för era tips!

Är det ingen som har gjort det själv?

[Rhodugune]
0

#8 Inte jag, jag sparar ut håret för min egen skull, funderar dock på att bli blodgivare och jag är redan organdonator.