Rädda förhållandet?
Frågar här då man inte kan vara anonym på relationer.ifokus.
Känns som att jag & sambon håller på att glida isär och är verkligen inget jag vill!
Han är ofta borta numera och till exempel spelar med kompisar osv. (mer än tidigare). Jag studerar hemifrån så är mycket hemma.
Men känns som att vi aldrig gör något tillsammans längre.
Vi äter sällan ihop heller.
Jag älskar honom, han älskar mig.
Hur ska vi rädda detta? Varit tillsammans länge, vet inte om det är lätt att ta saker "förgivet" osv då? Mitt längsta förhållande, hans också.
Det är alldeles för lätt att ta saker för givet! Har precis själv avslutat ett 6 år långt förhållande, och vi hade det ganska likt så som du beskriver ert förhållande. Jättejobbigt verkligen. Jag tycker du ska prata med din sambo och berätta hur du känner. Börja göra saker tillsammans. Måste inte vara något märkvärdigt, utan kanske bara laga mat ihop eller vad som helst. Är han som du, rädd för att det ska ta slut, så kommer han alldeles säkert vilja försöka. Hoppas det löser sig!
#1 Talat med honom redan.
Vi har problem dock att komma på som båda vill göra. Eller ja det vi helst vill göra har vi inte råd med.
Laga mat gjorde vi förut men jag föredrar att göra det själv.
Men vad mer kan man göra? Ingen av oss är "utemänniskor", dvs inget för natur och sånt.
Vad gjorde ni i början av er relation? Gör det igen :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#3 Reste mm. Men nu är ekonomin betydligt sämre, så mycket av det vi gjorde då, finns det inte pengar till nu.
Men hade en del myskvällar och så men tja brukar ha det bara helger nu, för att det ska bli extra mysigt så att säga :)
Så svårt :/
Promenera tillsammans? Så avslappnat sätt att umgås och lätt att prata med varandra utan att känna press på att man ska titta varann djupt i ögonen och prata om djupa saker. :D
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#5 bra idé men båda tycker sånt är tråkigt häromkring . Då får vi ta oss iväg någonstans Bor mitt i storstad nämligen
Träna tillsammans? Danskurs (bugg, squaredans…?) Sjunga I kör? Annan hobby?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
#7 Vi har få gemensamma intressen men de går ej att utföra pga sämre ekonomi.
Annars bra förslag men ingen av oss har såna intressen. Han har sina, jag mina, några få gemensamma.
Det är lite svårt att veta vad ni tycker om eftersom man kan vara så olika, men jag tänkte tipsa om vad jag och min partner som har ett långdistans förhållade hittar på när vi väl kan träffas.
Vi testar nya recept tillsammans, både för både maträtter, bröd och bakverk, vi spelar spel single player och turas om att vara den som spelar, vi pysslar om varandra ger varandra massager, frukost på sängen och han borstar mitt hår och jag tvättar hans, vi läser mycket och gillar att välja ut en bra bok som vi kan läsa högt för varandra medans vi ligger i sängen och myser.
Nu kanske det här inte är något som varken han eller du tycker är kul, så fundera på vad skulle han gilla att ni hittade på som han skulle bli glad för som visar vad du känner för honom?
Om ni nu haft myskvällar som du skriver i #4 kanske ni kan ha det mitt i veckan också? Skit i att laga mat, beställ hem pizza, ta ett skumbad om ni har badkar, se på film?🙂
#10 Vi har det på helgerna just för att vi hade det ofta på vardagarna med, och det blir liksom inte "speciellt" längre då. Då vill vi hellre ha helger och kunna lyxa till det extra.
#11 Okej, då förstår jag! Hm, en sak de i klassen gjorde var detta: https://getkahoot.com/ :)
Du skrev att ni lagade mat tsm förut men du gillar att göra det själv. Ja, men gör det ialla fall även om du tkr att det är lite jobbigare. Jag menar, ni måste ju äta?
Sen kanske ni ska planera in en myskväll i sängen före 20.00 en gång i veckan. Det behöver inte nödvändigtvis kännas "normalt" men övning ger färdighet. Det är väl det som kallas för att "arbeta på förhållandet"?
Lycka till!
#13 Enstaka gånger har vi lagat med tillsammans men han har inget intresse för matlagning och jag blir "stressad" av att ha en till i köket när jag lagar mat. Så skulle bli mest jobbigt än kul för båda. Därför är det bäst att jag gör det. Och oftast har jag lagat maten tills han kommer hem :)
Vi har haft myskvällar på vardagarna förr men då blev det inte lika "speciellt" därav att vi har det på helgerna, för att kunna göra det mer speciellt. Så det har vi gjort men för oss passar helgerna bättre :)
Arbeta med förhållandet kan man ju göra på andra sätt?
Då förstår jag.
Hur är det att motionera tillsammans då? En promenad? Varannan dag. Dessutom nyttigt o behöver ju inte vara sån…stor grej. Kombinera med en termos att ta med sig?
Kan ibland tycka att bara ex se en film på bio eller gå en runda på ett köpcentra och fika.
(Det behöver inte vara mer än så för min del speciellt inte nu när jag är sjukskriven och min kropp är som en 90 åring så jag orkar inte göra så mycket ändå men det är ju en annan historia)
Sen har man inte alltid samma intressen men man kan försöka kompromissa och stötta varandras intresse och göra något kul av det även om man inte behöver göra det till sitt intresse.
Man kan även kanske skaffa ett gemensamt intresse som ex pyssla, djur eller pussel eller annat man kan göra ihop, sällskaps spel.. kanske?
Det finns nästan alltid något man kan hitta som båda kan tycka om även om det inte är någons direkta intresse men det kanske kan bli
som ex : ingen av oss är direkta pussel fantaster men såg ett wasgij pussel när vi var på akademibohandeln av en slump och tänkte att det kan faktiskt vara lite roligt och det var de! Vi började på stort pussel och så kör vi en pusselmatta så kan man stoppa undan den när det inte är kul längre och ta fram en annan dag,
Lycka till och hoppas det löser sig för er ❤️