Nexplanon, kraftiga blödningar
Hej!
Jag har nyligen tagit ut min Mirena-spiral som jag hade i 1 år och 4 månader. Den var ett rent helvete för mig (ursäkta språket) och trots upprepade undersökningar sa gynekologerna att allting var okej, trots att jag hade totalt en blödningsfri månad under denna tid. Vid sista undersökningen för ca 2 veckor sedan där jag även fick göra ultraljud visade det sig att spiralen suttit fel under all denna tid och att min livmoderhals blivit kraftigt infekterad pga. detta. Detta har lett till att jag droppat 15 kg i vikt sedan i julas och har mått extremt dåligt i allmänhet, så spiral fungerade helt enkelt inget vidare för mig…
Jag fick istället tid att sätta in en P-stav, Nexplanon. Den satte jag in för en vecka sedan. Första dagarna gick det utmärkt, blödde pyttelite men inget varken jag eller min partner märkte av. Sedan i måndags har jag dock blött KRAFTIGT. Vi snackar att jag blöder igenom en normalstor tampong + binda på en timme, vilket jag inte gjort sedan innan jag satte in spiralen.
Efter att ha läst en hel del skräckhistorier om just Nexplanon undrar jag nu om man bör vara orolig för att blödningen inte ska sluta, som den inte gjorde med Mirena? Jag har hört att vissas kroppar helt enkelt inte tål hormoner, vilket skulle vara supertråkigt då det var min extremt kraftiga mens som var större anledningen till att börja med hormoner över huvudtaget, och mitt extremt dåliga minne som gjorde att jag inte kan ta piller. Skulle med 100% säkerhet bli gravid om jag förlitade mig på piller - trust me on that one.
När bör jag oroa mig för detta? Borde jag höra av mig till min gyn redan imorgon? Jag och min partner har inte tid att ses extremt ofta (max en gång i veckan) och vi båda tycker att det är supertrist att vi inte kan ha sex när vi ses…
Tack.
Vänliga Hälsningar Lina
Jag satte in min p-stav(också Nexplanon) i slutet på oktober precis när jag borde haft mens, var blödningsfri ända till slutet på november/början på december och fick då lätta blödningar konstant i ungefär en månad (slutade i slutet på december/början på januarI) och sedan dess har jag inte sett skymten av en blödning sedan i tisdags och den slutade idag så för mig fungerar p-staven helt okej.
Testa ett tag och se om kroppen kommer till rätta med hormonerna, kan ju ta upp till 6 månader ;) Om du inte mår akut dåligt, typ får järnbrist som påverkar vardagen eller liknande så tycker jag man kan avvakta med att ta ut p-staven tills man haft den 6 månader för då vet man med säkerhet att kroppen inte anpassat sig och då kan man ju ta ut den :) Men det är inte alls ovanligt med oregelbundna blödningar när man börjar med/byter p-medel :)
Sedan går det att ha sex även med mens, och vill man inte det får man mysa på andra sätt helt enkelt. Jag tycker det helt klart är värt det att låta bli sex under en period för att sedan slippa oroa sig för graviditet och enorma blödningar o.s.v.