Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 988 ggr
CarroF91
0

Gravid trots hormonspiral?

För 1 år sedan satte jag in min hormonspiral, och den har fungerat perfekt för mig. I början var det lite sisådär med mensen, men den har varit regelbunden länge nu. Den kommer alltid den dagen den är beräknad. Den 5 februari hade jag sex, och 2 dagar senare som beräknat fick jag en blödning. Nu är min mens 4 dagar sen och jag känner mig väldigt trött och extremt svullen. Inga ömmande bröst dock. Har tagit 2 test som är negativa. Inbillar jag mig eller kan det faktiskt vara så att jag är gravid?

Fridaaaa
0

Ja du kan bli gravid ändå. 
Pmedel är aldrig 100% säkra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CarroF91
0

Men jag har ju ändå gjort 2 negativa test? Jag blir så fundersam bara eftersom jag i princip kan klocka min mens vanligtvis.

Fridaaaa
0

#2 Kan ju vara spiralen med som spökar.

CarroF91
0

Ja jag hoppas det

Em_
0

Vad jag förstått brukar ägglossningen vara ganska exakt 14 dagar innan mens. Känns mindre troligt att det fanns ett ägg att befrukta två dagar innan mens (när man räknar såhär i efterhand).  Vad står det på testen, hur tidigt kan de visa positivt?

taylor__lambert
0

Hänt något under tiden sen sist du hade mens? Min kompis som bara är 25 och aldrig haft p-medel var utan mens i nästan två månader. Stress, miljöförändringar och liknande kan försena mensen. (dock inte i min kompis fall, visade sig att hon hade en sjukdom och hon får numera ta p-sprutor)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CarroF91
0

Tidigast den dagen för beräknad mens. Hade även sex den 26 februari, ägglossning den 19

[AnimeV4]
0

Jag skulle tagit ett nytt test längre fram (en vecka ungefär) om jag var du.

CarroF91
0

#6 nej inget utöver det vanliga

OlgaMaria
0

Du kan bli gravid när du har ägglossning samt kanske fem dagar innan. (spermierna kan överleva så länge) Så om jag förstår det rätt så är det ganska omöjligt att du skulle vara gravid då du inte haft sex i närheten av den 19e och inte heller dagarna innan?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
0

Men om du hade haft ägglossning den 19e skulle din mens komma ca den 4e mars vilket inte kan stämma då. Hur lång är din menscykel?

OlgaMaria
0

Okej nu förstår jag att din mens var beräknad till den 4e :) … Kanske kom din ägglossning betydligt senare denna gång. Mensen kan ju också upphöra då man har hormonspiral. Man kan t ex känna känningar som man brukar vid mens (som du gör nu) men utan mens. Då du haft spiralen 1 år kan det ju fortfarande förändras mycket hur din kropp påverkas.

CarroF91
0

#12 Men kan det vara så att mensen går från att vara regelbunden med spiral och sedan tillbaka till oregelbunden? Hur som helst, fortfarande ingen mens. Jag tänker ju också att det är jag som inbillar mig, och att det säkert bara är så att mensen är sen pga spiralen.

OlgaMaria
0

Ja absolut.. Många får mindre och mindre mens över -åren- med hormonspiral. Kan hända att kroppen helt enkelt hoppade över mens denna gång och att nästa kommer när den är beräknad nästa gång. Du får vänta och se.

Fridaaaa
0

#13 Absolut möjligt, precis som med ppiller mm eller om man är utan pmedel.

CarroF91
0

Mensen lyser med sin frånvaro fortfarande. Har idag haft mensvärksliknande värk i magen, så jag hoppas på det bästa. Känns väldigt märkligt ☺️