Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 2829 ggr
taylor__lambert
0

Smärta i urinblåsan

Jag funderar på vad det är för fel på min urinblåsa. Jag har smärta på vad som känns som den undre delen av blåsan. Det är inte urinvägsinfektion, det har jag haft några gånger och det är en annorlunda känsla. Känslan är liksom huggningar i blåsan så att jag måste sittat med lutad rygg framåt, sträcker jag ut mig så gör det mer ont. Brukar släppa efter 1-3h. Har detta ungefär 1 gång i månaden, ibalnd slipper jag, har haft det i några år nu, men nu börjar jag undra vad det kan vara. Jag dricker som man ska och går på toa som jag ska men ändå kan jag inte förstå varför jag får denna smärta. Någon som haft liknande? Har funderat att gå till gyn, men jag vågar inte riktigt, av flera anledningar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[AnimeV4]
0

Det enklaste är nog att du börjar med att ringa 1177 och se vad de säger. Du kanske inte alls behöver gå till gyn.

taylor__lambert
0

#1 har gjort det, men de påstår urinvägsinfektion, vilket jag då påpekar att jag haft det och att det inte är samma känsla, men de säger ändå att det är urinvägsinfektion.

Fransu
0

Först kom jag att tänka på uretrit (kronisk inflammerad urinblåsa/rör). Men när jag läser att du "bara" har det ca 1 gång i månaden så tror jag inte att det är det. Dessutom brukar man har mer symptom än så. Får du det i samband med mens? Tänkte att det kanske kunde ha med det att göra på något sätt. Tycker också du ska ringa 1177 och höra vad dom säger.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

taylor__lambert
0

#3 ja det kan ibland bli i samband, efter eller före mens för jag har mens under 2-3v tid oftast eller så får jag mens 2ggr under en månad nu för tiden. Innan hade jag bara 2-3v lång mens.

[AnimeV4]
0

#2 Okej, men vårdcentralen då?

taylor__lambert
0

#5 de säger samma sak, men där känner jag att de inte riktigt lyssnar på vad jag säger. Sekunden jag nämner att jag ibland får ont i urinblåsan säger de direkt urinvägsinfektion och lyssnar inte vidare på vad jag har att säga. Och jag har i vissa fall tagit prover om jag haft ont samma dag och det har då inte visat sig vara urinvägsinfektion, men sen går de inte vidare med det.

[AnimeV4]
0

#6 Vad knepiga de är! Du kanske ska ringa och fråga något ställe på telefontid eller gyn iallafall?

Karmatarerskanise
0

Det är ju inte ens säkert att det är blåsan. Kräv en utredning.

taylor__lambert
0

#7 ja dom är det ibland tyvärr! Vissa är bättre än andra. Men antar att jag får ta mig till gyn ändå.

Sindri
2

Och säg inte att det är blåsan Låt dem få undersöka dig förutsättningslöst.

taylor__lambert
0

#10 dock så vill dom alltid veta vad det är för fel. Vart jag har ont, hur länge det har pågått, vart det känns som att smärtan finns osv.

Sindri
1

Vad det är för fel skall väl de ta reda på! Du har ont i nedre delen av buken, det är ju inte du som är doktorn. Om doktorn vid besöket frågar så kan du säga "Det känns som om det kunde vara blåsan".

Herregud, sjukvården brukar ju bli skitsura om man vet vad det är för fel på en när man kommer. Du måste stå på dig. Ibland får man verka lite dum… 😉

[AnimeV4]
0

Vilka bra tips, Sindri! Jag hejar på dig, TS! 🏆

taylor__lambert
0

#12 hahahah, jag kan hålla med att en del läkare avskyr när man vet vad felet är och vad man tror kan vara sjudomen, det har jag varit med om en eller två gånger. men mina läkare på min VC frågar alltid såna frågor, har man inga svar, ja då har man fått gå därifrån liksom "du måste väl veta vad det är för fel på dig" frågas det, kan man inte förklara, jaaa då äre kört. Men går man till gyn kanske det är annorlunda för det är ju andra typer människor ^^ #13 ja verkligen, tack ^^

obstitant
0

Jag förstår att det kan vara svårt att gå till gyn, men att du har så långvarig/frekvent mens låter ju inte heller riktigt bra. Finns det ingenting som skulle kunna göra det lättare för dig att våga gå till gyn? Det vore nog bra om en gynekolog eller en urolog fick undersöka dig.

taylor__lambert
0

#15 ja det är min Ungdomsmotagning som gör att jag inte vill/vågar gå till gyn. Samt det att en undersökning tror jag kommer vara extremt smärtsamt för min del. De på UM pushar alltid mig till saker jag inte klarar av och det sätter mycket press och krav på mig som jag varken klarar av eller kan uppnå under den korta tid de vill ha, vilket slår över till att jag blir rädd och drar mig ur och inte går tillbaka. På UM har de sagt att jag borde gå tille en annan UM för att göra fler tester, men att det skulle kosta mig pengar, pengar som jag inte riktigt har som studerande som också redan håller på med två andra utredningar.

Sindri
0

Måste du gå till UM? Det är en gudagåva att hitta en gyn man kan känna sig bekväm med. Om dy tycker det känns bättre med en kvinnlig så leta tills du hittar en.

Du betalar ju aldrig mer än 1100 på ett år för vårdbesök. Vet att det kan kännas mycket, men har man många problem är det guld värt. När man uppnått de 1100 är det bara att köra på med allt tills man uppnått datumet det slutar gälla.

taylor__lambert
0

#17 jo just nu har jag frikort, men inte då när jag varit där förut, vilket snart är ett år sedan. Vet inte hur man får tag på en gyn utan att gå till um.

Sindri
0

Du kan ringa Vårdguiden 1177 och fråga efter någon som finns i det området du tillhör, Säg att du inte vill gå till UM.

[AnimeV4]
0

Annars kan man leta efter mottagningar om man loggar in i Mina vårdkontakter. Inloggningen kan ske med mobilt bank-ID, bankdosa, Telia? m.m. Jag tycker att det är smidigt att boka tid så, då telefontider oftast är överfulla.

Karmatarerskanise
0

#18 Du kan tex googla "gynekolog" och din stad. Sedan kollar du vilka som är kopplade till landstinget.

obstitant
0

Man kan också leta mottagningar direkt på 1177.se genom att välja sitt landsting, typ av mottagning osv. Sen om du hittar en i närheten så kan du ju ringa dit och berätta att du tycker det är jätteobehagligt och behöver extra tid, någon som är lugn och tålmodig osv.

taylor__lambert
0

just på 1177 hemsida har jag märkt många fel, tyvärr. Säger ofta att "sidan finns inte" fastän när man sökt via google står det att den finns, så kan man se "kontakt" tills man klickar på länken, då finns den helt plötsligt inte, men det fanns där för ett år sedan. lite trisst tycker jag :/ och anmäler man ett fel till dom gör dom inget åt det och svarar inte på mailet heller. Men jag får kolla runt och se vad jag hittar, jag vill ju ha någon jag kan lita på och känner mig bekväm med.

Sindri
1

Jag har väldigt bra erfarenhet av att prata med 1177. De vill väldigt gärna hjälpa till och kan t.o.m. koppla en till viss vårdenhet.

Annielle
2

Jag ser att du bor i stockholm som jag, mitt tips är att du bokar en tid på Urogyn eller Octaviakliniken.

På urogyn har de urologer (varit hos en kvinnlig där) och på Octaviakliniken är de förutom gynekologer även inriktade på olika besvär med blåsan.

Båda går att komma till utan remiss och ingår i högkostnadsskyddet.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
1

Octavia kan jag verkligen rekommendera också!

Åsa S
1

Cevita care är också bra ifall man bor i stockholm. Jag fick urinstopp pga av mitt myom 27jan och hamnade på akuten jag fick en tid hos läkare på ur och gyn 29mars via danderyds sjukhus vilket jag tyckte var för lång tid inte kul ha kateter mm.. Jag gick till min läkare hos cevita care 22feb och har nu fått en operationstid hos dem på st Göran 22mars så jag ska bli av med mina problem och inte riskera att inte kunna kissa och hamna på akuten och liknande.

taylor__lambert
0

Ska kolla in dom, tack! :)