Min vän svek mig
Min vän och kollega svek mig enormt mycket. Jag har planerat att säga upp mig från jobbet och flytta utomlands, men jag har inte varit alltför säker på det här beslutet. Det är något jag har allvarligt funderat på i endast två månader. Nu fick jag veta att hon har redan sagt åt min arbetsgivare att jag ska sluta, fast jag inte ens är säker på att jag vill säga upp mig.
Vad gör man nu? Nu tror min arbetsgivare att jag ska sluta och det kom från någon som jag trodde var min vän. Jag mår otroligt dåligt just nu och jag måste bestämma mig idag för om jag ska sluta eller ej för jag träffar min arbetsgivare idag och då vill han ha svar. Det är ett jobb som jag verkligen älskar så därför är det svårt för mig att göra ett beslut jag känner mig helt säker på! Oberoende så skulle jag arbeta till slutet av maj för sen är det semester två månader innan jobbet börjar igen. Jag hade hoppats på att åtminstone ha en till månad på mig för att bestämma mig men nu känns det verkligen som om jag måste komma med ett vettigt svar åt min arbetsgivare…
Förklara för arbetsgivaren att det än så länge bara är tankar och att du därför inte har sagt något. Berätta också att det var ett svek av din kollega att berätta vad du sagt i förtroende.
Skulle också prata med arbetsgivaren och förklara att detta bara är nått du funderat på och att din kollega inte hade rätt skvallra. +Kanske också höra ifall du ifall du får utlandsjobb kan få tjänstledigt 1år för att prova på utlandsjobb man måste ju inte säga upp sig. Arbetsgivaren har inte skyldighet att bevilja tjänstledighet för att prova annat jobb men det händer ändå rätt ofta att de beviljar det. Då har du ett jobb att komma tillbaka till ifall utlandsvistelsen inte är vad du drömt om.
Kan det ha varit ett genuint missförstånd från din väns sida, att hon trodde det var bestämt och klart och att du redan hade pratat med arbetsgivaren, och så råkade hon göra en kommentar om att "ja N.N. ska ju sluta, så…"? (Försökte hitta en välvillig tolkning.)
Annars har du två problem, som du behöver tackla var för sig.
1) Som #1 säger, förklara för arbetsgivaren att du har haft såna funderingar men att du inte har fattat något beslut eftersom du trivs så bra på jobbet och inte gärna vill sluta, och att kollegan måste ha missförstått eller överdrivit det du sa.
2) Prata med kollegan och fråga hur sjutton hon tänkte när hon sa så till arbetsgivaren. Det är verkligen inte hennes sak att "skvallra" om dina funderingar, om det inte var så som i den välvilliga tolkningen ovan att hon trodde arbetsgivaren redan visste om det. Tror du att hon gjorde det för att ställa till det för dig eller var det bara obetänksamhet? Det kan ju påverka hur du ska förhålla dig till fortsatt vänskap med henne.
#3 Hon visste att jag inte hade bestämt mig ännu och jag sa det flera gånger till henne att jag inte visste vad jag skulle göra. Det är dessutom en väldigt stor flytt och om jag flyttar så kan jag aldrig riktigt flytta tillbaka för jag kommer inte att ha något kvar här. Jag ska alltså eventuellt flytta utomlands vilket inte är det allra lättaste beslutet att ta. Dessutom finns det så mycket som ännu kan gå helt fel! Jag ska nämligen flytta till min fästman men eftersom han och jag har haft så mycket upp och ner (vilket hon är MYCKET medveten om), så har jag inte känt att jag kan ta ett beslut ännu.
Jag hade även sagt åt henne att jag tänkte vänta tills april eller maj för att se hur det går. Min arbetsgivare skulle då ha 3-4 månader på sig att hitta en ersättare.
Jag har ju uttryckligen sagt åt henne att det här är något jag har sagt i förtroende åt henne. Om hon har försagt sig så är hon en fullständig idiot eftersom det här var något jag verkligen inte ville att skulle komma ut till min arbetsgivare, vilket hon vet. Jag menar, inte har jag sagt till min arbetsgivare hur många gånger hon har sagt att hon vill säga upp sig… -.- Det är ju en så pass stor sak så jag tycker att man inte skulle kunna försäga sig om det bara sådär. Hon hatar sitt jobb och jag älskar mitt jobb och nu känns det som om min arbetsgivare får en helt fel bild utav situationen…
#4 Då var det ju verkligen bara taskigt. I så fall antar jag att fråga 2 i princip är avklarad och att det "bara" är arbetsgivaren du behöver hantera.
Nåja, jag fick henne att se ut som en fullständig idiot.
Jag mår så otroligt mycket bättre just nu. Jag pratade med min arbetsgivare idag. Jag förklarade att det här var endast tankar som jag hade och inget är fullständigt bestämt ännu och om det blir av så meddelar jag i god tid. Om min arbetsgivare ändå inte skulle hitta någon under den tiden så erbjöd jag mig själv att stanna kvar längre tills de hittar någon lämplig. Men just nu så är det bara tankar och att man inte behöver oroa sig över något, allt kommer att ordna sig oberoende. Jag förklarade också att det här är ett av de bästa jobben jag någonsin haft så jag vill inte ge upp mitt jobb helt bara sådärför att flytta tusentals kilometer ifrån mitt hemland.
Jag fick t.om. min arbetsgivare att skratta gott och nu är allt i sin ordning! Min kollegas onda plan gick inte igenom och nu istället så tycker min arbetsgivare inte särskilt bra om henne istället. Kanske hon lär sig att vara försiktigare i framtiden! Det är aldrig särskilt bra att prata om andras planer/tankar på det viset och det finns en bra orsak till det!
# Härligt :)