Någonting vid slidöppningen
Hej! Jag har fått en ganska stor vit prick vid slidöppningen. Det är rött runtomkring den och den gör extremt ont. Det gör ont när jag kissar också även om den inte sitter där. Jag har även mens just nu och det är ganska svullet. Jag har ingen aning om vad det är. Jag har inte haft sex eller någonting så ingen könssjukdom. Snälla hjälp mig! Är 17 år och har även just nu influensan om det är relevant..
Ring 1177 för rådgivning :)
Men jag vågar inte ringa… Snälla har du någon idé om vad det kan vara?
Jag skulle kunna sitta och googla runt om detta, men jag kan aldrig veta till 100%. Tänk om du behöver vård? Vågar du fortfarande inte ringa då? Om du ringer kan du ringa med dolt nummer och dessutom får de många frågor som kan verka pinsamma varje dag, så jag tycker att du ska ringa även fast det känns jobbigt. Du är ju uppenbarligen besvärad av detta.

Det kan handla om ett papillom, dvs en virusinfektion som kan orsaka s.k. könsvårtor. De behöver inte uppstå genom direkt smitta vid könsumgänge, utan man kan få dem från kläder, handdukar, dasspapper etc. Papillom kan också infekteras, och det kan vara en abcess - ungefär som en finne.
Det är inte något farligt, och du bör ta kontakt med vården för att ta reda på vad det är och kanske få hjälp med att få bort det.
Kan det vara en finne? Låter säkert jättekonstigt men jag har fått en finne i/på vaginan, haha
Det kan vara en helt vanlig finne, inte alls ovanligt att få såna där. Men det kan fortfarande vara bra att kolla upp.
Låter som en inflammerad talgkörtel vilket är vanligt och ofarligt. Är ungefär som en finne och försvinner av sig själv med tiden, blir den "överfylld" kan den spricka vilket kan vara rätt skönt för då brukar smärtan försvinna. 🙂
Hoppas på att det är en finne då! Syrran tror på herpes men om jag inte har helt fel så kan man bara få herpes om man har varit med kontakt med någon annan som har det?
#8 Ja det kräver sexuellt umgänge på något sätt.
Vad bra, då kan vi utesluta herpes då… Hoppas att det är en finne och den spricker snart för det gör extremt ont. Jag har haft en finne i underlivet förr också, men inte vid slidöppningen. Och jag kommer ihåg att den gjorde ont också, men inte såhär ont..
Låter som en mogen finne redo att brista.
Men grejen är att det är typ 1x1cm stor och det går inte att röra vid den alls för det gör så ont. Samma sak när jag duschar, det gör verkligen svinont och det känns verkligen inte som om det skulle vara en finne. Ska sova nu och hoppas att det blir bättre till imorgon. Jag kommer hit imorgon och skriver hur det är! Tack för all hjälp hittills! Alla tankar uppskattas.
Lägg liten pa med jod på.
Tycker att de låter som samma sak som de körtlarna(?) i de inre blygdläpparna. Om jag pillar för mycket får jag en brännande smärta och en skarp varm smärta om jag rör det.
Jag tänker på inflammerad talgkörtel eller liknande, det KAN faktiskt även ha med influensan att göra. Är det en talgkörtel så borde den brista snart, då lär det komma ut äckelgegg så det kan vara bra att ha ett trosskydd eller liknande. Det bästa är väl dock om du kunde gå till en ungdomsmottagning, jag lovar, de är vana vid alla sorters knölar och konstigheter i underlivet :-) . Om den brister så se bara till att det inte blir infekterat men tvätta inte med en massa konstigheter utan vatten + någon underlivstvål/olja räcker utmärkt. (Svamp kan för all del göra ont, slemhinnorna kan bli sköra och spricka men det ser mer ut som sår, inte finnar.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack ännu en gång för flera svar! Idag när jag vaknade och gick på toa gjorde det oändligt ont när jag kissade och jag vill nästan dra mig mot en ungdomsmottagning nu på en gång. Men jag har mens och är helt ofräsh därnere, så tror att om det gör lika ont när mensen är över ska jag åka och kolla upp det. Nu har pricken blivit lite gulaktig och det verkligen svider om någonting nuddar den.
#18 Vad typiskt! Hoppas att du får ordning på det. Men du vill fortfarande inte ringa 1177? De kanske kan ge dig bra tips så att du slipper ha jätteont fram tills mensen är slut, om det nu inte ger med sig innan det.
Nej jag är för feg. Även om jag vet att det är sånt de gör varje dag så är det någonting som tar emot. Väldigt patetiskt jag vet..! Men tack för hjälpen, återkommer om det händer nått mer!
Jag har också svårt att ringa, så jag förstår dig. Hoppas att det går över snart! :)
Tack så mycket! Hoppas jag också :)
Hur har det gått? Vet ej om jag har lika dan just nu . . .
jag har haft infekterat hårsäck och talgkjörtel där nede, och de kan göra helt osannolikt ont och i bland bli helt osannolikt enorma! Dock brukar jag göra kort process, sticker inn en desinficerat nål så huden får ett hål så jag kan klämma ut geggan. Riktig roligt att få en sådan när man är ryttare.. 🤪
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#24 Man ska aldrig ta hål på det hemma. Du kan inte få en nål steril hemma och riskerar att få en infektion eftersom du kan råka få med skit in.
Jag skulle absolut avråda från att göra något åt det själva hemma med vare sig nålar eller försöka klämma på den…
Jag hade faktiskt pallrat mig till en gyn/ungdomsmottagning(beroende på hur gammal du är)/barnmorska whatever. Någon som är kunnig och kan kolla på det. Så får du peace of mind och kan sluta oroa dig för vad det är och undvika allt pillande.
Jag har haft frutaksvnärda blemmor i underlivet som sprack och typ läckte ur var och sen stannade de liksom som ett öppet sår.. DE kan jag säga dig var ett helvete, jag kunde inte kissa för de sved så otroligt mycket när jag kissade så jag fick varje gång jag skulle kissa hälla ett glas med ljummet vatten medans så kisset liksom iaf spolades bort från detta onda helvete som jag skulle vilja kalla de.
Jag kunde inte ha trosor och fick i princip vara hemma hela veckan och gå runt med en klänning utan trosor. Och ja jag hade pillat på dom och haft mig och försökt trycka ut var och sånt SKIT korkat man kan göra när man är desperat.
Jag gick faktiskt till läkaren med detta för de gjorde så ont och de skrev ut xylocain gel som jag kunde få smeta på och sen rådet att bara låta de vara och torka in och gå runt utan trosor ! haha
Så rådet är PILLA ALDRIG själv och kolla upp det ! :)
Hej allihopa! Nu en vecka senare är den helt borta. Jag har fortfarande ingen aning om vad det var men det gjort äckligt ont mitt i veckan men sen gick det ner. Det kom med mensen och gick bort med mensen. Det kanske inte hade nått att göra med saken men vem vet? Dock så luktar det rutten fisk därnere och flytningarna är grön/ brun aktiva. Kan vara sån där bakteriell v någonting hahah… Har googlat sönder! Men tack för hjälpen allihopa. <3
#27 Du behöver ta dig till gyn om du har så fula flytningar. Om de är gröna så tyder det på en infektion.
#28 är det så? Kan jag inte typ vänta ut och se vad som händer? Den där pricken försvann ju, då kan väl det här också försvinna? Men jag förstår, jag borde bege mig till en ungdomsmottagning men jag har aldrig varit där förr så jag skjuter upp det hela tiden…
#29 Jag tycker alltid att det värsta är att ringa och boka tid, när man har gjort det så är det inte lika läskigt längre :)
#29 Har du så missfärgade flytningar ska du inte vänta. Ring och boka tid idag!
Vänta inte. Det är inte alls bra. Man kan boka tid via mina vårdkontakter på internet om man har bankdosa, men du kanske inte är gammal nog? Annars kanske någon annan kan ringa, om det inte känns för jobbigt att prata om det?
Om du tycker det är jobbigt att ringa så har många ungdomsmottagningar drop-in. Och någon gång kommer du att behöva gå till gynekolog. Berätta för barnmorskan att det är första gången om du känner dig nervös.
Lycka till och ta hand om din kropp! Better to be safe than sorry.
_No way! Yes way!
Tack allihopa! Allting verkar flyta på som vanligt där nere igen. Tack för all hjälp och stöd, det är verkligen jätteskönt att ha några som kan besvara alla frågor man har <3
HÖRRNI, det är tillbaka igen. Nu med röda/ rosa flytning. Det kan omöjligt vara mens då jag fick min mens för två veckor sen. Vad händer?! Jag vill verkligen inte gå till ungdomsmottagningen. Jag vet att man inte ska googla men jag gjorde det och det som kom upp först var livmoderhalscancer. Jag har inte vaccinerat mig mot det heller. Aaaahg ångest. Snälla hjälp mig :(
Vad vill du att vi ska säga? Oavsett om symptomen lättar så bör du kolla upp det här när du väl haft grönaktiga flytningar och nu röda. Du kan inte få den hjälp du behöver här. Ta tag i det här nu.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#35 Nu får du sluta. Lyft telefonen och ring gyn. Du har inte något val.
Håller med ovanstående. Vi kan inte göra ett dugg för dig mer än att hänvisa dig till vården, de som faktiskt kan hjälpa dig.
Som övriga sagt: ring nu! Sen vill jag bara säga att det oftast tar många år att utveckla livmoderhalscancer.