Äter tillräckligt?
Jag vet inte om jag äter tillräckligt eller inte, har inte funderat på det förren nu då jag märkte att jag gått ner 6 kg på ca 3 veckor.
Det är inte så att jag ogillar mat, på en dag äter jag en ganska stor middag och ibland lunch och/eller frukost.
Prova att räkna kalorier på en normal dag, så bör du se om du äter för lite eller inte. Man brukar säga att kvinnor ska ligga runt 2000 kcal, men det beror såklart på hur aktiv du är osv.
Men om du äter ungefär lika mycket som du brukar och ändå gått ner så pass mycket så tycker jag att du ska kontakta en läkare. Kan vara något annat som är fel.
//Jessie
Man brukar väl prata om frukost, lunch, middag samt två mellanmål per dag.
#2 Fast det är ju egentligen inte alls nödvändigt om man istället äter en energi-rikare lunch och middag. Det är den totala mängden kalorier som är viktig, sen om du äter den på 6 eller 3 måltider är egentligen inte viktigt.
#3 Jodå det är nödvändigt att äta flera mål om dagen. Om man vill gå ner i vikt mao.. Och särskilt om man vill ha ett stabilt blodsocker. Men så verkar det inte vara i detta fall^^
TS räkna kalorier en dag så att du får ett hum om vad du stoppar i dig.
Hur aktiv är du?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Du äter alltså ett, ibland 2 eller tre måltider. Det kan vara svårt att få i sig hela näringsbehovet på en enda måltid. Så om du märker du tappar i vikt så verkar det ju vara sp fsktiskt att du inte får det. testa äta frukost, lunch och middag varje dag i två veckor och se om det funkar bättre.

#4 Det är en myt, det är väldigt individuellt, för vissa kan det vara bra att inte äta mellanmål, för att mellanmål kan göra att man får i sig mer kalorier. För vissa funkar det bra med mellanmål och hjälper viktnedgång, men det är väldigt olika.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Snabb viktnedgång kan ju vara symptom på sjukdomar som cancer och dylikt. Om du har haft samma diet länge så skulle jag nog valt att kolla upp det.
Hur räknar man kalorier? För att om jag äter i skolan så vet jag inte hur många kalorier det är
Tror inte det är nödvendigt att räkna kalorier. Om du går ner i vikt och hoppar över måltider mer eller mindre varje dag då behövs ingen miniräknare för att förstå att du får i dig för lite! Testa äta 3 Svensson mål mat om dagen under några veckor och om det inte hjälper så kontakta vårdcentralen.
om jag äter så mycket får jag skuldkänslor, vet inte varför eftersom jag älskar mat. Så det är anledningen till varför jag bara äter 1 eller 2 mål per dag
Att du får skuldkänslor när du äter låter inte så bra, för mig går tankarna direkt till ätstörningar då. Jag säger inte att du har en ätstörning, men det är inte hälsosamt att må dåligt för att man äter vanlig mat och det kan förvärras om man inte gör något. Om man ska få i sig hela dagsbehovet på 1-2 måltider måste man äta mycket vid dom måltiderna, och om du mår dåligt när du äter mer gissar jag att du inte äter så stora portioner heller?
Jag vet inte hur gammal du är, men eftersom du skriver att du går i skolan antar jag att du är tonåring? I så fall skulle jag rekommendera att du vänder dig till skolsystern på din skola, så kan han eller hon hänvisa dig vidare vid behov.
Och det går att räkna kalorier hyfsat på skolmat också, men om du mår dåligt när du äter så bör du inte räkna kalorier ens en dag.
//Jessie
Nej, meningslöst att räkna kalorier om det är skuldkänslor som är problemet. Då behöver du istället få hjälo att hantera/bli av med skuldkänslorna. Det låter helt klart som blrjan på ätstörning! Ju snabbare du får hjälp desto mindre illa hinner det bli, så kontakta kurator eller vad som du finns på din skola direkt!