Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: skönhet-och-mode
Läst 3162 ggr
vendelay
1

Skämmas för bh-band?

I USA verkar det ju vara en enormt pinsam grej att visa sina bh-band (finns ju till och med kläder som har en grej som det går att fästa bandet i inuti tröjan så de inte ska kunna synas). Är det så i Sverige? Jag har aldrig skämts för att min bh syns och inte heller uppfattat att andra känner så heller, speciellt inte om det endast gäller själva axelbanden till bh:n. Vad säger ni?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[tk1971]
5

Nä. Men i USA är de ju lite känsliga.

Selinda98
1

Nej absolut inte. Det är bara om jag har en axelbandslös tröja eller klänning som jag inte vill att dom ska synas och därför tar axelbandslös bh, men det är ju bara för att jag tycker att det är snyggare, om jag har ett linne på mig bryr jag mig inte alls om ifall bh-bandet är synligt.

[rumelle]
6

Nej, jag brukar köra bh:ar starka färger för jag tycker om när banden syns.

Scorpio97
1

Har aldrig skämts för det och ser ingen anledning till att göra det. Varken banden eller att man kan skymta den genom tröjan. För mig är det som vilket klädesplagg som helst.

//Jessie

[Forest]
1

Jag tycker det är finast om man inte ser bh-banden, så det är väl en smaksak 😉 Skämms inte för visa men jag visar dom heller aldrig. Linnen och andra kläder med urringning i ryggen  så finns lösningar på annat än bh 😃

vendelay
0

Tack för alla svar!

Verkar vara som jag misstänkte, de är lite väl oroliga över saker & ting i USA bara 😃 

Splatter
0

Har det inte varit inne rätt länge nu i Sverige med toppar med enorma nyckelhål i ryggen så man är nästan helt naken om ryggen? Svårt att inte visa BHn då. 😛Har varit rätt frustrerande för mig då jag fryser lätt så jag vill inte ha den modellen av toppar, haha. 
På sommaren har jag sett en hel del som har jättefärgglada BHar och sen ett jättetunt linne över som man ser igenom, så det är inte en stor grej i Sverige.

Sindri
2

Det där är nog en generationsfråga. För några decennier sedan var det otänkbart att visa något av underkläderna. Det var slafsigt och haftsigt, snudd på ekivokt.
Men nu visas ju både bh-band och kalsonglinningar.
Ni måste också veta att bh-band förr såg helt annorlunda ut. Nästan alla klänningar utan ärm (fram till 60-talet i alla fall) hade ett litet band högst upp på axeln som man trädde under bh-bandet och knäppte fast med tryckknapp.

Själv är jag inte bekväm med att visa bh-band. På en fin klänning förstör det hela intrycket + att jag tycker underkläder är något väldigt privat. Till skillnad från bikini då…… 😉

vendelay
0

#8 Det är det säkert, men i USA är det ju ungdomar också som skäms så det var de jag menade 😃 Det du beskriver med tryckknappen var sådana jag menade som jag försökte förklara i #0, såna verkar ha kommit på nytt i USA.

Får jag fråga varför underkläder är privat och varför bikini inte är det? Du behöver förstås inte svara om du inte vill, tycker bara att det är intressant! 🙂

Em_
1

Vill jag vara prydlig ser jag till att banden inte syns, men annars är det inte så noga. Däremot tycker jag det är rätt fult om toppen inte täcker själva BHn, eller om BHn och banden har olika form, typ som det blir med vanlig BH och brottarlinne över.

Sindri
2

Ja, det undrar jag med, därav emojen…..

Om någon ringer på dörren går man ju inte och öppnar i underkläderna, men på stranden kan man t.o.m. krama om män man känner.

Så är det bara. Vi tillhör antagligen helt olika generationer, du anar inte hur "underbyxor" kunde se ut när jag var barn. (Jag har t.o.m. haft livstycke som liten….)

Bh fanns i vitt och ibland skärt (inte rosa alltså). Ja, såna strut-bh som Madonna använde på scen för ett tag sedan. Sedan när det kom bh i syntet var de verkligen inte alltid så vita och fräscha efter några tvättar. Lite fransiga på axelbanden etc.

Att visa underkläder var oanständigt, helt enkelt. Lite som att klä av sig publikt.

Tarotstollan
3

Tycker att det är konstigt i dagens synsätt på underkläder. Det gör inget om det är färgglada bhar under halvgenomskinliga tröjor men du får absolut inte visa att du har trosor på dig. Panik om en trosas söm skulle synas under dina tajta byxor!🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
0

Mnjaa, för några år sedan när det precis blivit modernt med väldigt lågt skurna byxor, kom också trosor med väldigt högt skurna benöppningar, och stringtrosorna var rätt höga i linningarna också. Då syntes alltid trosan bak ovanför byxkanten.
Och strax började killarna dra ner brallorna så kalsongkanten syntes……

Scorpio97
0

Jag har inga problem med att sömmarna på trosorna syns under byxorna, kunde inte bry mig mindre. Jag har oftast tights på mig i skolan, och eftersom dom är lite genomskinliga har jag förmodligen visat trosorna när jag böjt mig ner eller så. Sömmarna har garanterat synts många gånger. Det stör mig inte det minsta.
Sen har jag aldrig lågt skurna byxor så jag har nog aldrig visat troskanten så, men jag ser inget fel med att göra det. Det var väl mode ett tag med låga jeans och stringtrosor med hög "midja"/kant?

Sen undviker jag att visa BH-kanten om jag kan göra det, typ låter bli att ha en BH med axelband om jag har en klänning utan axelband. Men det är estetiskt, inte för att jag skäms eller tycker att det är oanständigt att visa BH:n. Jag kommer inte heller ha BH på min studentbal eftersom min balklänning är öppen i ryggen, och jag inte tycker det är lika snyggt att ha BH då som att ha helt naken rygg.

//Jessie

vendelay
0

Jag visar nog alltid trosorna för jag brukar ha leggings och färgglada trosor 😊

Tarotstollan
0

Angående det jag skrev i #12. Jag  bryr mig inte heller om det syns varken det ena eller det andra men när man hör och läser hur tjejer diskuterar om vilka trosor man kan ha, för det får inte synas att man har något på sig. Då börjar man ju undra hur det är i deras verklighet nu förtiden. Inte längesedan jag läste något om det i någon tråd här på iFokus.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Tuulikki]
0

Jag själv bryr mig inte det minsta.

Men jag vet att i vissa skolor i USA har de klädkod där BH-banden absolut inte får synas.

Elsaharr
0

Visst, det är finast att inte se dom tycker jag, men jag bryr mig inte. I princip alla visar de.

Zingo ;D

[Silverräv69]
0

Jag visar inte gärna upp dem, det är inte professionellt i en reception på en fin firma, visar heller inte gärna upp dem på stan eller i byn. Det är inte så mycket att jag skäms, jag vill mer visa upp en städad och proper personlighet.
Men på semestern utomlands bryr jag mig inte ett dugg. =)

vendelay
0

Tycker att ni alla verkar ha ett bra förhållningssätt till det hela. Jag förstår er som väljer att inte visa bh-band eller trosor/troskanter pga att ni tycker att det är snyggare eller ser mer "propert" ut, men det verkar inte som att någon av er skäms heller vilket jag tycker är bra! Självklart ska alla få se ut hur de vill, men ingen ska behöva undvika vissa kläder bara för att en skäms för att exempelvis visa bh_banden!

Ria74
0

Jag skäms inte ett dugg om bh-bandet skulle synas. På vissa finare kalas tycker jag det ser snyggare ut om jag inte visar dom, men skulle dom av en händelse titta fram så är det ingen stor sak.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

TjockaBerta
0

För några år sedan hade mina döttrar BH, bikini överdel och några linnen på sig och alla axelband skulle synas 😃

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
1

15 Det skulle jag aldrig göra, har med färglada underkläder men har även svarta byxor o mörkare toppar.  Jag personligen kan tycka det är lite skrik efter uppmärksamhet.

22. Bikini och på väg till stranden ser jag inte som samma sak som visa bh-banden. Därimot ser jag inte vitsen alls med ha bikini och gå ut på fest osv Har man ingen ren bh 🤔

vendelay
1

#23 Jag förstår din tanke - för mig är det precis tvärtom! Jag har inte färgglada trosor för uppmärksamheten utan snarare för att jag ärligt talat inte bryr mig  tillräckligt för att orka kolla om trosorna syns igenom byxorna. Jag tycker att min rumpa är min och ingen annan har någon rätt att, utan min tillåtelse, ge mig uppmärksamhet för den. Såklart kan folk väl titta men det är inget som jag lägger märke till! 🙂

Och många tycker att bikinitoppar är skönare än bh:ar, så det kan vara en anledning till att välja att ha det :)

Zadeira
0

Varför i hela världen skulle man skämmas? Skämmas är något man kan göra om man har gjort något fel. Det är inte fel att visa BH-band.

Däremot så kan man tycka det är snyggare att de inte syns eller tycka det ser "seriösare" ut. Men att skämmas? Det är väl att ta i.

Jag har inte haft BH på över ett år och det om något får folk att titta ibland, men jag kan bara ha Bh korta stunder i taget. Innan dess brydde jag mig inte ett dugg om det syntes eller inte. MEN sen tycker jag att man klär sig efter situation, dvs jobb, fritid, fest och liknande. Att ungdomar på stan har tunna, genomskinliga linnen med Bh som syns skiter jag fullständigt i, men hade kassören på ICA haft det hade jag tyckt att det var lite olämpligt.

vendelay
0

#25 Bra att du inte skäms och att du tycker att det inte är något andra ska bry sig om. Jag håller med dig, vad ska en skämmas för? USA är lite tokiga 🙂